Tänkte bygga trädgårdsstängseln. Stolparna i tryckimpregnerat och panell sektioner i metall.
Stolparna vill vi lacka direkt. Frågan är om det går att göra fast dessa är inte torra!

Efter 1 år är det inga problem. Det vet jag. Men hur är det nu? Nätterna är inte så kalla än. +5 till +10 grader.

Fråga 2.
Hur ska man måla och med vad?

Vi vill ha blå färg.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Näe, måla direkt funkar inte.
 
Byggde plank i tryckt virke förra påsken (april), målade i juli efter att jag mätte och virket va torrt.
Då va det iofs riktigt varmt och soligt den mesta av tiden och planket ligger i sydläge.
Målade med Jotun Visir oljegrund och sedan tre omgångar med Demidekk Ultimate (Färgen kostade strax mer än vad planket gjorde)
 
Redigerat:
  • Gilla
princip
  • Laddar…
Jag vet en som åkte runt bland stans brädgårdar med fuktmätare och lyckades hitta tryckt virke som hade legat så länge att det var tillräckligt torrt att måla (han skulle sälja huset och ville göra klart ett staket).

När man målar är det samma färg som för vanligt virke utomhus, grundfärg + täckfärg.
 
Mao bara bygga och vänta tills all vätska släppt (torkat). Synd. Hoppades det finns färger som andas och kan påföras även vintertid.

:(
 
Nu är jag säkert dum men om allt skall målas varför inte köpa obehandlat virke och måla det enligt konstens alla regler (impregneringsolja, grundfärg och färdigstrykning)? Med underhåll så lär det hålla lika länge som tryckt virke.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Nej, jtl, du är inte dum. De flesta bygger med tryckt virke helt i onödan.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Vill köra med tryckimp då vi vill gjuta det direkt in i marken/stenmjölet. Obehandlat hållet 3-4 år. Tryckimpregnerat 10-15. Har testat.
 
Atom skrev:
Hoppades det finns färger som andas och kan påföras även vintertid.
Kan och kan, frågan är om du vill att de ska torka... målar du såhär års så blir det ändå inte torrt förrän till våren + att virkes som sagt kommer att var blött under. Och nej, du ska inte ha någon färg som andas, du ska ha en supertät oljebaserad grund samt täckfärg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.