Jag hade tänkt göra en utedusch. Inget avancerat.
Jag har en brunn på gården samt en hydrofor, så jag hade tänkt gräva ut lite, lägga på markduk, fylla på med lite grus och sedan lägga dit några platta stenar som jag fått över efter att jag rivit en stentrapp, alltså inte stenplattor utan platta stenar. Seda´b fylla ut med dekorgrus mellan då de inte är symetriska.

Eftersom vattnet tas direkt från brunn så kommer det att vara kallt. Så uteduschens främsta uppgift är att svalka vid varma sommardagar alt efter bastu bad. Alltså inga långduschar med tvål och schampo el dyl. Utan flera korta duschar för avsvalkande effekt.

Behöver jag anlägga någon form av stenkista eller annan dränering för detta?
Kommer ju mest att nyttjas varma dagar så det kommer ju att dunsta ganska snabbt, dessutom kommer det ju att vara lite grus och markduk, men behövs det nåt mer under tror ni?

Tacksam för tips.
 
Svårt att säga... surt om det blir stående vatten och lerpöl men som du beskriver det med endast ganska snabba duschar hade jag nog tippat att det var ok.

Möjligtvis försöka få lite fall på utgrävningen och borra ett djupt hål med en jordborr i lägsta punkten som jag fyllt med makadam/grus (ganska litet jobb trots allt) och sen på med markduk och grus.
 
Barnrikehuset skrev:
Svårt att säga... surt om det blir stående vatten och lerpöl men som du beskriver det med endast ganska snabba duschar hade jag nog tippat att det var ok.

Möjligtvis försöka få lite fall på utgrävningen och borra ett djupt hål med en jordborr i lägsta punkten som jag fyllt med makadam/grus (ganska litet jobb trots allt) och sen på med markduk och grus.
Hmm, har inte jorborr och är helt med på vad du menar. Hade varit grymt surt. Hur stor stenkista skulle du rekommendera att jag i så fall gjorde? Tänkte att jag gräver den för hand och lägger i en del sten som jag har till övers. Det är trots allt inte jättestora mängder med vatten som kommer att komma, samt att den kommer att användas främst varma sommardagar, så jag skulle gissa att det mesta dunstar innan det hinner rinna ned.
Så hur stor/liten stenkista skulle du rekommendera?
 
Jag vet inte, du får räkna på vad du tror att lekande barn etc kan tänkas förbruka. Sen hur man räknar på hur fort en stenkista töms kan det säkert skrivas några doktorsavhandlingar på. Så ett alternativ är ju att prova, funkar det inte skotta bort lite grus, skär ett kryss i markduken och borra ett 2m hål som du fyller med makadam. Jag har gjort plintar så och det är inte speciellt jobbigt.

Men en Skurupsborr måste du köpa! Annars är du en halv man ;)
 
Så det är därför jag känt mig som halv ;)
Ska genast införskaffa mig en sådan :)

Nej men allvarligt, den verkar ju skitsmidig, men frågan är om ett hål på 1m och ca 20 cm/diameter är tillräckligt? skulle nog vilja ha den lite vidare än så i så fall.

Hmm, kanske ska ta med det där med lekande barn i beräkningen... kanske bäst att på en gång gräva en stenkista på kanske 0,5/diameter samt 1m djup. Det borde väl ändå räcka?
 
Är osäker, blir ju en 50l för ett sånt hål och jag vet inte hur fort det sjunker undan (beror säkert mycket på vad det är för material under matjorden). Dalarna låter spontant som ett mer sandigt än lerigt ställe (helt fördomsbaserat) och då bör det gå fort.

Men det går ju att borra fler om man vill (det är lite beroendeframkallande), men om du gräver en 500l kista är du ju hemma med halmen fast väldigt mycket mer sliten.
 
He he... Ska jag gräva en så stor stenkista kommer jag alla gånger behöva duschen ;)
Men att införskaffa en borr och borra flera hål låter ju som en smart ide.

Vi bor i ett område som kallas Lerdal... så det hörs väl lite på namnet... Marken där jag tänkt anlägga duschen är en bit från själva brunnen. Marken där är rätt fuktig i sig, riktigt fin matjord.

Stenkista på 500l, den blir ju gigantisk... om 0,5 m/diameter samt 1m djup är 50l, hur stor ska den då va för 500l???

Den jag gjorde för dagvatten från stuprören på huset var 1,5m/diameter och1,5m djup. Tog mig 16h att gräva... Och att fylla den sen... fy fan... Det gör jag inte igen. Därför lät det lagom med 0,5m/diameter och 1m djup :)
 
  • Gilla
Advalund
  • Laddar…
Nej, nu har du räknat fel. Ett 1m djupt hål med diametern 0,5 m rymmer ca 200 liter.
 
Då borde väl det ändå vara tillräckligt va?
Har svårt att se att det skulle behöva ta mer...
 
mattiasp skrev:
Nej, nu har du räknat fel. Ett 1m djupt hål med diametern 0,5 m rymmer ca 200 liter.
haha! gick lite fort där...
 
Fast, den ska ju fyllas med sten så hur mycket vatten tar den då egentligen? men det kanske ändå är tillräckligt...
 
M
Hur gick det - lerbad eller trevlig dusch? Tänkte göra något liknande och hade hoppats på att det rinner undan med bara lite grus.
 
Ledsen för sent svar. Men jag tycker det blev hyfsat bra. Nu har jag inte tagit ut duschen ännu. Jag har förvarat den inne under vintern. Under plattorna och en bit ut på sidorna är det en stenkista under. Stenkistan jag grävde blev en rektangel på ca 1,5m x 1m och knappt en meter djup. Kan säga att det var i mesta laget, då det var som jag misstänkte, mer att man kyler av sig samt att när man gör det är det så varmt så vattnet dunstar på en gång, så jag är tveksam till om jag överhuvudtaget hade behövt en stenkista. Men nu när jag ha det kan jag bara låta vattnet spruta på :)
Lycka till och hoppas att det blir bra.

En rektangulär stenkista med grått singel och stora plattor i en trädgård, intill en stenmur och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
jonilrp och 1 till
  • Laddar…
Finns ju uteduschar med vattenmagasin som värms upp av solen om du vill ha lite trevligare duschningar och samtidigt använda din stenkista lite mer ;)
 
Tokslut skrev:
Finns ju uteduschar med vattenmagasin som värms upp av solen om du vill ha lite trevligare duschningar och samtidigt använda din stenkista lite mer ;)
Är en sån jag har :)
Men de vara dagarna är det källkallt vatten jag vill ha. Vill ju inte duscha varmt när det är varmt ute :)
Ska jag få användning av stenkistan slags jag duscha kopiöst mycket och länge.
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.