Det var en hundägare som hade låtit sin (av högen att döma) riktigt stora vovve uträtta sina behov på vår garageuppfart häromdagen. Hur får man bort hundar och deras hussar från trädgården kan man också fråga sig. Finns det några farliga kemikalier jag kan preparera uppfarten med? ;)

När man sätter det i det perspektivet kanske ni inser att det inte är ok att göra saker som kan skada katten.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ånej ännu en urartad tråd där det helt plötsligt skall handla om katters rätt eller inte rätt till att gå i skogen. Kan ni inte samla diskussionen i en egen tråd så att jag kan ignorera den?
 
  • Gilla
perg143 och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Det var en hundägare som hade låtit sin (av högen att döma) riktigt stora vovve uträtta sina behov på vår garageuppfart häromdagen. Hur får man bort hundar och deras hussar från trädgården kan man också fråga sig. Finns det några farliga kemikalier jag kan preparera uppfarten med? ;)

När man sätter det i det perspektivet kanske ni inser att det inte är ok att göra saker som kan skada katten.
Självklart får man inte göra något som kan skada katter eller andra djur .

Mitt råd till dej Marlen är att sätta upp stora grindar för din uppfart då kan ingen hund komma in och göra sina behov 😀
eller så sprutar du vatten och fräser på hundens matte .
 
  • Gilla
Maximum Justice Attack
  • Laddar…
Polos skrev:
eller så sprutar du vatten och fräser på hundens matte .
Faktum är att jag tror att det skulle hjälpa 😀
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Hur får man bort hundar och deras hussar från trädgården kan man också fråga sig.
Du får väl hänga på adekvat utrustning på Per så kan han säkert förmå husse att rasta jycken på bättre plats. :D:p

per.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klagar någon är det bara att hänvisa till att man bränner bort ogräs från uppfarten- :cool:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Polos skrev:
eller så sprutar du vatten och fräser på hundens matte .
Vänta nu, ska Marlen spruta vatten på matten? Det är väl inte matten som bajsat på uppfarten? (Eller... vad vet jag...?) :p

Till saken....
Jag tror enda sättet att lösa problemet är att markera för katten att den inte är välkommen genom de råd som flera givit redan; jaga bort den så fort den kommer in på tomten genom att vifta, låta, stirra, samt eventuellt spruta illaluktande vätska på den.
Visst kan du få tag på ägaren om du sätter lapp på katten, frågan är bara vad du kan uppnå. Är det en utekatt ägaren vill ha så kan han/hon knappast hindra katten från att gå in på just er tomt. Det som kan vara bra att göra är att förklara för ägaren att det ni gör mot katten bara är för att lära den att inte hälsa på er, inte att plåga den. Kan vara bra om någon annan ser er jaga katten och ägaren får höra på omvägar vad ni gör med lilla älsklingen. Är ägaren en vettig person förstår den syftet.
 
Ville bara revidera tidigare uttalanden jag gjort här i tråden. Vår ena katt skiter ibland mitt på vår gräsmatta och lämnar det helt öppet. Jag trodde verkligen inte katter brukade göra så.
 
ToRy skrev:
Visst kan du få tag på ägaren om du sätter lapp på katten, frågan är bara vad du kan uppnå. Är det en utekatt ägaren vill ha så kan han/hon knappast hindra katten från att gå in på just er tomt. Det som kan vara bra att göra är att förklara för ägaren att det ni gör mot katten bara är för att lära den att inte hälsa på er, inte att plåga den.
Katten lär inte ändra beteende för att du vet vem ägaren är, men det kan vara bra för grannrelationen att berätta om de problem man upplever med katten och vad som kan göras för att förbättra situationen.

Vi brukar få besök av en grannkatt vars ägare var okänd fram till i våras. Efter att lämnat ett meddelande i halsbandet fick vi kontakt med ägaren som visade sig uppskatta att få reda på vart deras katt var. De uppmanade oss att spruta vatten med slang på deras katt så att den skulle gå hem. Min sambo har lite svårt för att vara elak mot djur så katten kommer fortfarande på besök, men den brukar sticka så fort den ser mig ute på tomten.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
T
arneri68 skrev:
...
Jag förstår att inte alla tycker om att ha djur i sin närhet, men gällande allergi finns receptbelagd och icke receptbelagd medicin som fungerar bra mot andningsproblem, klåda och rinnande näsa. Allergiproblemet går att lösa men det kostar några kronor.
...
.
Intressant inlägg... Varför ska någon ha extra utgifter för mediciner för att en annan persons katt går in på ens tomt och använder rabatter och sandlådor som toalett, ligger på utemöbler och t o m går in i huset?

Är det i så fall OK att be kattägaren att ersätta de utgifterna?

Sen är det inte säkert att mediciner, receptbelagda eller ej, är tillräckligt för att ta bort symptomen. De kanske lindrar symptomen men inte tar bort dem.
Många av de mediciner som kan lindra besvären måste för övrigt tas kontinuerligt i förebyggande syfte för att de ska vara effektiva och akutmediciner kanske stoppar ett livshotande anfall men inte allvarliga problem och följdverkningar.

Dessutom är det inte lämpligt för en person med allergier att utsätta sig för allergenerna, det gör inte sjukdomen bättre.

Det är alltså inte så enkelt att "det kostar några kronor" men tyvärr är det en ganska vanlig inställning hos dem som inte har allergiska besvär eller som inte har allvarliga besvär.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
På min dotters dagis finns det ett barn med så kraftig allergi att alla med husdjur(päls) hemma måste byta om när dom kommer till dagiset .
 
Testarn skrev:
Intressant inlägg...

Sen är det inte säkert att mediciner, receptbelagda eller ej, är tillräckligt för att ta bort symptomen. De kanske lindrar symptomen men inte tar bort dem.
Många av de mediciner som kan lindra besvären måste för övrigt tas kontinuerligt i förebyggande syfte för att de ska vara effektiva och akutmediciner kanske stoppar ett livshotande anfall men inte allvarliga problem och följdverkningar.

Dessutom är det inte lämpligt för en person med allergier att utsätta sig för allergenerna, det gör inte sjukdomen bättre.

Det är alltså inte så enkelt att "det kostar några kronor" men tyvärr är det en ganska vanlig inställning hos dem som inte har allergiska besvär eller som inte har allvarliga besvär.
Visst är det så, men har man problem kanske man vill göra det bästa av situationen på enklast möjliga sätt? Varför inte ha medicin ifall en situation uppstår? Människor drabbas av pollenallergi och förkylningar varje år och är oftast villiga att köpa medicin.

Är själv kattallergiker av den grad att jag ligger och snappar efter luft om jag befinner mig i samma rum som en katt. Får utslag och rinnande näsa om jag tar i vissa katter.
Jag bor med en katt och tar dock sedan ca 6 år tillbaks astmamedicin för att bli av med problemen. Så länge jag dagligen tar medicin har jag inga problem, dvs jag kan träna utan andningsproblem.
 
galento
Testarn skrev:
Intressant inlägg... Varför ska någon ha extra utgifter för mediciner för att en annan persons katt går in på ens tomt och använder rabatter och sandlådor som toalett, ligger på utemöbler och t o m går in i huset?

Är det i så fall OK att be kattägaren att ersätta de utgifterna?
Ja helt otroligt att man kan tycka detta bara för att man själv är för lat och egoistisk för sköta och hålla efter sitt husdjur.Förstår man inte att katten kan orsaka olägenheter för andra är man ju dum i huvudet på riktigt eller så bryr man sej inte ett dugg om detta.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Visst är det så, men har man problem kanske man vill göra det bästa av situationen på enklast möjliga sätt? Varför inte ha medicin ifall en situation uppstår? Människor drabbas av pollenallergi och förkylningar varje år och är oftast villiga att köpa medicin.

Är själv kattallergiker av den grad att jag ligger och snappar efter luft om jag befinner mig i samma rum som en katt. Får utslag och rinnande näsa om jag tar i vissa katter.
Jag bor med en katt och tar dock sedan ca 6 år tillbaks astmamedicin för att bli av med problemen. Så länge jag dagligen tar medicin har jag inga problem, dvs jag kan träna utan andningsproblem.
Du har kraftig allergi och bor med katt ?
 
T
arneri68 skrev:
Visst är det så, men har man problem kanske man vill göra det bästa av situationen på enklast möjliga sätt? Varför inte ha medicin ifall en situation uppstår? Människor drabbas av pollenallergi och förkylningar varje år och är oftast villiga att köpa medicin.
Nu handlar det inte om att "göra det bästa av situationen" eller att "ha medicin ifall en situation uppstår" så jag tycker att liknelsen haltar.
Det du beskriver är att någon ska behöva ta medicin kontinuerligt under lång tid och dessutom eventuellt ha besvär under tiden trots medicin på grund av att en annan person har ett husdjur som får löpa fritt. Det är inte bara en försvarlig kostnad det är även ett "omak" att behöva ta medicinen varje dag.

Det är klart mycket svårare att "skydda sig" mot pollen eller i vissa fall förkylningar än att ta bort katter ur ekvationen. Man kan som allergiker slippa bo med en katt, slipper ha en katt hemma och välja att inte gå hem till personer med katt. Det är svårare att undvika det på kommunala färdmedel och arbetsplatser.

När man är hemma så ska det vara en fristad och en plats där man slipper värna sin miljö mot utomstående påverkan.

arneri68 skrev:
Är själv kattallergiker av den grad att jag ligger och snappar efter luft om jag befinner mig i samma rum som en katt. Får utslag och rinnande näsa om jag tar i vissa katter.
Jag bor med en katt och tar dock sedan ca 6 år tillbaks astmamedicin för att bli av med problemen. Så länge jag dagligen tar medicin har jag inga problem, dvs jag kan träna utan andningsproblem.
Om det verkligen är så illa med din allergi och astma som du skriver så kan jag bara gratulera att de mediciner du tar verkar vara så effektiva. Det är långt ifrån alla som har det så "enkelt".

Risken med ditt resonemang är att den som inte vet hur det kan vara för dem som inte kan medicinera bort symptomen, bara hantera dem hjälpligt, får uppfattnignen att alla har det lika enkelt som du. Du inberäknad.

Förhoppningsvis kan förståelsen för allergikers situation bli bättre med dialog och information och att det kan resultera i acceptans och hänsynstagande. Det gäller inte bara katt, det är även andra pälsdjur, fågel, dofter och så vidare.
 
Polos skrev:
Du har kraftig allergi och bor med katt ?
I all välmening: Det är Arneris val att frivilligt bo med katt trots allergi och att lösa detta med mediciner. Att ifrågasätta detta har ingenting med tråden att göra eller TS att göra och kan knappast leda till något gott. Tråden handlar om ofrivillig kattkontakt och det är en helt annan sak.
Om trots allt meningen med din fråga var nyfikenhet och inte milt fördömande ber jag om ursäkt för mitt tillrättavisande. Kanske kan du i så fall omformulera frågan så att Arneri vet vad han/hon ska svara på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.