Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta rätt märke och modell på brandvarnare till vårt hus(120m2 med beolig källare).

Min tanke är att ha 2 trådlöst sammankopplade, en i källare och en på entré plan och sen placera ut några som inte är sammankopplade.

Förutom att de ska reagera på eld så ska jag inte behöva byta batteri ständig i dem och det får gärna finnas en paus funktion.

Har tittat på Deltronic som fick bäst i test hos Råd & Rön och då specifikt modellen PHR-1211 men det är inte klart om den använde bättre litium batterier? Det står att man ändå får byta batteri en gång om året? Problemet med Deltronic verkar vara att de är ganska svårt att få tag på om inte Clas Ohlson har just den modellen(vilket inte är fallet).

Har även varit i kontakt med Nexa men får tyvärr ingen bra bild av verken deras produkter eller deras service(tog fler veckor att få svar via mail. Har läst mycket om att deras varnare falsklarmar.
 
Kör alla sammankopplingsbara.

Fundera även på att skaffa inbrottslarm med tillhörande rökdetektorer, det räcker att larmet är kopplat till egen mobiltelefon.

En rökdetektor i varje sovrum, sedan strategiska platser. Om du lägger upp våningslayouter så kan vi föreslå placeringar.
 
Tack!

Ska fixa fram en ritning.

Om alla brandvarnare ska vara sammankopplade kommer jag väl få gå o byta batterier stup i kvarten? För att inte prata om det där tjutande när batteriet är lågt?

Har för mig att Nexa nämnde något om att de hade brandvarnare som stöder en annan typ av batteri som varar mycket längre.
 
Med alkaliska batterier är rekommendationen byte en ggr/år (inför advent), med litiumbatterier kan det räcka med upp till var tionde år.

Dom trådlösa sammankopplingsbara ligger och lyssnar efter signal (väldigt låg strömförbrukning), när den får in en triggsignal så går den "hjälpande larmläge", den börjar tjuta och skickar triggsignalen vidare.

Alla brandvarnare/detektorer bör kontrolleras regelbundet. Vid längre frånvaro (en vecka eller mer) är det extra viktigt eftersom man kan ha missat batterivarningsignalen.

Med detektorer kopplade till larmcentral så övervakar larmcentralen batteristatusen och vidareförmedlar det till larmmottagaren.

Vi har detektorer kopplade till vårt inbrottslarm, batterierna (ett i varje enhet) till rök-/värmedetektorerna håller i minst tre år. Vi har sex rökdetektorer och två multidetektorer (rök & värme), ska köpa in några till, uppdelat på 2 plan á 100kvm.
 
snowjim skrev:
För att inte prata om det där tjutande när batteriet är lågt?
Varningssignalen för "låg batterinivå" indikeras (ett pip då och då) bara på den enhet det gäller, iaf på dom typer kollegor har.
 
Tack,

Vi har ett huslarm men det är inte kopplat till någon telefon just nu. Menar du att detta kan kopplas samman med brandvarnarna?

Här är planlösningen på huset.

Be5r0IT.jpg
7ReLEnM.jpg
 
Det finns nog rökdetektorer till dom flesta inbrottslarm.

Gällande placering av rökdetektorer så skulle jag antagligen placera dom på följande ställen:
E; 1, 2, 4, 5 & 6
K; 1, 3, 4, kanske 6.
Detektorn bör placeras minst 1 meter från tilluftsdon.

Sedan bör larmdonen/brandvarnarna ljuda med minst 75 dB(A) vid huvudkudden.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Går det att via larm-ljudet särskilja vilken detektor som faktiskt larmar?
Tänker att man annars måste springa runt i huset och lukta/titta/leta. Trist om man har 2-3 våningsplan att leta igenom och börjar fel, tar kanske inte så lång tid men elden är snabb den med.

Skiljer säkert mellan olika tillverkare men nån av er kanske har erfarenheten jag söker?
 
Oj! det blev många brandlarm att sätta upp! Jag tänkte mig annars kanske 4-5 st totalt. Iallafall så är larmet av billigare och enklare typ så jag är ganska säker på att det inte finns någon möjlighet till trådlös koppling till brandvarnarna. Att dra sladd från varje brandvarnare känns inte häller intressant.

Förövrigt, vilka brandvarnare rekommenderas av er?
 
eidlert skrev:
Går det att via larm-ljudet särskilja vilken detektor som faktiskt larmar?
Tänker att man annars måste springa runt i huset och lukta/titta/leta. Trist om man har 2-3 våningsplan att leta igenom och börjar fel, tar kanske inte så lång tid men elden är snabb den med.

Skiljer säkert mellan olika tillverkare men nån av er kanske har erfarenheten jag söker?
Om det är sammankopplingsbara så tjuter dom lika dant oberoende om det är huvudenheten eller slavarna. Förhoppningsvis så finns det en (röd) lampa/diod som tänds/blinkar på brandvarnaren.

Detektor som är kopplad till inbrottslarm har normalt individuellt namn/larmtext, där får man fram i klartext vilken det är som larmar plus att det förhoppningsvis så finns det en (röd) lampa/diod som tänds/blinkar på detektorn.
 
Inget förslag på vilka brandvarnar man bör stätta upp? Vilka som håller batteriet längst?
 
Vad är det för inbrottslarm du har idag?
Även om det är en "enkelt & billigt" larm så kan det ändå finnas rökdetektorer.

Gjorde en snabb sökning på nätet efter den brandvarnaren som råd&rön gav bäst i test, bland dom tio första träffarna så kom det upp tre webbbutiker
http://www.sgconsulting.se/produkter/brandskydd/brandvarnare/productId/33792
http://holars.se/produkt/10002/phr1211-tradlos-brandvarnare-optiskvarme/
http://www.if-sakerhet.se/optisk-brandvarnare-deltronic-phr-1211-sammankopplingsbar.html

Sedan om du pratar med någon (lokal) larmfirma, elbutik (tex Elkedjan), mfl så kommer dom antagligen att kunna ta hem den till dig på någon dag.
 
Hej,

Låter bra, kontaktade Deltronic för att få klarhet i frågan men har fortfarande inte fått något svar och det är några veckor sen nu. Så jag valde att köpa icke sammankopplade på IKEA som hade fått bäst i test. Jag ska dock ha 2 sammankopplade mellan över och undervåning så där kan PHX-8231 fortfarande vara intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.