Hej allesammans! Jag är i farten med att tilläggsisolera huset och byta panel. Nu står den roliga målningen på tröskeln och där finns ju huuur mycket olika färger och grundfärger som helst! Jag har denna färgen http://www.landora.se/wp-content/uploads/2013/06/Produktfaktablad-Landora-Oljefärg.pdf och undrar nu vad jag ska använda för grundfärg? Tänkte kanske något billigare än landoras egen de rekommenderar. Eller är det bäst att ta den?

Mvh Jonathan
 
Upptäckte precis att länken inte fungerade :surprised:
"Oljefärg är en droppfri alkydoljefärg för målning av trä utom- hus. Oljefärg innehåller en kombination av linolja och alkyd"
Så står det i produktbladet :D
 
Använd den dom rekommenderar, av tre anledningar; för det första vet du att produkterna funkar med varandra. För det andra är risken för ett dåligt resultat begränsat till ditt eget genomförande (förhoppningsvis). För det tredje om resultatet blir uselt (färgsläpp eller nåt) så kan du reklamera.

Länken till PDF:en funkade för mig.
 
  • Gilla
Anselius
  • Laddar…
Okej, tack så mycket! (y)
Ska jag först måla med någon annan grundolja på ändträet och skruven eller ska jag bara dra på grundfärgen direkt på hela fasaden? :)
Målning är inte min starka sida. En hammare ligger bättre i handen än en pensel :p
Något speciellt tips för målning på fjällpanel?
 
Alltid grundolja först, sen grundmåla... och så färdigmåla två gånger.
Fjällpanel är lika tråkig att måla som stående panel :)
 
  • Gilla
Anselius
  • Laddar…
Du kan nog använda Cuprinols grundolja, det är inget som skiljer dom emellan.
 
  • Gilla
Anselius
  • Laddar…
Så det funkar med vattenburet för att sen måla med alkydoljefärg? (y)
Tack för alla snabba och raka svar :)
Trevlig kväll!
 
Inte för att basha lågprismärken, men finns det något billigare än landoras?
 
Hehe, nä de kanske är billiga. Köpte dock deras dyrare variant. Den billigaste är rena vattenfärgen, täcker inte ett dugg :thumbdown:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.