Måste köpa ny spis men vet inte vilken spänning. Det står 230V på spisens ena sida och 400V i instruktionsboken. Bifogar bilder som kan hjälpa bestämma och undrar om det är annat jag måste tänka på (förutom färg, storlek, häll, ugn)?


Kan tyvärr inte bifoga bilder då jag inte ges det valet. Och att ladda upp går inte. När jag försöker göra det syns bara adressen, var på min dator, bilden finns. Det är en jpg-fil.

Proppskåpet har tre proppar som sitter den efter den andra vertikalt. Till höger om de tre propparna sitter strömbrytaren. Därefter kommer tre rader med 4 proppar var. Det finns alltså fem horisontella rader proppar med en strömbrytare mellan de två första.
 
Redigerat:
Då jag inte är någon elektriker så kan jag inte förklara men jag blev också fundersam men vår spis var i alla fall 3-fas men 230V...
Beror nog på hur den kopplas internt.
 
Vad din gamla spis ville ha för spänningen är inte så jätteintressant, de ger bara en fingervisning. Det som i så fall är intressant är ett foto på spisen märkskylt där inkopplingsanvisningen finns. Bruxet är inte att lita på då samma spis kan finnas i två varianter för 230 eller 400 V. Du säger att det står 230 V på spisen vilket skulle tyda på just 230 V. Dagens spisar/hällar vill nästan uteslutande ha 230 V så det finns en god chans.

Du behöver kontrollera att du har tre faser, nolla och skyddsjord framdraget till spisuttaget. Det går inte att se utanpå proppskåpet/spisuttaget utan man måste lossa på kåpan och titta. Lämpligen tittar du och mäter i spisuttaget vilket kräver lite kunskap och verktyg.

Läs mer här:
http://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

För att ladda upp bilder
1. klicka på "Infoga bild" i ovankanten på inläggsrutan.
2. väl fliken "från din dator"
3. bläddra och välj din bild från din dator.
4. tryck på "ladda upp".
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.