thestrut skrev:
tror vårat gick på runt 80K (40m2) men då gjorde vi allt själv utom elen, (dock monterade jag dosor etc där jag ville ha dem

exempel på inbesparing är att XL skulle ha 40000:- för bänkskivan till köksön i ek. köpte 2 skivor på bauhaus och skarvade dem själv för att få rätt bredd, =besparing på ca 33000:- 4 timmars jobb i sakta mak...
80 000:- för allt eller bara kök?

Vårt kök på IKEA gick lös på 77 000kr inkl (stenskiva) + vitvaror 39 000:- , sen lite högtalare osv 10 000:- , Led spotar 35 punkter ca 8500kr, el material ca 5000kr = 139 500kr i bara material.

Sen står jag för Ekparketten och gipsen också ca 25 000kr total, så total material kostnad ligger idag på 164 500kr.

Snickare + vvs 99 000 efter ROT.
Elektriker ca 25 000 inkl byte av central.

Totalt 288 500kr, det jag kunde sparat in på är ju snickarna samt elektrikern, då jag är elektriker själv. Men när tiden inte räcker till och det MÅSTE vara klart till jul så får det bli såhär. Reser mycket i jobbet har en liten på 1,5år som sagt och en andra påväg i januari så vi kan verkligen inte vara utan köket i mer än max max 3v....

Blir grisigt dyrt men får se det som en investering, fick ju kåken uppvärderad 980 000kr på 2år :) och då har jag gjort allt annat själv och inte tagit lån för något än :)
 
jag gissar på ca 80, men jag kanske räknar lågt... säg 100 då...

men vi gjorde verkligen allt budget, köpte ikeas fläkt begagnad fast ny, för 1000:- (kostade annars 5000:) köpte häll+ugn på deras familykampanj bla. sparade 1500:- om ja minns rätt..

dock är inte kyl+frys med i detta pris.

vi var tvungen att verkligen hålla stram budget efter oönskad hussvampssanering...
bild finns i inlägg #53 som det såg ut i januari... https://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/229330-hussvamp-och-somnproblem-4.html

gjorde som sagt allt själv, som att hissa upp kåken, gräva ur 100m2 ca 50 cm för hand, gjuta ny sockel och sedan regla nya golv osv. måste nästan berömma mig själv som en kontorsnisse i vanliga fall (y)

hela renoveringen har stannat under 500.000:- men då har vi nya fönster + utbyggnad farstu + garage på 135m2 där taket är lagt och panelen påväg upp :)
nu rann det iväg märker jag....
 
thestrut skrev:
jag gissar på ca 80, men jag kanske räknar lågt... säg 100 då...

men vi gjorde verkligen allt budget, köpte ikeas fläkt begagnad fast ny, för 1000:- (kostade annars 5000:) köpte häll+ugn på deras familykampanj bla. sparade 1500:- om ja minns rätt..

dock är inte kyl+frys med i detta pris.

vi var tvungen att verkligen hålla stram budget efter oönskad hussvampssanering...
bild finns i inlägg #53 som det såg ut i januari... [länk]

gjorde som sagt allt själv, som att hissa upp kåken, gräva ur 100m2 ca 50 cm för hand, gjuta ny sockel och sedan regla nya golv osv. måste nästan berömma mig själv som en kontorsnisse i vanliga fall (y)

hela renoveringen har stannat under 500.000:- men då har vi nya fönster + utbyggnad farstu + garage på 135m2 där taket är lagt och panelen påväg upp :)
nu rann det iväg märker jag....
Ja det går nog hålla nere kostnaderna men vafasen som morsan alltid säger man lever bara idag och kanske imorgon :)

Oj jäklar det va ingen dålig renovering, surt med svamp! Den är ju inte så kul.

Haha ja räkna du lite så är du nog uppe i miljonen istället hehe. Jag vågar inte ens tänka på alla resor man kunde gjort istället för att lägga allt på boendet (är en res beroende människa) då blir jag bara arg och ledsen i ögat så låter bli haha 😄👍🏻

Men visst är det kul,hade gärna gjort det mesta själv men sambon och resten av familjen tycker inte riktigt samma sak i frågan. Förstår inte varför 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.