Jag tänker lägga rör (eller slang) i taket för att det inte e så snyggt med en kabel över halva rummet. Putsat sekelskiftestak. Har ni några bra tips på hur jag kommer under (eller över egentligen) takrosen utan att ha sönder den? Installationsborr från båda ändarn och sen skrapa/haka/lirka tills man får igenom röret? I värsta fall får man gå rakt igenom rosen och sen bygga upp den igen.

Hur gör ni annars när ni "fräser" in rör i puts? Kör man med vinkelslipen så dammar det ju som in i helvete. På förra lägenheten knackade jag därför med mejsel istället. Några andra bra tips på hur man kan gå till väga?
 
Låter som om du får några meter att dölja (spackla upp) sen, rosetten är kanske det enklaste, jag hade varit mer orolig för hur det andra kommer att se ut. Kan du inte sätta en kabelkanal och sluta vid rosetten?

/Kent
 
Vad är det ovanför rummet med takrosetten? Kan du tänka dig att bryta upp ett golv ovanför, eller är det en lägenhet?
 
Det är en lägenhet. Men det är inga problem att putsa + spackla igen hålet. Sen slipar man så det är ordentligt plant och slutligen klistrar man glasfiberväv i hela taket. Precis så gjorde jag när jag lagade stora sprickor i mitt gamla tak, så det borde funka lika bra på en igenspacklad kabeldragning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.