Hej


Jag har installerat en vedeldad kamin i en sommarstuga.

Jag har proveldat i kaminen för att se så allt fungerar, men jag tyckte att rökröret som går genom väggen blir lite väl varmt.

Jag har köpt detta rör för genomgången https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/skorstensmodul-nsp-heliso-150-svart-1-0m

Jag har kaminen ca halvmetern från väggen som är klädd med mineritskiva

När jag eldar så går det endast att ha handen på det isolerade röret några sekunder (inne vid genomgången i väggen) innan det blir för varmt.
Väggen som röret går igenom består av sågspån och spånskiva.

Så frågan är blir röret för varmt eller är denna tempratur normal?

Har aldrig gjort en sådan här installation själv (jag vet jag borde ha med någon som kan) men stugan står tyvärr inte i ett område där det direkt kryllar av folk, än mindre någon som kan hjälpa.
 
Man måste väl alltid ha bygglov på eldstad. Och då krävs en sotarbesiktning innan man får ta den i bruk. Göra detta rätt känns som ren självbevarelsedrift.
 
Claes Sörmland
Vad står det i produktbeskrivningen för kaminen angående rökgastemperatur? Vad står det i produktbeskrivningen för den isolerade skorstensmodulen och att gå genom brännbar vägg vid denna rökgastemperatur?

Antändliga material som t ex din vägg ska hålla en temperatur under 85 grader C och det uppnås vanligen genom att t ex skorstenar som når en yttemperatur på maximalt 80 grader C hålls minst 10 cm från antändligt material. Detta gäller även när man går genom bjälklag och vägg. Går inte det inte att ha luftspalt så får man bygga om en del av väggen/bjälklaget med oantändligt och isolerande material.

Magkänsla: Din kamin har troligen en rökgastemperatur på över 200 grader C (mycket över om det är en enkel sak) och rimligen så kan den tunna isoleringen på rökröret inte hindra dess yta för att hålla sig under 80 grader C över tid när den går genom en vägg (inte kyls av luft). Jag tror således att din anläggning är direkt brandfarlig.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
kulle
För både din och dina anhörigas skull , Ta kontakt med sotare
 
3 svar och bara en som faktiskt har något svar på min fråga, tack Claes

Men för svara er andra som bemödar er skriva utan att ha något att tillföra så kan jag säga att detta är en gammal jakt koja som inte kommer att sovas i utan max kastas in några vedpinnar i medans jag är där över dagen.
 
  • Gilla
Jabbas
  • Laddar…
kulle
Du skrev att du installerat en kamin i en sommarstuga............
 
  • Gilla
Norrhyttan
  • Laddar…
Silly Bear skrev:
Men för svara er andra som bemödar er skriva utan att ha något att tillföra så kan jag säga att detta är en gammal jakt koja som inte kommer att sovas i utan max kastas in några vedpinnar i medans jag är där över dagen.
Då läste jag nedanstående citat lite slarvigt. Fick för mig att det var en sommarstuga. Oj, så dum jag känner mig nu!
Silly Bear skrev:
Jag har installerat en vedeldad kamin i en sommarstuga.
 
  • Gilla
Relaxia och 1 till
  • Laddar…
Det låter som om det bara är halvisolerat rökrör. Vi kan elda många timmar i vår kamin och det helisolerade rökrör blir inte varmare än ca 30°. Så fort rökröret ska gå genom vägg/tak så måste rökröret vara helisolerat, plus att det måste vara luftspalt och/eller extraisolering mot brännbart material.
 
  • Gilla
Gunnarben
  • Laddar…
Fast tittar man på länken till k-rauta så står det att den är helisolerad. Vilket jag inte vet vad det innebär.
 
NSP Montageanvisning

Tror att detta är den skorsten som k-rauta säljer,egentligen borde du gnälla på k-rauta som inte skickar med montaganvisningar.

På sidan 10 står om bakanslutning genom brännbar vägg.
 
D
Demmpa skrev:
Det låter som om det bara är halvisolerat rökrör. Vi kan elda många timmar i vår kamin och det helisolerade rökrör blir inte varmare än ca 30°. Så fort rökröret ska gå genom vägg/tak så måste rökröret vara helisolerat, plus att det måste vara luftspalt och/eller extraisolering mot brännbart material.
Det stod som sagt i länken att det var helisolerat. Men har du något skortstensrör som går vågrätt? Det borde väl bli ganska stor skillnad i värmeavgivningen om man har ett horisontellt rör jämfört med enbart ett vertikal rör. Jag har halvisolerad premodul upp till taket och helisolerad just innan den går igenom taket till nästa våning. Inte ens den halvisolerade delen blir speciellt varm, inte så varm att det är svårt att hålla på röret.
 
Alla helisolerade prefabrör på svenska marknaden behöver ha min 5 cm till närmast brännbara del. Ett 15 cm rökrör som går ut genom vägg brukar kräva ett utsågat vägghål på 37-38 cm i diameter. Att känna på röret strax före genomgången till väggen är naturligtvis inte den temperatur som belastar trävirket i utkanten på ursågningen inne i väggen när väggutrymmet är fyllt med isolering. Är den så varm att du inte orkar hålla handen nån längre stund vittnar det mest på att det är en dålig kamin. De flesta rör är typade för 450 graders röktemperatur men andra för 350 grader. Mineritskiva på 3 cm distans från väggen hade kunnat halvera väggavståndet
För NSPs skorstenar : Bakanslutning genom brännbar vägg utan
väggenomföringssats
Får endast ske med moduler i 60mm isolerat utförande. Ett arbetshål
tas i väggen för att säkerställa avstånd mellan skorstensyttermantel
och närmsta brännbarara material är minst 300 mm på ovansida
skorsten och minst 100 mm på sidorna av skorsten samt minst 100
mm under skorstenen. Det utrymme som uppstår får endast isoleras
med icke brännbar isolering (max 10 cm) (tex.stenullsisolering i minst
brandteknisk klass A2-sl,d0).
Bakanslutning genom brännbar vägg eller bjälklagsgenomgång
med NSP Brandmursplatta sk. väggenomföringssats..
NSP Brandmursplatta(Byggproduktcertifikat 0954) används med fördel
för att reducera håltagningens storlek i brännbara byggnadsdelar i
tex. genomföringar så som inner/yttervägg samt bjälklag.
Väggenomföringssatsen (Fig.22) ersätter angivna avstånd till bränn
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.