Chaly
Grävde ner 25m pem-slang ca 50 cm (enl. instruktion) med grönt märkband över. Funkade bra. De hade annars bara grävt ner 8mm ducten utan yttre slang.
 
T
Vi fick hämta ut grönt markrör, ca 50 mm diameter, från leverantören som de sen skulle dra den smala 10-12 mm slangen där fibern ska gå i när jag var klar. Den var korrugerad utvändigt men slät invändigt, kom i 3m längder och jag fick även skarvmuffar.
Den skulle grävas ner "typ 20-30 cm" och märkband "behövdes inte".

Eftersom jag inte visste var annat var nedgrävt på tomten så kom elbolaget och märkte ut min elservis och jag valde att gräva längs den. De uppskattade att servisen låg på 1,5-2 meters djup men jag grävde 50 cm, lade markröret, fyllde på med jord så det täckte och la sen ett "hårt" grävskyddande märkband över innan jag fyllde igen.

Entreprenören som kom och drog in fibern tyckte att det var bättre än nödvändigt men att det inte skadade att det låg så pass djupt och skyddat.

Något dräneringshål har jag inte i markröret men det går i en liten båge ner och sen upp 45 grader mot källarmuren där det ansluter. Sen är det VP-slang genom väggen och in i huset, även det hålet borrat i 45 graders lutning ut från huset.
 
PEM32 är på gränsen om de drar PEM20/PEM25 i vägen. Då är det lite tajt inuti. Innerdiameter på 40 el 50 är vettigt om det. Absolut slät på insidan om det är korrugerad slang/rör.
Om du inte vet vad den framtida kanalisationen kommer vara så hade jag gått på säker framför osäker och 50mm kabelskyddsrör. Då kommer allt passera utan problem.


Märkband är väl bra, men minst en FK eller liknade elkabel som man kan koppla singalgeneratorn i vid behov.
 
Jag väcker liv i denna tråd igen.

Vi har ännu inte fått fiber men ska inom någon månad göra markarbeten och lägga marksten runt huset så en lösning är fortfarande aktuellt och jag har tidigare bestämt mig för att gräva ner orange rör för kommande fiber. Det som däremot har ändrat sig nu är att vi i veckan fick brev från Telia öppen fiber där de erbjuder oss fiber.

Det jag då funderar på är om det går att använda befintliga rör för nuvarande telekabel, eftersom telia antagligen äger dessa. Är det någon här som vet ifall Telia gör så? Och vad tror ni... är det troligt att det finns sådana rör till vårt hus byggt -66 och kan man i så fall förvänta sig att de är återanvändbara? Det skulle dessutom bli billigare för Telia då de inte behöver lägga nya rör tvärs över gatan om de använder befintliga.

Skulle det gå att kontrollera skicket på eventuellt rör genom att öppna teleskåpet på andra sidan gatan och rycka lite i telekabeln och se om det rör sig där den kommer in i huset?
 
Rör till tele-koppar är ovanligt, det brukar vara markförlagd kabel direkt, med med planka eller band ovanför.
 
Ok! Ja i så fall har vi nog inget rör. Känns inte som att det är något speciellt hos oss.

Däremot har jag hittat en tom svart PEM-slang på 20-30 mm som kommer in i grunden tillsammans med el-ledningen. Telekabeln kommer in tillsammans med vatten och avlopp medan elkabeln och tomslangen kommer in i en annan del av grunden, ca 8-10 meter ifrån det övriga. Känns det igen, att man kan ha lagt extra PEM-slang ihop med elen av någon anledning?

Skulle vara intressant att se var den slangen tar vägen och vilket skick den är i. Tips på hur jag kan göra det? :)
 
Var ner i grunden nu och kollade. Visade sig att telekabeln kommer in i PEM-slang och bredvid den kommer även en tom slang med dragtråd. Se bild.

IMG_20150926_175606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen så kommer el och tom PEM-slang in i en annan del av grunden.

IMG_20150926_175502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
Vi ansöt oss till Telia Öppen fiber i somras, och på direkt fråga om det var möjligt att dra i gamla rör svarade företaget som skulle gräva och installera att de nästan aldrig gjorde så, eftersom skicket på 40 år gamla dragningar var mycket osäkert... Det står i infomaterialet fr TÖF att de kan dra i bef dragningar, men då avser de nog betydligt nyare dragningar än till vårt hus som är byggt 76...

Vi kunde dock dra via baksidan/trädgården, så vi slapp förstöra våd 2 år gamla stensättning på framsidan :)
 
Redigerat:
KristinaRT skrev:
Vi ansöt oss till Telia Öppen fiber i somras, och på direkt fråga om det var möjligt att dra i gamla rör svarade företaget som skulle gräva och installera att de nästan aldrig gjorde så, eftersom skicket på 40 år gamla dragningar var mycket osäkert... Det står i infomaterialet fr TÖF att de kan dra i bef dragningar, men då avser de nog betydligt nyare dragningar än till vårt hus som är byggt 76...

Vi kunde dock dra via baksidan/trädgården, så vi slapp förstöra våd 2 år gamla stensättning på framsidan :)
Det skiljer sig nog lite åt hur dom vill gå till väga, i vårt område ville Telia använda gamla telerören. Det var stopp i vår slang från båda hållen och då ville dom gräva upp vår nyasfalterade uppfart och eventuellt ta bort altanen, jag skulle själv få återställa sen!
På vår baksida är det ca 6m gräsmatta fram till huset, men den vägen kunde dom inte ta
Så vi tackade nej istället.
 
Det går att dra in via befintlig slang. Om man har lite tur. Dels behöver det fysiskt gå att få i fiberdukten, dels behöver slangen sluta på ett lämpligt ställe i förhållande till var man går fram med fibern och till var man skall ansluta invändigt, och så måste man ha tur med att fiberrallarna som gör jobbet är lite smidiga.
Jag hade tur med alla tre, men så var jag med och la ner slangen själv när det byggdes -96.
Det beror lite på hur nätet byggs i ditt område också, ibland vill man exempelvis dra dukten till en dosa på fasaden dit man blåser fibern för att sedan svetsa ihop med en kabel som kommer inifrån i huset.
 
Ja, även om dessa rör finns så känns det säkrast att lägga ett extra 50-rör som iallafall går under kommande stensättning. Sen så blir det en bonus om befintliga rör kan användas för då blir det noll grävning på tomten.

Tack för input.

För övrigt så testade jag att dra lite i telekabeln inne i grunden, men den rörde sig inte mycket. Kan iofs bero på att den sitter tajt i andra ändan.

Dragtråden i det tomma röret rörde sig lätt men jag vågade inte dra mer än 5 cm så att den inte försvann i andra änden.
 
Vi fick TÖF i vintras. Firman som gjorde fiberdragningen hade underleverantörer som lämnade en del att önska. De knackade hål på ett dräneringsrör och på dagvattenavloppet från stuprören... de ville gräva pga att utrustningen de hade för att hitta teleröret gick sänder. De slösade en vecka på oss... dessutom kom de som drog in fibern fel dag (drygt tre veckor för tidigt) och undrade varför vi inte var hemma, Sedan kom de inte när de skulle komma (trots att vi fick ett påminnelse-sms dan innan).
Nötter...

Huset är byggt 82/83 och det var inga problem att dra i det befintliga teleröret under huset.
 
Mitt hus är från 65 och teleledningen gick i 16mm plastslang till gatan. Jag mailade för säkerhets skull Skanova som försäkrade att jag kunde dra ur telekabeln, klippa av den och använda slangen till fiber istället.

Jag pekade ut punkten på trotoaren där servicen går ut och bad grävarna att försöka hitta min slang vilket de gjorde. Sedan var det bara att prova sig fram - går det så går det. Kopplade dukten till telekabeln och drog som attan med påskjutare. Det gick 24 av de 25 metrarna innan det brast. Skaffade en kraftigare påskjutare, gjorde en bättre koppling mellan dukt och dragtråd och drog åt andra hållet. Fastnade efter 20 meter istället. Blåste in en flaska siliconspray med hjälp av kompressorn och se - då kom vi igenom.

För att kunna peka ut var servicen anslöt till gatan anlitade jag mitt elnätbolag som gratis kom och sprayade såväl på gräsmattan som trottoaren. Jag gjorde det rimliga antagandet att telekabeln gick i samma service.

Pen
 
Redigerat:
Försiktigt med återfyllningen... Vi förberedde enligt anvisning med att lägga ner 50 m slang (16 mm? osäker) men när fibern skulle i ett halvår senare fanns en knix. De lyckades hitta stoppet och reparationsschaktet blev bara 50x50 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.