Hej allihopa, tack för ni alla bidrar till en bra sida :)

Nu tänkte jag det är dax att ta de första steget till mitt drömförvekligande. Jag och sambon ska nämligen bygga ett naturhus. Innebär ett timmerhus med ett växthus runt om för att bland annat komma ner i stort sätt noll i driftkostnad och kunna odla året om. Inspirerad av Familjen Solvarm (googla) :)

Hur som helst, till ämnet. Jag vill gärna beställa ett timmerhus och har förstått att det är en djungel där ute med bra/sämre företag. Tanken är att ha 8 tums timmer då jag vill komma ifrån extra isolering i väggar. Jag hoppas ni kan hjälpa mig på traven baserat på era egna erfarenheter.

Jag vill inte ha några långradiga diskussioner kring ämnet utan för enkelhetens skull ha tydliga, korta och specifika svar. Det jag vill veta är:

1.) Vilka rekommendationer för nyproduktion har du och varför?
2.) Eventuella kontaktpersoner till företag i Estland/Finland/Polen mfl?
3.) Vad har du själv betalat för ditt hus? Helt OK att prata pengar.
Beskriv hur många kvadratmeter, enplan/flerplanshus Bild på huset uppskattas :)
4.) Fördelar/Nackdelar på svensktillverkat vs utländskttillverkat
5.) Något mer viktigt som jag bör veta. Upplys mig gärna :)
 
Nu har jag aldrig räknat på något exempel med växthus runt hela huset, men en vägg som du beskriver får ett U-värde på ca 0,6 W/m2K vilket är som ett väldigt bra fönster, d.v.s. dåligt för att vara en vägg. En modern väggkonstruktion i ett passivhus brukar ha U-värden runt 0,1 d.v.s. 6 ggr lägre än ditt. Jag har svårt att tro att ni klarar er utan uppvärmning vintertid.
 
Hur varmt är det i ett växthus mitt i vintern? Dvs vad blir din dimensionerande utetemperatur?
Där hade jag börjat för att komma fram till lämplig väggkonstruktion om nu målet är att slippa uppvärmning.
I övrigt vet jag ingenting om varken timmerhus eller växthus...
 
Jag uppskattar att vi håller oss till timmerhus och mina frågor. Tack
 
Naturhus skrev:
Jag uppskattar att vi håller oss till timmerhus och mina frågor. Tack
Absolut, men när du har gjort grundläggande antaganden för din byggnation som inte kommer hålla så måste vi ju ifrågasätta detta.

5. Din väggkonstruktion kommer inte klara sig utan uppvärmning vintertid även med växthus utomhus.
 
  • Gilla
weyk
  • Laddar…
Från att ha läst en annan gammal tråd här på byggahus där flera har byggt med 8tums timmer i Norrland utan tilläggsisolering + att svenska timmerhustillverkare säger att 8tum räcker + att jag har tagit del av Familjen Solvarms naturhus projekt + att vid ett senare tillfälle i processen konsultera med de professionella bakom www.greenhouseliving.se, så känner jag mig ganska lugn i den frågan.

Är det så att jag behöver isolera väggarna så gör jag såklart det. Inte så att projektet står och faller just därför :)
 
N Naturhus skrev:
Hej allihopa, tack för ni alla bidrar till en bra sida :)

Nu tänkte jag det är dax att ta de första steget till mitt drömförvekligande. Jag och sambon ska nämligen bygga ett naturhus. Innebär ett timmerhus med ett växthus runt om för att bland annat komma ner i stort sätt noll i driftkostnad och kunna odla året om. Inspirerad av Familjen Solvarm (googla) :)

Hur som helst, till ämnet. Jag vill gärna beställa ett timmerhus och har förstått att det är en djungel där ute med bra/sämre företag. Tanken är att ha 8 tums timmer då jag vill komma ifrån extra isolering i väggar. Jag hoppas ni kan hjälpa mig på traven baserat på era egna erfarenheter.

Jag vill inte ha några långradiga diskussioner kring ämnet utan för enkelhetens skull ha tydliga, korta och specifika svar. Det jag vill veta är:

1.) Vilka rekommendationer för nyproduktion har du och varför?
2.) Eventuella kontaktpersoner till företag i Estland/Finland/Polen mfl?
3.) Vad har du själv betalat för ditt hus? Helt OK att prata pengar.
Beskriv hur många kvadratmeter, enplan/flerplanshus Bild på huset uppskattas :)
4.) Fördelar/Nackdelar på svensktillverkat vs utländskttillverkat
5.) Något mer viktigt som jag bör veta. Upplys mig gärna :)
Intressant! Själv nyfiken på timmerhus. Vårt fritidshus är ett timmerhus, och vi har funderat och slipat på ev tillbyggnader mm ett tag. Dock inte naturhus. Men hoppas att någon här har erfarenhet av timmerentreprenörer och leverantörer.
 
Har upplevt att hitta timmermän som har tid i år är svårt, jag har inte hittat en endaste. Verkar som att jag får boka nu, så blir det byggt till sommaren 2023. Men jag kanske letar på fel ställen, men det är min uppfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.