D
När jag drog cat6-kabel i huset så tänkte jag koppla in allt via en patch-panel. Har bara 5 anslutningar där och det tog ett tag innan patch-panelen kom så jag tröttnade på att vänta med att koppla in allt. Klämde RJ45-kontakter på alla kablar istället och kopplade in dem direkt i routern.

Nu kom patch-panelen till slut, men nu känner jag mig inte riktigt motiverad att klippa av RJ45-orna och koppla in det via patchpanel. Finns det någon stor fördel med att dra det via en patch-panel jämfört med väl uppmärkta kablar som går direkt in i routern, när det är så få anslutningar det handlar om?
 
det är ju så att rj45 kontakten är gjord för flertrådig ledare och din kabel är en trådig kan leda till glapp i framtiden
 
T
Som Andreas_kalmar skriver så är det skillnad på kabeln för installation och lösa kablar så det finns risk på sikt att det blir glapp men det "kräver" att man vickar på kontakter och kablar om det blev OK när du klämde RJ45:surprised:rna.

Så länge det sitter där det sitter och du inte behöver hålla på att flytta kontakterna så är det väl bara att låta det vara. Om du in framtiden behöver fler uttag så få du väl klippa kontakterna och dra in dem i panelen och patcha det när det blir aktuellt?
 
MrPlow
Den stora fördelen är det är mer framtidssäkert, snyggare och proffsigare.

Men anslutningsmässigt spelar det ingen roll så länge du inte är och rycker i kablarna.
 
D
Kontaktproblem vill man ju inte ha, så jag kör på patchen då. Tänkte inte på att det var skillnad på anslutningen.
 
Mikael_L
Är du inte och drar och rycker i sladdarna i någon speciell utsträckning så är nog glapp inget du kommer råka ut för.

Men det finns väl två goda tekniska anledningar till patch-panel.
Det ena är just det där med att den fast förlagda TP-kabeln bör vara enkelkardelig och är alltså inget vidare att avsluta i en stickpropp med tanke på ev framtida glapp.

Den andra anledningen är att man kan ha en väldig massa datauttag där långt ifrån alla används, men sen mycket färre utgångar på switcharna. Så blir det både överskådligt och bra, inte en massa lösa kablar och ändå billigast möjligt vad gäller utrustning.
 
så länge som det funkar låt det vara, klart att det är bättre med en patchpanel men är du verkligen där och rycker i sladdarna så ofta?
sätt upp patchpanelen där den ska sitta om nån av sladdaran blir glapp flytta in den i patchpanelen när du ändå måste göra nåt åt det. Om du nu inte har en massa tid över och vill få det gjort vill säga men har man hus brukar det finnas andra saker som har högre prio än att fixa saker som funkar som det ska
 
D
ikeo skrev:
Om du nu inte har en massa tid över och vill få det gjort vill säga men har man hus brukar det finnas andra saker som har högre prio än att fixa saker som funkar som det ska
Jo, men ett av mina största problem är att jag har alldeles för mycket tid över. Nu t.ex. om jag inte snabbt hittar något som är "viktigare" så kommer jag att känna mig tvungen att sätta mig med bokföringen och momsdeklarationen och det är ju något som jag verkligen tycker är tråkigt. Så lite alldeles nödvändigt kopplande i patch-panelen vore nästan som en skänk från ovan i detta läge...

:cool:
 
Sen håller en klämd anslutning aldrig samma kvalitet som anslutning på patchpanel
 
tja om man ska försöka hitta på sätt för att undvika bokföring så skulle jag nog säga byt till en patchpanel omedelbums, passa på att se till att du kör telefoni den vägen med när du ändå är igång om du kör trådad telefon fortfarande vill säga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.