Såg senast när jag kom hem från jobbet i fredags en samling med barn 4-5 st den yngsta med stödhjul o flagga o den äldsta kanske 6-7år åkandes på genomfarten i vårat samhälle (en ganska trafikerad väg) så det verkar som om dom åker ganska fritt nu för tiden utan vakande föräldrar.;)
Det jag menade med att du ska behandla dom som dina barn är att du måste ha tålamod med djuren , dom lär sig ganska snabbt men oftast får man upprepa och sjasa bort dom flera gånger.
Men ni kanske slipper lite möss och råttor om katten gör vad den ska. :)
 
Är det olagligt att lägga ut råttgift vart som helst på tomten eller ställa ut glykol i ett öppet kärl.

Det jag menar är att man som katt eller hundägare har totalansvar för sina djur, det betyder att det inte är jag som är skyldig om någons annan katt äter "mitt" råttgift.

Jag menar DEFINITIVT INTE att förgiftning är ett bra alternativ för att bli av med en katt men man ska vara medveten om sitt ansvar som djurägare.
 
En kattägare ska ha koll på sitt djur , har dom inte det är det en dålig kattägare
 
Glykol är farligt avfall och ska nog inte ställas ut i öppna kärl.:confused:
Katter äter inte råttgift men är du ansvarsfull så ser du till att giftet inte kan kommas åt av annat än råttorna.
Tänk på att människor (barn) kan äta eller smaka på grejorna och det är nog inte så roligt att förklara för barnets föräldrar att du bara skulle ta kål på en katt.:(
 
Nils82 skrev:
Är det olagligt att lägga ut råttgift vart som helst på tomten eller ställa ut glykol i ett öppet kärl.
Råttgift säljs ej längre till privatpersoner. Skulle du ändå få tag på det och lägga ut det i din trädgård och grannens barn råkar få det i sig lär du få en hel del att förklara.

Enligt lagen får faktiskt katter gå ut själva utan koppel eller tillsyn.

Jag förstår att inte alla tycker om att ha djur i sin närhet, men gällande allergi finns receptbelagd och icke receptbelagd medicin som fungerar bra mot andningsproblem, klåda och rinnande näsa. Allergiproblemet går att lösa men det kostar några kronor.

De gånger vi har fått besök av okända katter ett flertal gånger har vi lämnat ett meddelande på en bit tejp som tejpats runt halsbandet. Oftast har ägaren kontaktat oss redan samma dag.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
KristinaRT
För att inte tala om igelkottar, ekorrar, fåglar, och även större vilda djur som rävar, grävlingar och rådjur. Eller som sagt, grannbarnen....

Bara att ens fundera i banorna att sätta ut öppna skålar med glykol för att förgifta en katt som man irriterar sig på, säger ganska mycket om personen som slänger ur sig ett sådant förslag. Blir verkligen tacksam att man har trevliga grannar som man kan kommunicera med om man har problem....
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Hehehe........meningen med inlägget var givetvis inte att få svar på de frågor jag skrev utan mera belysa det faktum att om man inte har koll på sina djur kan man inte räkna med att de kommer hem. Av tusen olika anledningar.

F.ö är det nog inte heller roligt om ens EGNA ungar äter råttgift och sörplar glykol.
 
KristinaRT
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/_sfs-2007-1150/

Kan vara av intresse att läsa paragraf 1, nyckelordet här är "avsevärda" olägenheter. Hur detta tolkas finns nog många bud på, men jag gissar att bara för att en katt vistas på ens tomt, kan man nog inte hävda avsevärda olägenheter.

I de flesta fall kan man förmodligen nå långt genom kommunikation med ägaren, och att diskutera situationen.
Vår katt har är t.ex. uppskattad av grannarna för att hon tar möss, sorkar, mullvadar och hålller efter kaninstammen... Vilket gör att grannarna accepterar henne på samma sätt som vilket vilt djur som helst. Men hon gå å andra sidan varken fram till någon eller lägger sig i någons trädgårdsmöbler eller barnvagnar. Hon ligger för det mesta i en buske i vår eller närmaste grannens trädgård :)
 
KristinaRT skrev:
[länk]

Kan vara av intresse att läsa paragraf 1, nyckelordet här är "avsevärda" olägenheter. Hur detta tolkas finns nog många bud på, men jag gissar att bara för att en katt vistas på ens tomt, kan man nog inte hävda avsevärda olägenheter.

I de flesta fall kan man förmodligen nå långt genom kommunikation med ägaren, och att diskutera situationen.
Vår katt har är t.ex. uppskattad av grannarna för att hon tar möss, sorkar, mullvadar och hålller efter kaninstammen... Vilket gör att grannarna accepterar henne på samma sätt som vilket vilt djur som helst. Men hon gå å andra sidan varken fram till någon eller lägger sig i någons trädgårdsmöbler eller barnvagnar. Hon ligger för det mesta i en buske i vår eller närmaste grannens trädgård :)
Roligt att kattägare är så stolta att deras katter dödar massa djur , men är en hund lös och jagar ett rådjur eller en katt då blir det ett jävla liv .
Tycker att det ska vara samma regler för hund och kattägare håll uppsikt över djuret och ta ansvar vad ditt djur gör .
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Tja, om du vill kan vi fånga mullvadarna, sorkarna, mössen och kaninerna och skicka dem till dig? Jag är säker på att grannarna gärna hjälper till, bara de slipper skadedjuren. Du kanske vill ha våra mördarsniglar också, eftersom du tycks vara emot dödande och vill bevara skadedjur? Jag vet att det är många här nere som skulle uppskatta det.
Förresten du kanske vill ha våra vildsvin också, bönderna i trakten skulle gärna skicka iväg dem så de slapp få sina skördar förstörda....

Jag lite svårt att se logiken här, men det finns kanske ingen att leta efter? Oavsett vilket, denna diskussion är inte bara OT utan också komplett meningslös, och eftersom jag har för vana att inte spilla tid på den typen av argumentering, så jag tror att jag tackar för mig.
 
C
KristinaRT skrev:
Kan vara av intresse att läsa paragraf 1, nyckelordet här är "avsevärda" olägenheter. Hur detta tolkas finns nog många bud på, men jag gissar att bara för att en katt vistas på ens tomt, kan man nog inte hävda avsevärda olägenheter.
Det som står i den paragrafen är att kattägaren skall hålla katten under den tillsyn som krävs för att undvika avsevärda olägenheter.
Om man låter katten vandra runt på egen hand utan ägarens uppsyn kan man kan fråga sig om kattägaren verkligen utövar denna tillsyn. Hur försäkrar sig ägaren i så fall om att katten inte kan ställa till med någon avsevärd olägenhet?
 
KristinaRT
Genom kommunikation, dvs man samtalar med folk omkring sig, frågar runt och dubbelkollar med jämna mellanrum, samt klargör att man vill veta om katten orsakar det minsta problem. Iaf är det så kattägare har löst det där jag bor och tidigare har bott....
På samma sätt som man hanterar en mängd andra "problem" som kan uppkomma när människor bor nära varandra.
 
cpalm skrev:
Det som står i den paragrafen är att kattägaren skall hålla katten under den tillsyn som krävs för att undvika avsevärda olägenheter.
Om man låter katten vandra runt på egen hand utan ägarens uppsyn kan man kan fråga sig om kattägaren verkligen utövar denna tillsyn. Hur försäkrar sig ägaren i så fall om att katten inte kan ställa till med någon avsevärd olägenhet?
Jag kan tänka mig att man ska ha sådan tillsyn över katten så den får mat och friskt vatten flera gånger per dag samt någonstans att sova i skydd för väder o vind.
Detta + att den är märkt och helst kastrerad så är den inte övergiven och en olägenhet.
Obs.. detta är min tolkning.:)
 
C
Det kanske bör tilläggas att det står "orsakar skador eller avsevärda olägenheter".

Värt att nämna är också att det finns ett förtydligande i förarbetena:

Det är inte tillräckligt att ägaren ansvarar för redan uppkomna skador. Det krävs tvärtom uttryckligen att den som har hand om hund eller katt ska se till att förebygga att skador eller avsevärda olägenheter över huvud taget uppkommer.

Sen får jag väl säga att jag personligen tycker det är helt OK att husdjur springer fritt där omständigheterna tillåter det. Det jag stör mig på är de som har åsikten att ansvaret för att förebygga problem på något sätt skulle ligga på den som drabbas av problemet.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
så länge inte kattägare fattar vad deras katter ställer till med och bara skyller i från sej så kommer problemet kvarstå .
Te x katt skit i sandlådor där små barn leker är faktiskt ganska allvarligt .
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.