Ursäkta den dumma frågan, men om jag ställer in 22 grader på två radiatorer, 600W och 800W vardera, är den på 800W dyrare i drift än den på 600W?

(Instinktivt skulle jag svara ja för den drar 800W, men gör den det hela tiden eller är det en maxkapacitet? 800W-radiatorn har ju större yta och avger mer värme så den behöver kanske inte arbeta lika hårt som den på 600W måste göra för att komma upp i 22 grader?)
 
Under förutsättning att 600W radiatorn klarar att hålla inställd temperatur är svaret nej. Båda radiatorerna kommer att gå på full effekt då och då, och vara helt avslagna då och då. Den svagare kommer dock att totalt sett gå längre tid för att kunna leverera den energi som behövs.
 
Det gör ingen skillnad på förbrukningen, det är rummet, termostaten och radiatorns placering som bestämmer hur mycket energi det går åt.
 
Eftersom elementet med högre effekt har kortare aktiva perioder så blir de inaktiva perioderna på en dygnsbas längre och eftersom du under de inaktiva perioderna förlorar energi genom tak väggar och fönster kommer det elementetet med högre effekt förlora mer energi som svinn. Frågan är hur mycket? Gissningsvis i ett genomsnittsrum 5%. Det är inte 33% högre förbrukning med 33%högre effekt, det är inte noll utan beror väldigt mycket på rummets utformning och energibevarandekvalitet. Min grova uppskattning är mellan 1-5 % på årsbasis.

Fast min kalkyl är väldigt osäker och väldigt grovt tillyxad så ta den för vad den är, en ingenjörsmässig gissning.
 
Det läcker väl lika mycket energi genom väggar och tak oavsett om elementet går eller inte?
 
Mikael_L
Yes, fotografen har rätt.

Men tuktuk var något lite på spåret.

Den radiatorn som blir varmast under uppvärmningsperioden kommer generera en aning högre energiförbrukning, detta då strålningsförlusterna blir högre och troligen även värmeledningen genom de mest närliggande vägg och tak-ytor.

Men det går inte att säga om det är 600W-aren eller 800W-aren. Jo om båda är identiska i storlek och konstruktion förutom att den ena har lite mer effekt på sin värmetråd så blir 800W lite mer energislösig.
Men annars beror det på både konstruktion och fysisk storlek.
 
tommib
Nja... tuktuk är absolut något på spåren men jag tror att det är en överskattning. Det beror på så väldigt många faktorer att det inte blir särskilt lätt att räkna. Energiförlusten genom tak och väggar beror på rumstemperatur, utetemperatur (eller omgivningstemperatur för att vara mer specifik) och väggarnas/takets värmeledningsförmåga. Om elementet går eller inte är inte relevant, mer än om det ena eller andra elementet ger en betydande overshoot i temperatur. Detta skulle då leda till att rumstemperaturen blir högre under driftperioderna och därmed blir energiförlusten större. Således beror det mer på termostaten än elementets effekt.
 
Förlusterna är lika men energibalanscyklerna blir olika. Det jag ville få fram utan att behöva beräkna energibalanserna var att slutresultatet blir mycket närmare noll än vad märkeffekten indikerar. Sen är just energibalansberäkningar oerhört komplexa och i slutänden blir det alltid en uppskattning.
 
Huvaligen...
Det är en massa att ta ställning till. Det verkar inte gå att avgöra säkert med mindre än att jag installerar båda och mäter. Men förlusten åt endera hållet verkar heller inte handla om så många kronor per månad (köket är på 8 kvm och resten av lägenheten har centralvärme som står på hela dygnet. Jag tror jag chansar på att 800W-aren, som är större till ytan och därmed snyggare på väggen.
 
Pierre705 skrev:
Det verkar inte gå att avgöra säkert med mindre än att jag installerar båda och mäter.
Vilket antagligen också skiter sig efter som du bland annat måste ha identiska väderförhållanden vid båda mätperioderna... :confused: Gör som du tänkt och ta det som fysiskt passar in bäst. Jag tror helt klart att skillnaderna är försumbara.
 
Mikael_L
Bra tänk där.

Ty skillnad i energieffektivitet är så liten att det blir mest en akademisk fråga som är kul att diskutera.
I ören och kronor är det inte mycket som skiljer.
 
  • Gilla
tuktuk
  • Laddar…
tommib
Det du vinner med en större radiator är att du snabbare parerar ev sjunkande temperatur då den kan tillföra mer värmeeffekt på samma tid till rummet. Detta beror naturligtvis också på hur termostaten fungerar.

Resonemanget förutsätter naturligtvis att bägge radiatorerna har tillräcklig effekt för att kunna värma upp utrymmet, det beror på massa annat.
 
tommib
Mikael_L skrev:
Bra tänk där.

Ty skillnad i energieffektivitet är så liten att det blir mest en akademisk fråga som är kul att diskutera.
I ören och kronor är det inte mycket som skiljer.
Ja, precis. Det är roligt att diskutera teori men man bör vara medveten om att man gör det för nöjes skull, inte för att spara några pengar.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Således beror det mer på termostaten än elementets effekt.
Exakt. En bra anledning att köpa ett element med lite kvalité eftersom de har bättre termostater.
 
Fotografen skrev:
Exakt. En bra anledning att köpa ett element med lite kvalité eftersom de har bättre termostater.
Är Adax Neo kvalitet? Trodde det, men såg sen att de säljs av Elgiganten och Clas Ohlson etc, så jag börjar undra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.