Hej!

Jag skulle vilja tömma några hål jag borrat för plintar (ca 1,5m djupa) innan gjutning (det är lervatten där nere). Jag tänker mig att det behövs någon sorts pump men jag har ingen aning vad som behövs.

Så vilka alternativ finns det?

Tänker mig två scenarios:
1. Billig pump som sänks ner eller man släpper ner en slang som som suger upp, denna är varken snabb eller robust men tömmer hålet.

2. Lite finare pump man kan ha till lite större aktiviteter som att tömma en öppen rörgrav eller översvämmad källare.
 
Hyr en Diafragmapump de kostar inte mycket per dag och pumpar upp småsten
 
Funkar det inte med en vanlig våtsug?
 
Googlade Diafragmapump och den lär nog göra jobbet, frågan är om den är lite överseriös? Tänkte att man kunde köpa något billigt som man har kvar, men har inte koll.

Ska prova grovdammsugaren! Vet inte hur långt den kan suga vatten men värt ett besök.
 
En enkel dränkbar pump kan troligtvis lösa problemet. Finns i lågprisvarianter för ca 300kr och uppåt på biltema, jula eller liknande varuhus.
 
Grovdammsugaren funkade halvdant i det djupaste hålet. Dock fyllde jag den två gånger så det funkar men det kändes som att den inte riktigt orkade utan det liksom blev stående vatten i röret.

Kanske rycker mig en mindre pump på typ Biltema och om den inte klarar grus typ vira in den i markduk och provar.
 
Trädgårdsslang och hävertmetoden, om du har någonstans i närheten som är lägre än botten på hålet .
 
imported_Benno skrev:
Trädgårdsslang och hävertmetoden, om du har någonstans i närheten som är lägre än botten på hålet .
Grannarna tittar snett om man drar slang ner i avloppsbrunnen på gatan. Men ska kolla nivåerna ifall det är möjligt! Är helt klart en möjlig lösning.
 
Barnrikehuset - vanliga dränkbara pumpar finns för smuts/dräneringsvatten med kapacitet grus upp till 3cm (!). En seriös kostar från ca 2,5' och ultrabilliga finns på Harald Nyborg och Jula (tex) med start från 300:-. Om det inte är funktionskritiskt (Dvs skall funka dränkt i många år) så går det säkert bra med dessa kinavarianter.

Selekta 300:- upp till 5mm
Selekta 900:-, upp till 35mm
Meec 550:-, 35mm.

Tänk på att kolla diameter så att det får plats, samt om restnivån utgör ett problem.
 
imported_Benno skrev:
Trädgårdsslang och hävertmetoden, om du har någonstans i närheten som är lägre än botten på hålet .
Det är bara så jäkla trist att suga in dräneringsvatten i munnen, vilket man ofta måste göra för att få snurr på det.
 
B
Köp ett finmaskigt nät och bygg en "korg"/påse av det. Placera pumpen i korgen och sänk ner den stegvis i vattnet. Nätet kommer stoppa de partiklar som är för stora.
 
Vilken diameter är det på hålen?

Protte
 
både grovdamsugare och billigaste dränkpumpen på jula gör jobbet lätt.
 
elpaco skrev:
Det är bara så jäkla trist att suga in dräneringsvatten i munnen, vilket man ofta måste göra för att få snurr på det.
Man kan få igång häverten genom att fylla slangen med vatten först och sedan släppa ned den på lägre nivå. Jag gjorde så många gånger innan jag löste problemet med återkommande vatten i krypgrunden. Den billiga dränkbara flottörstyrda pumpen under huset slutade förstås fungera så fort utrymmet inte var enkelt åtkomligt längre.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
imported_Benno skrev:
Man kan få igång häverten genom att fylla slangen med vatten först och sedan släppa ned den på lägre nivå. Jag gjorde så många gånger innan jag löste problemet med återkommande vatten i krypgrunden. Den billiga dränkbara flottörstyrda pumpen under huset slutade förstås fungera så fort utrymmet inte var enkelt åtkomligt längre.
Jo den metoden använder vi till barnens uppblåsbara pool. Ofta brukar man bara lägga dit slangen och det börjar rinna. Fast nu när jag funderar på saken är det förstås vatten i slangen redan från påfyllningen av poolen och man bara kopplar loss den från kranen och lägger ner änden i en brunn och då gör gravitationen sitt för att skapa undertryck där uppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.