Hej!
Om syllen på många ställen ser ut såhär https://vid.me/dZe6 så är det bara onödigt att byta va?
Jag har ett hörn av huset, som är byggt 1909, där den är rutten.
Där kommet jag byta. Men jag kan lämna kvar dom fina delarna va?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes så vilar huset på stenar med jämna mellanrum. Hur lyfter jag huset bäst? Vart och hur skarvar jag syllen? Mitten på stenen?

Tacksam för er hjälpsamma hjälp! :)

Med vänlig hälsning
 
Kan tillägga att det är plankvägg...

Jag undrar även om jag kan fortsätta riva golvplankorna mot denna innervägg. Den är ej bärande.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltså, inte innerväggen närmast, den är bärande, utan den man ser genom dörrhålet...
 
Mikael_L
Jag tycker det är lite svårt att se på bilderna.

Men visst, rent generellt finns det inget egenvärde i att byta friskt virke.
Ibland kan man göra det för att det är enklare än att byta bara dåliga delar och sen hålla på och skarva.
Men om detta gäller ser du ju bäst själv medan du gör arbetet.

Ett tillfälle finns då man bör ta bort en del synbarligt friskt virke, det är om man sanerar angrepp av hussvamp.
 
Hej! Någon hussvamp har inte upptäckts. Allt ser supertorrt och fint ut, trots åldern. Dock inte i hörnet där det är dåligt. I inlägget finns en liten videosnutt där jag knackar och hugger i det jag anser vara en frisk syll.
Sen om jag ändå skulle byta syllen skulle jag väl ändå inte byta hela, utan bit för bit, eller? För att skarva är väl inget problem? Tyngden är ju uppifrån och ner.
 
Hoho, sluta rättshaverera i juridik-delen och hjälp till att bygga hus istället ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.