I
Tänkte bygga ett ide till våra igelkottar men Naturskyddsföreningen skriver att man inte ska använda behandlat virke, det är det enda jag har, är det så viktigt, någon som provat?
Man vill ju det ska hålla några år.
 
I
Ingen som har erfarenhet av detta? Blir väl tvungen att handla lite råspont och gå efter Naturskyddsföreningens råd då.
 
I
För de som är intresserade, det blev ett skyddsrum, mot kyla hoppas jag.:)
IMG_0195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yalazy och 16 till
  • Laddar…
Ja det ser ut som en bunker, här känner sig nog kotten trygg. :)

Ser ut som att det bidde råspont och papp?
 
I
Marlen Eskilsson skrev:
Ja det ser ut som en bunker, här känner sig nog kotten trygg. :)

Ser ut som att det bidde råspont och papp?
Precis, obehandlat på insidan, liggunderlägg som isolering på utsidan täkt med takpapp runtom. Vågade inte använda klister så det blev till att skjuta kramper istället.
Hoppas hen gillar den.:)
 
Har du sett kotten gå in där? Lockar du med något?
 
I
Marlen Eskilsson skrev:
Har du sett kotten gå in där? Lockar du med något?
Inte än, det är ju fortfarande ett fantastiskt fint väder. skulle kanske sätta upp en skylt " ledigt ".
Det finns gott om päron i närheten, det tycker den om, men det är nog bäst att kotte får göra som den vill.
Ser jag den i hoddan ska jag säga till.:)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
du skulle ha monterat en ip kamera med infrarött i den så att du kan se om nån flyttat in :)
 
I
ikeo skrev:
du skulle ha monterat en ip kamera med infrarött i den så att du kan se om nån flyttat in :)
lite dyrt bara. sen lär det väl inte vara så mycket att se, mer än en nåldyna .:rolleyes:
 
Tror du inte det passar bättre med lite mer skyddad ingång, hela "bunkern" parallellt med och mer inne i buskaget?
 
I
GK100 skrev:
Tror du inte det passar bättre med lite mer skyddad ingång, hela "bunkern" parallellt med och mer inne i buskaget?
Jo det hade varit bättre, men då ser jag ju inget när jag sitter och tittar i fönstret.:surprised:
 
Hemmakatten
Lägg in torra löv och gräs i boet. Fyll hela boet lite halvfylligt och lägg lite lövhögar på utsidan också. Igelkottarna gillar att liksom "borra" sig in i löv/gräshögar. Ser u nån igelkott i närheten så kan du locka den genom att lägga ut lite kattmat i närheten av boet. När det sedan blir dags för ide så är kotten van vid platsen och tycker nog att ditt bo ser härligt ut.
 
I
Hemmakatten skrev:
Lägg in torra löv och gräs i boet. Fyll hela boet lite halvfylligt och lägg lite lövhögar på utsidan också. Igelkottarna gillar att liksom "borra" sig in i löv/gräshögar. Ser u nån igelkott i närheten så kan du locka den genom att lägga ut lite kattmat i närheten av boet. När det sedan blir dags för ide så är kotten van vid platsen och tycker nog att ditt bo ser härligt ut.
Den har fått hyvelspån, det kan väl duga?
Jo här finns i-kottar, har hört siffran 2 nämnas, men undrar om det inte är fler för igår rev jag ner tre päron och kollade tills de inte gick att se längre p.g.av mörker, dock var alla tre borta kl 7 i morse. Stora päron.
Kattmat har jag ingen, går det med hundmat? Fisk läste jag kunde duga, och det finns hemma, ska det vara torsk eller lax?
 
Hemmakatten
Att det ska vara kattmat har jag läst nånstans, så jag vågar inte svära på det. Men min veterinär (har både katt och hund) berättade en gång att det inte gjorde något om katter åt hundmat (katten brukar sno lite av hundmaten) men att däremot hundar inte mår bra av kattmat pga av någon ingrediens. Och med anledning av den upplysningen så har jag trott på det jag läste om kattmat och igelkottar. Jag läste också att det helst skulle vara blötmat. Kan du inte köpa en burk med den billigaste kattmaten och testa. Vi har flera igelkottar hos oss. Tidigt i våras såg vi en litet igelkottsbarn flera dagar i rad och det verkade vara vara ensamt så vi la ut kattmat i en veckas tid och sedan försvann igelkotten. Hoppas den överlevde. jag ska googla lite och se om jag hittar mer information.
 
I
Klart jag kan köpa lite kattmat, problemet är väl att här springer rätt många katter så utan att bygga nån speciell matlåda som bara igge kommer in i går det nog inte, men det gäller så klart om man skulle ge den fisk också.:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.