är ruskigt sugen, på att bygga något:)

funderar på att slänga ut mitt antika bord som nu är soffbord å bygga ett eget, någon har gjort ett bord, å kan bifoga lite bilder, vill ha lite insperation,

Vet inte om jag vill ha massiv skiva uppe på eller lägga plank, å sedan betsa/måla...
 
Mitt finns i skrytråden.
 
bord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




akut-bord, kanske du kan inspireras av :)
funkade som soffbord i 2 år. haha
 
  • Gilla
jacobsnickrar och 4 till
  • Laddar…
Byggde detta till barnen i veckan. Massiv björk+ osmo vita hårdvaxolja.

bild 7.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jacobsnickrar och 9 till
  • Laddar…
Här är mitt bords-bygge. Reglar till ben och plank till skiva. Med pluggade skruvhål och vaxat plank.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
marnord och 9 till
  • Laddar…
Mitt soffbord. Inte så avancerat, men jag är ingen finsnickare.

Stavlimmade ekskivor och fyrkantsstav i ek användes. Maskinmässigt var det sänksåg, bandslip, kap/gersåg, pelarborr, överhandsfräs och slipmaskin. Behandlat med hårdvaxolja.

Lade mer tid på designen än bygget :x

DSC_0418 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergonomen och 5 till
  • Laddar…
krester skrev:
Här är mitt bords-bygge. Reglar till ben och plank till skiva. Med pluggade skruvhål och vaxat plank.

[bild]
Fyller vaxet ut små ojämnheter och sånt i gamla plankor?
 
Ja vaxet fyller ut alla små håligheter och gör träet lent och fint. Vaxet ger framför allt färgen som gör att plankorna ser gamla ut. Innan vaxningen har jag även slagit brädorna med skruvar, singel, hammare och gängstavar för att det ska se gamla och slitna ut.
Mina plankor är egentligen helt nya 😊

Vaxet heter antikvax med valnötsfärg.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbew och 5 till
  • Laddar…
Ja vax tycker jag nog allt att ut kan använda. Det skapar även en slitstark och vattenavvisande yta. Möjligtvis att du inte behöver ha lika mycket färg i vaxet då dina plankor redan har en snygg grundfärg. På mitt bord använde jag antikvax-valnöt men med dina plankor hade jag börjat med ljus valnöt och testat på någon del som inte kommer att synas (T.ex. undersidan av bordet) jag ska även tillägga att det vaxet jag använt även mörkar de första dygnen så ha inte för bråttom.

http://www.slojd-detaljer.se/katego...ng-lim/mobelvard/black-bison-antikvax-pid1683
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Bild googla så får du galet mycket bilder att inspireras av :)
 
krester skrev:
Ja vax tycker jag nog allt att ut kan använda. Det skapar även en slitstark och vattenavvisande yta. Möjligtvis att du inte behöver ha lika mycket färg i vaxet då dina plankor redan har en snygg grundfärg. På mitt bord använde jag antikvax-valnöt men med dina plankor hade jag börjat med ljus valnöt och testat på någon del som inte kommer att synas (T.ex. undersidan av bordet) jag ska även tillägga att det vaxet jag använt även mörkar de första dygnen så ha inte för bråttom.

[länk]
Helt galet vad bra det där vaxet är! Förvandlade mina stickiga plankor till släta. Strukturen är kvar men de är väldigt mjuka och sköna.
 
Ja absolut, det känns lite som fusk när det är så lätt att få det så bra! Det är även riktigt bra skydd för bordet, mitt har klarat både tacomiddagar och barnkalas utan att få några fula märken.

Kommer ett någon bild på slutresultatet? 😊
 
Delresultat:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglarna ska målas vita och ytterligare en sektion i vinkel ska byggas
 
krester skrev:
Ja absolut, det känns lite som fusk när det är så lätt att få det så bra! Det är även riktigt bra skydd för bordet, mitt har klarat både tacomiddagar och barnkalas utan att få några fula märken.

Kommer ett någon bild på slutresultatet? 😊

självklart, kommer både på bordet och på ett vitrinskåp. men det dröjer nog ett lite tag till, runt jul skulle ja tor:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.