Det jag skriver kan verka ofattbart och många av er
kanske inte tror att detta har hänt i Sverige år
2004, allt jag skriver är SANT!


Sbk (stadsbyggnadskontoret GBG) ville inte låta mig
bygga hus på 90+kvm eftersom jag har regler "bör ej överstiga 60kvm".

Lämnade in ansökan o få överklaga hos byggnadsnämden.

Fick nej i byggnadsnämden, fick del av pappren och
blev chockad!
Vår vän på sbk skrivit följande i sitt uttalande till byggnadsnämden:
Vägen (till tomten) är en farbar gångväg, mötesplatser saknas,vägen går över badplats,vändplatser saknas backen är för brant, 1988 avslogs en ansökan på samma väg.

Fattade först ingenting...
Sen fattade jag att vår "vän" på sbk fått någon slaggs
flipp (maktgalen?)

Detta är FAKTA om vår väg:

1.Vår väg är 3 meter bred över hela sin sträckning, detta
är lantmäteriets regel för farbar väg.
2.Vår väg har tre mycket tydliga mötesplatser.
3.Vår väg har två stora vändplatser där man lätt svänger med en stor lastbil.
4. avståndet till badplatsen är runt 30-40 meter
5. vi har en rätt brant backe, men mindre brant än en väg som ligger 800 meter från oss.
6. 1997 och 2003 gavs bygglov till två av våra grannar
med en byggyta på 90kvm (det vi sökt för)

Jag ringer till "vän"ens chef, och vill ha en besiktning av
vägen utförd av lantmäteriet, han vägrar (vid 3 kontakter) och ber mig överklaga till Länstyrelsen, ringer
byggnadsnämden där dom säger att jag skall överklaga
till länsstyrelsen innom 3 veckor..

Det jävliga är att i omröstningen i byggnadsnämden förlorade vi med 4-5....

Nån som har några tips?
vad skall jag göra?

/Jukka
 
Överklaga till länsstyrelsen. Och begär i överklagandet att vägen skall besiktigas och hänvisa till de redan givna byggloven (nyttjar de grannarna samma tillfartsväg?).

Det kanske är så att byggnadsnämnden tycker att det kan väl gå an med ett hus, eller två hus längs den här i deras tycke dåliga vägen. Men att där går smärtgränsen. Man vill inte ha fler hus där innan vägen har förbättrats. Kommer räddningstjänstens (brandkårens) bil fram?
 
Vägen är byggd med hjälp av 4 axliga lastbilar.
När grannens hus (Älvsbyhus) byggdes så kom den i 4.5 meter breda element.
När grannens hus byggdes brändes den gamla ner av räddningstjänsten som var där med en stor tankbil och en stor släckbil.

Vägen är inte dålig, vi har betydligt sämre vägar i vårt
område där det finns stora hus...

Tack för tipsen!, smart detdär med besiktningskravet!
hoppas jag får dom att göra det bara...

/jukka
 
Beklagar!

Det hjälper inte att överklaga. Om planen säger max 60 kvm så är det 60 kvm som gäller och inget annat. Att några grannar har fått bygga större är dessvärre inget som du kan dra någon nämnvärd nytta av.

Du kan inte heller hävda mindre avvikelse på 50 % (30 kvm).

Hur gärna jag än skulle vilja hjälpa dig så är detta dessvärre det enda relevanta fakta i ärendet. :-[
 
Familjen_Bygg skrev:
Beklagar!

Det hjälper inte att överklaga. Om planen säger max 60 kvm så är det 60 kvm som gäller och inget annat. Att några grannar har fått bygga större är dessvärre inget som du kan dra någon nämnvärd nytta av.

Du kan inte heller hävda mindre avvikelse på 50 % (30 kvm).

Hur gärna jag än skulle vilja hjälpa dig så är detta dessvärre det enda relevanta fakta i ärendet.  :-[
Vi lever i ett rättvist samhälle får mina grannar bygga stora hus och har samma vilkor med "bör ej överstiga 60kvm" och använder samma väg så borde jag oxo
få bygga....
(Grannarna fick bygglov 1997 och 2003)


Sen så är det fel av en handläggare att ljuga för byggnadsnämden om våra förhållanden.

Jag kommer att lämna in ärendet till JO för granskning, vi får se vad dom tycker om det hela....

/Jukka
 
Vet ej om det är generellt eller specifikt för vår kommun, men om man söker bygglov i ett ej detaljplanelagt område så kan man söka på de gamla regelrna.

En bekant bor i ett område som har tillsvidare byggrätt på 45+20 m2.

Om man söker på gamla planen (som tillåter 300 m2 ! ) och kommun inte fastslår ny detaljplan inom 2 år så får man bygga enligt den gamla planen.

Det har resulterat i en ganska märklig blandning av kojor och slott, allt enligt gällande regler.

Kan det vara nåt sånt som ställer till det för er också?
 
Står det verkligen "bör ej överstiga 60kvm" i planen? En mycket ovanlig formulering.

Om formuleringen är så vag och dina grannar fått bygga tycker jag absolut du ska överklaga. Vad har du att förlora? Hade det stått "skall" isf "bör" så hade även jag sagt att du inte skulle överklaga, men med rådande omständigheter skulle jag tveklöst överklagat.
 
Att de nekade dig, var det främst för att vägen var (enligt kommungubben) i så dåligt skick? Var det det han använde som orsak till att ge avslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.