Hej!

Har ett hus som har satt sig i framkant ca 20 cm och som det givetvis vore trevligt att justera genom att lyfta huset och eventuellt också påla. Jag vet att detta går att göra och att det är ett jäkla meck då man måste borra genom bottenplattan (platta på mark) och sedan påla inifrån huset ner till berget. Grannarna har gjort detta och det är dyrt :(

Fick så höra idag att det även skall gå att lyfta hus med polyetan-skum genom att spruta in det under huset. Det kan då givetvis komma att fortsätta att sätta sig, men kostnaden är lägre och jag slipper en utriven bottenvåning.

Har försökt att söka på detta på nätet men hittar ingenting. Någon som har erfarenhet av detta eller vet att det faktiskt går att göra? Alla tips är välkommna!
 
Tackar tackar för den infon! Då verkar det som det kan stämma att det går att använda skum i vart fall!

Vad kostade det att skumfylla under garaget?? Intressant att veta om det är mycket billigare än pålning etc.


Rvå följdfrågor som dyker upp i mitt huvud som någon kanske vet svaren på:
1. Frågan är om man kan låta skummet lyfta själva huset eller om man måste lyfta huset med domkraft först och sedan fyller med skummet? Om domkraft är nästa fråga om man kan göra det utifrån eller måste borra genom plattan och lyfta jämnt fördelat?

2. Kan det kan finnas möjlighet att spruta in skummet under huset från sidan genom tex rör, utan att då gå inifrån huset och behöva borra genom plattan?



 
En spontan tanke är att det borde gå att påla utanför den befintliga plattan. Lyfta plattan till rätt nivå och gjuta en förstärkt klack under plattan fäst i pålningen och sen "bara" sätta ned huset på klacken igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.