Hej!  Är det någon som har byggt eller fått offert på att bygga med källare? Jag förstår att det har med underlaget att göra men iallafall..
 
Hur mycket kostade det att göra källaren?

Mvh LoKa
 
LoKa skrev:
Hur mycket kostade det att göra källaren?

Mvh LoKa
Svårt att säga. Vi har sprängt en hel del och grävt fram en gårdsplan framför huset.
För att få fram gårdsplanen har vi gjort stödmurar som är 2m höga på sina ställen och kanske 40m lång.
Sedan har vi gjutit platta och lagt golvslingor.
Jag gissar mellan 300-500K:-.

Skall du bara mura upp en grund och ställa huset på och inte ha så mycket markarbeten så blir det betydligt billigare.
 
Jag byggde en källare av färdiga betongväggar. Bottenplattan är 90 kvm och det blev totalt ca. 45 meter vägg som är 2,60 m hög över plattan. Väggarna är 30 cm tjocka med 15 cm cellplastisolering och kostade 162 500:- inkl. eldragning, montering och moms.

Se http://villa.carlberg.org/kallare

För mer info om väggarna se leverantörens sida http://lkb.se/ Klicka på Produkter
 
Hej,

Vi har byggt med källare. vad är din fråga egentligen?
Kostnadsmässigt behöver det faktiskt inte bli dyrare än om du bygger ex ett separat garage på platta.

Vi har inte behövt spränga, utan har bara grävt ur. Platta på mark, med golvvärme, sedan är källaren murad och så är det återfyllt på sidor och baksida.

Vi är jätte nöjda med vår källare, se mer på vår hemsida!

// Snäckan
 
Hade tänkte att eventuellt köpa ett billligare hus på torpargrund.

Men vad jag förstår går sådana hus också att ställa på källare.

Gubben har alltid velat ha en källare och därför tänkte jag att det kanske går att
slå två flugor i en smäll.

Vi kan få plats med garage i källaren också kan han få ett "lekrum" :)

Prisförfrågan var för att kunna jämföra.

Tack för era svar
Mvh LoKa
 
Hejsan LoKa!

Det är samma hus du köper, oavsett om den står på platta, torpargrund eller källare.

Det som tillkommer för torpargrund/källare är ett extra bjälklag (golvet på entreplan/taket på källaren) till stommen.

Vi har källare under 2/3 av huset, resten står på en torpargrund. Vi har garage i källaren, det tycker både min man och jag är bra, vi har ett keramikrum därnere, förråd, trädgårdsförråd, riktig matkällare och utrymme där vi förberett för bastu/relax.

Lycka till!

// Snäckan
 
Är det något jag ångrar är det att vi inte valde källare till vårt nya hus. Kom riktigt aldrig på tanken, men tänk vad mycket extra yta man hade fått som hade kunnat användas till hobbyrum, extra lagringsutrymmen, vinkällare etc etc.....
Upptäckte att möjligheten fanns först efteråt när jag satt och lusläste igenom kontraktet och hittade något om vilka punkter vi inte hade valt till. Innan trodde jag liksom att det inte ingick i konceptet etc. Till alla andra som ännu inte har skrivit kontrakt, tänk tanken innan det är för sent!!
 
Ja, vad man kan ha i åtanke är ju faktiskt att källaren inte påverkar byggarean!

Vi har ytteliggare 40 kvm att bygga på tomten nu om vi vill ;)


// Snäckan
 
:D Tack för alla svar!! Det var ett ungefärligt kostnadsförslag helt enkelt som jag var ute efter..Eftersom det är en stor fundering hur alla dessa fantastiska hus har så lite extra-utrymmen för alla saker man normalt kanske har i källare el. vindsutrymmen. Tro mig det blir ju en hel del om man är 5 pers....Suck. Men alla vill väl inte ens ge pris på källarvåning?

 
kobban skrev:
Upptäckte att möjligheten fanns först efteråt när jag satt och lusläste igenom kontraktet och hittade något om vilka punkter vi inte hade valt till.
:surprised:

Hur vågar man skriva på ett kontrakt på över miljonen UTAN att läsa igenom allt, även det finstilta.


Inte konstigt att villamarknaden inbjuder skojare.
:-/
 
Sitter och räknar på en källare till ett Älvsbyhus Bjarke (8,32x10,98).

Är det någon som har ett hum om vilken spännvidd man kan ha med HEA-200 balkar?
Alltså om man lägger två balkar i längsled så som torpargrunden egentligen står.

Finns det ngn möjlighet att den klarar hela sträckan (10,46m) eller är det en eller två stödväggar/pelare som gäller?
 
Vi byggde i sluttning och det blev givetvis en "halv-källare"!

Lite matnyttigt finns på: www.villabroden.se

 
duell skrev:
Sitter och räknar på en källare till ett Älvsbyhus Bjarke (8,32x10,98).

Är det någon som har ett hum om vilken spännvidd man kan ha med HEA-200 balkar?
Alltså om man lägger två balkar i längsled så som torpargrunden egentligen står.

Finns det ngn möjlighet att den klarar hela sträckan (10,46m) eller är det en eller två stödväggar/pelare som gäller?
Vi har bara en stödvägg till balken, vårt hus är lite längre än ditt. Jag är ganska säker på att du måste ha ett stöd i mitten.
Det här tror jag huvudkontoret kan hjälpa dig med.

http://branten10.se/foto/visa.php?pic=bilder/2006-02-03/garage 003.jpg&w=768&nr=2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.