Håller på och ändrar om i min källarverkstad som tidigare hade en installation av gamla köksskåp längs en yttervägg. Det har hela tiden luktat lite mer källare inne i skåpen och lådorna än i övriga källaren så jag anade lite oråd innan rivningen.

När jag nu har rivit ser jag putssläpp (har knackat ned en del av det på bilden) och några små svarta prickar som eventuellt är mögel. Försök till panoramabild nedan.

Källarvägg.jpg

Egentligen vill jag ha en ny arbetsbänk på samma ställe och har därför skaffat en del modernare köksskåp men det känns ju lite som att väggen helst skulle vara "fri" från skåp och annat för fuktens skull. Huset är omdränerat för några år sedan och jag tror att förra ägaren indikerade att fuktgenomträningen i andra rum därmed avstannade. Detta kan jag dock inte vara säker på...

Det är intressant att notera att golvsockeln i trä är helt frisk om än lite mörkare i hörnet.

Förslag på vad jag bör göra med väggen mottages tacksamt!
 
Åsa Lund
Om du kan få upp en stor bit ångtät plast på väggen (tätt anslutet) så ser du efter någon dag om du har fukt i väggen eller inte
 
Välkommen till klubben. Här kommer en sympatibild från min källare (också 30-talshus):

20150927_160900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här tror jag det gått till för oss:

När huset byggdes vitkalkades källaren (jag tycker mig se rester av den gamla kalkfärgen även i er källare). Kalk släpper igenom fukt så all inträngande fukt torkade upp. Någon gång på 70-talet fick någon den briljanta idén att piffa upp källaren med lite färg. Plastfärg. Detta sattyg som borde utrotas från jordens yta. Helt plötsligt torkade inte fukten upp utan var instängd bakom plastfärgen. En tid senare släppte putsen som en följd av detta. Då insåg man att man hade fuktproblem, och lösningen blev då inte att ta bort plastfärgen, utan att dränera istället (vilket inte är dumt i sig). Skadan var dock redan gjord.

Det vi kommer göra/har gjort är:

1. Dränera (redan gjort)
2. Knacka/slipa bort all plastfärg.
3. Putsa om det som släppt.
4. Måla med vit kalkfärg.

Tvättstugan är redan iordninggjord på detta sätt, men resten av källaren återstår.
 
  • Gilla
kattvind och 2 till
  • Laddar…
Samma här, vi har dränerat och sen knackat ner och fräst bort putsen upp över marknivå för att sedan putsa om och måla med silikatfärg.
Inte alltid så roligt jobb men det känns bra i alla fall.

1888660_10152149907368143_4398569071237953895_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter detta har jag satt in arbetsbänk och hyllor på väggarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 358496 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.