Hej
Jag ska köpa en veckopostlåda men har lite funderingar kring att fästa den på något bra sätt.
Om man ska gjuta är det något speciellt man ska tänka på? Tacksam för tips.
Någon som vet var man köper namnklistermärke till lådan, ett sådant som det står namn, adress, och husnummer?

/Johan

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Det brukar finnas stativ avsedda för gjutning till dessa brevlådor. Allt du behöver finns där du köper brevlådan.

Vi skippade gjutning. Monterade de medföljande benen (Lade brickor emellan där det behövdes för att få den att stå rakt) och drog sedan ett par vagnsbult genom staketet och in i lådans bakstycke och låste med mutter inne i lådan.

Sven Göransson skrev:
Hej
Jag ska köpa en veckopostlåda men har lite funderingar kring att fästa den på något bra sätt.
Om man ska gjuta är det något speciellt man ska tänka på? Tacksam för tips.
Någon som vet var man köper namnklistermärke till lådan, ett sådant som det står namn, adress, och husnummer?

/Johan
Tillräckligt stor/djup betongklump för att brevlådan ska stå stadigt. Särskilt om den står fritt och utsatt för snöplog eller våldsamma brevbärare. Vi hade en innanför staketet och då räckte det sådär med att bara gräva ned benen med stenar runt.

• Gilla
Angelica129
  • Laddar…
Hej
Tack för era tips, ska kolla runt lite på nätet för att se om jag hittar någon bra brevlåda och fäste för gjutning.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Hemmakatten
Vår postlåda står ute vid en länsväg,utsatt för snö från plogbilen. Vi grävde ur ca 40cm, fyllde med kross och snickrade ihop en gjutform lite större än lådan, ca 20cm hög och i med betong och fästena för stativet.Postlådan har blivit påkörd två ggr, lådan slet loss från fästena ena gången men betongfundamentet rörde sig inte alls. Fundera också på om du vill ha låsluckan på fram eller baksidan, finns olika modeller.

Min förra veckopostlåda skruvade jag fast med metallexpander i två murstenar om c:a 20 kg styck. Den var mer eller mindre integrerad i muren och satt som berget!

Jag har förresten fått för mig att posten gillar den typen som öppnas innåt så brevbäraren inte behöver lyfta på en lucka..

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.