Vi funderar på att köpa hus och fick precis besiktningsprotokollet nu och i det står bl.a.
"Krypgrunden:
Syllar är av tryckimpregnerat virke.
Nedanför köksvasken finns fuktgenomslag och microbiell missfärgning på blindbotten"

Jag förstår att det är omöjligt för någon av er att besvara hur allvarligt detta är men jag är ju nybörjare så jag skulle behöva veta vad blindbotten är för något. Är det något som ligger ovanför marken eller?
???
 
Bob_the_builder
Detta är knappast anledning till panik.

Huruvida syllar ska vara tryckimpregnerade eller inte är mest en smaksak. Är konstruktionen klockren behövs det inte, men det skadar, enligt min mening inte att vara försiktig. Anmärkningen är förmodligen en försiktighetsåtgärd. Tryckimpregneringen är ju faktiskt giftig.

Vad gäller den "microbiella missfärgningen" på blindbotten så är det i klartext mögel på den skiva som sitter på golvbjälkarnas undersida. Den håller upp isoleringen. Åtgärd: fixa ev läcka under diskbänken, bryt upp golvet där och byt isolering samt blindbotten. Osannolikt att golvbjälkarna har ruttnat.
 
Ok, det låter ju inte så farligt. :)
En annan fundering jag har är om att huset är byggt 1972, man har ju hört talas om att det fuskades en del då bl.a. att det inte lades något skydd mellan syllarna och betongen. Besiktningsprotokollet säger inget om detta, beror det på att det inte/kan inte kollas eller?
 
Tack för tipsen, jag blir bara inte klok på hur mycket jag kan göra. Vi ska kolla på huset imorgon och jag har tänkt lukta nere vid golvlisten om nu det ger något men jag kan ju knappt dra loss en list för att lukta, eller ska jag det, givetvis fråga innan. Om då ägaren inte vill det ska jag då dra öronen åt mig eller hur ska jag agera. Jag resonerar som så att har man inget att dölja borde det gå att lösa men jag e kanske för orolig. Men det är första huset och det är en del pengar som ska upp och man planerar för framtiden då vill man försöka undvika för stora smällar.
En annan hypotes: Jag kommer givetvis fråga ägaren om det funnits konstig lukt i huset om han då svarar nej, och vi köper o flyttar in och vi sen märker att det luktar hur löser man det då? ???
Jag har lagt ut besiktningsprotokollet här om någon vill kolla om det är något att tänka som man kan fråga om imorgon vid visningen http://mattias.mine.nu/besiktning.pdf
Alla råd tas tacksamt emot!
 
K
nu har Ni kanske bott i huset i 6 år.. hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.