Är det stor skillnad på kvaliteten på pellets!?? Tex på Bauhaus? Hur är deras pellets? Någon som vet? Någon som vet återförsäljare i Uppsala trakten??
 
Jag vet inte kvalitén på Bauhauspelletsen men jag köpte pellets från det stora byggvaruhuset i min stad och det visade sig vara polsk pellets som beckade igen min nya pelletskamin på direkten.

Du kan väl testköpa ett par säckar och se hur pelletsen funkar. Kolla också innehållsdeklarationen och jämför med andra fabrikat.
 
Hemmakatten
Bruna pellets kan ha stor andel bark och mer aska i än dom ljusa. Energiinnehåll är oftast lika i båda sorter, som jag vet .... men mer aska leder till att man ska rensa brännaren oftare
gaia
 
gaia skrev:
Bruna pellets kan ha stor andel bark och mer aska i än dom ljusa. Energiinnehåll är oftast lika i båda sorter, som jag vet .... men mer aska leder till att man ska rensa brännaren oftare
gaia
All brun pellets behöver inte innehålla bark. T.ex. den norska Vestmarka pelletsen är brun men innehåller INGEN aska, färgen får den pga tillverkningsprocessen.
 
roli skrev:
All brun pellets behöver inte innehålla bark. T.ex. den norska Vestmarka pelletsen är brun men innehåller INGEN aska, färgen får den pga tillverkningsprocessen.
Stämmer Vestmaka's pellets ger faktiskt mindre aska än ex Såbi/neova

Använder i år Vestmarkas pellets och dom är dryga och har hitills fungerat bra i min kamin med Såbi(Neova fick jag aska ur varannan dag med Vestnaka var 4:e dag så en ordentlig arbets besparing blev det med bytet till dom norska bruna.

Steffe
 
Körde med OK/Q8 förut och kör med Solett nu.
Med Solett behöver jag inte aska ur lika ofta i min panna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.