Vill inte var "elak" men era specifikationer verkar vara flummiga.
Ett lösvirkeshus kräver ritningar och tydliga specifikationer. Det är den första delen man får betala för och då ingår kunskapen för att göra det på rätt sätt för att kunna prissätta och även söka bygglov.
Ingen börjar rita och räkna på ett hus utan att få betalt för det, gör någon det skulle jag bli misstänksam.
Man kan ta genvägar och slarva här, men det brukar betyda strul och icke förväntade kostnader, dvs ert nybygge blir baktungt med extra kostnader.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Förstår att det inte är lätt att ge råd eller svar när man inte har hela bilden. Är mkt väl medveten om att man med lösvirkeshus kan få det mer personligt anpassat än modulhus.

Vi är medvetna om vad vi vill ha och har från annan entreprenör av lösvirkeshus fått betydligt mer specifik presentation av vad vi får för något utifrån vår önskan och vad prisbilden då blir.

Det jag i detta fall reagerar mot och blir tveksam till, är när en entreprenör inte i skriftlig form kan prestera en specifikation över, utifrån vår önskan och smak, vad totalpriset omfattar. Om jag beskriver önskad planlösning med mått och rumsstorlek, materialval, uppvärmningssystem mm kan det väl inte vara svårt att beskriva vilken vägg och tak jag får om jag uppger en budget för mitt bygge?
 
Problemet är att du begär att byggaren ska ta fram och räkna på konstruktionen utan att få betalt för det samma. Skaffa fram ett ordentligt underlag för din upphandling så ska du se att du kommer få betydligt fler svar på dina förfrågningar.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
du behöver ta fram konstruktionsritningar. modulhusbyggaren har ju sådana för deras hus som de bara kan ta fram och det räknar de in i byggpriset, men för lösvirke behöver du tillhandahålla dem eller låta dem ta fram det (och betala för det). hur ska de veta vilken isoleringstjocklek du vill ha. dessutom behöver du dem för bygglovet, du behöver ju presentera energiberäkning. vi byggde en utbyggnad med rätt få fönster, det gjorde att vi kunde ha lite tunnare väggar (var mkt begränsade av byggarea) vilket gjorde att vi vann yta inne. det är inte så bara. ni måste helt enkelt bestämma er med de förutsättningar ni har, modulhus eller lösvirke. väljer ni lösvirke behöver ni räkna in förutom byggkostnaden även konstruktionsritningar och energiberäkning, ventilationsritning som modulhusen har färdigt (men såklart har inbakat i priset) detta behöver ni innan ni får startbesked så beslutet behöver tas innan
 
norrlandsfröken skrev:
Förstår att det inte är lätt att ge råd eller svar när man inte har hela bilden. Är mkt väl medveten om att man med lösvirkeshus kan få det mer personligt anpassat än modulhus.

Vi är medvetna om vad vi vill ha och har från annan entreprenör av lösvirkeshus fått betydligt mer specifik presentation av vad vi får för något utifrån vår önskan och vad prisbilden då blir.

Det jag i detta fall reagerar mot och blir tveksam till, är när en entreprenör inte i skriftlig form kan prestera en specifikation över, utifrån vår önskan och smak, vad totalpriset omfattar. Om jag beskriver önskad planlösning med mått och rumsstorlek, materialval, uppvärmningssystem mm kan det väl inte vara svårt att beskriva vilken vägg och tak jag får om jag uppger en budget för mitt bygge?
jag tycker tvärtemot att den andra inte verkar helt seriös. den prisuppgiften skulle jag inte kännas bra. inte kan du fråga vad du får för vägg för en viss summa. så om du enligt energiberäkningen måste ha 20 cm tjocka väggar för att uppfylla kraven kommer byggaren säga: vi räknade på 95 reglar för det var det priset tillät. så vips har du tillägg och ökade kostnader. lite överdrivet men rätt i sak.
 
norrlandsfröken skrev:
Förstår att det inte är lätt att ge råd eller svar när man inte har hela bilden. Är mkt väl medveten om att man med lösvirkeshus kan få det mer personligt anpassat än modulhus.

Vi är medvetna om vad vi vill ha och har från annan entreprenör av lösvirkeshus fått betydligt mer specifik presentation av vad vi får för något utifrån vår önskan och vad prisbilden då blir.

Det jag i detta fall reagerar mot och blir tveksam till, är när en entreprenör inte i skriftlig form kan prestera en specifikation över, utifrån vår önskan och smak, vad totalpriset omfattar. Om jag beskriver önskad planlösning med mått och rumsstorlek, materialval, uppvärmningssystem mm kan det väl inte vara svårt att beskriva vilken vägg och tak jag får om jag uppger en budget för mitt bygge?
Du begär en helt bakvänd offert. Att ta fram en sådan offert kostar betydligt mer än en vanlig offert. En lösvirkesbyggare har inga fasta/färdiga kvadratmeterpriser på olika väggtyper. När man bygger med lösvirke kan stora delar av byggprocessen förändras, beroende på vilken väggkonstruktion man bygger. För att ge dig en offert efter dina önskemål, måste han beräkna hela offerten ett antal gånger, för att komma fram till mest vägg som ryms i budgeten. Naturligtvis kunde han bara valt en väggtyp, vilken som helst, och beräknat en offert efter den. Det blir dock väldigt konstigt att försöka konkurrera med övriga företag då.
Byggaren vill först veta att du är intresserad av att anlita honom, innan han lägger ner för mycket arbete. Alternativt att du kommer med ett riktigt underlag eller önskemål.
 
Mikael_L
norrlandsfröken skrev:
Vill bygga i Skellefteå men är öppen för firmor i andra delar av VB bara de är villiga att ta sig hit. Vill inte vänta ett år...
Om du får tag i en byggare/byggfirma som kan komma och påbörja bygget av ett helt hus åt dig med kortare varsel än 12 månader så finns det en uppenbar risk att den personen/firman inte är någon vidare bra hantverkare.

Om uppförande av hela hus är inom verksamhetsområdet och det är kortare kötid än ett år så tyder det på att de inte har så mycket jobb och inte något riktigt bra rykte som får kunderna att ställa sig i kö.
Iaf just nu, såhär år 2015. Under lågkonjunktur är det inte alls lika konstigt om byggaren kan starta ganska snabbt.

Det är inte någon säker indikator på att det är någon dålig byggare, kan ju t.ex. vara en bra men ganska nystartad och har därmed inte än skrapat ihop till det goda rykte som h*n är värd.
Men en viss försiktighet ska man nog ha mot byggfirmor som inte verkar rent överösta med jobb, såhär 2015 ...
 
Mikael_L skrev:
Om du får tag i en byggare/byggfirma som kan komma och påbörja bygget av ett helt hus åt dig med kortare varsel än 12 månader så finns det en uppenbar risk att den personen/firman inte är någon vidare bra hantverkare.

Om uppförande av hela hus är inom verksamhetsområdet och det är kortare kötid än ett år så tyder det på att de inte har så mycket jobb och inte något riktigt bra rykte som får kunderna att ställa sig i kö.
Iaf just nu, såhär år 2015. Under lågkonjunktur är det inte alls lika konstigt om byggaren kan starta ganska snabbt.

Det är inte någon säker indikator på att det är någon dålig byggare, kan ju t.ex. vara en bra men ganska nystartad och har därmed inte än skrapat ihop till det goda rykte som h*n är värd.
Men en viss försiktighet ska man nog ha mot byggfirmor som inte verkar rent överösta med jobb, såhär 2015 ...
Jag som byggare, arbetar alltså helt fel, menar du?
Jag sliter häcken av mig för att så snabbt som möjligt utföra det mina kunder önskar. Jag stressar, planerar och tar vid behov in en hantlangare för att ytterligare snabba på.

Men allt detta leder med andra ord enbart till att jag verkar oseriös, och får mindre jobb???
 
Mikael_L
Nä det var inte så jag menade.

Jag pratade lite för något år sedan med en bra byggare som tog på sig hela lösvirkesentreprenader.
Och jag passade på och fråga hur långt bort det var att han skulle kunna påbörja ett hus efter att man blivit överens, och svaret var att det låg som regel ca 18 månader framåt för han.

Han brukade ha 2-3 hela hus i "pipen", och lägga in dom tidsmässigt så det skulle finnas totalt 1-2 månader glapp i tidsplanerna för sånt där oförutsett som kan hände, denna tid användes annars (om den inte behövdes) till småprojekt, mindre ombyggnader, sätta ihop en altan, staket, osv.

Och så sa han helt enkelt nej till jobben om det redan var 3-4 hus i pipen (lite beroende på hur stora respektive jobb var) för det går liksom inte att planera in hur långt bort i tid som helst.

Han och hans anställde (och någon extra inhyrd ibland om det knep) var helt enkelt duktiga och hade hela tiden fullt, typ. Många var beredda på att vänta bortåt två år på sitt hus, men man får väl ofta vänta 6-12 månader på sitt kataloghus också, så det är kanske ingen helt vansinnig skillnad.


edit:
@ AG A, tar du på dig hela lösvirkesbyggen också?
Hur många bokar du i så fall in framåt i tiden?
 
Redigerat:
Och om TS bestämmer sig för modulhus så tar det väll ändå ganska lång tid innan det blir levererat och monterat?
Har ni anlitat någon konstruktör som tagit fram beräkningar på huset? Annars är det ju helt omöjligt att ge en offert.
 
När vi begärde in offerter på vår tillbyggnad i lösvirke tog vi fram en arkitektritning och en konstruktionsritning och begärde in offerter efter det. En konstruktionsritning beskriver exakt vilka material som ska använda (isolering, reglar, skruvar och inte minst fönster och större kostsamma detaljer). Jag kan tänka mig att det blir svårt för dem att räkna på jobbet utan en sådan ritning.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Kanske också ska berätta att av de 20 offertförfrågningar vi skickade ut fick vi svar på 1 enda. Det slutade med löpande räkning. :rolleyes:
 
Tack till de som bidragit med konstruktiva svar i denna tråd utan att dumförklara oss. Viljan att bygga lösvirke har nu försvunnit. Förstår verkligen varför modulhus är så populärt. Samtidigt som ingen byggare vill lägga onödig tid på ett projekt som kanske inte blir av borde det vara av så pass stort intresse att ändå delge så pass mycket information så att kunden blir intresserad.
 
Modulhus är det så populärt ?
 
Redigerat:
norrlandsfröken skrev:
Tack till de som bidragit med konstruktiva svar i denna tråd utan att dumförklara oss. Viljan att bygga lösvirke har nu försvunnit. Förstår verkligen varför modulhus är så populärt. Samtidigt som ingen byggare vill lägga onödig tid på ett projekt som kanske inte blir av borde det vara av så pass stort intresse att ändå delge så pass mycket information så att kunden blir intresserad.
Problemet här är att du önskar jämföra vilken standard du får via lösvirke mot standard från modul/katalog-hus. En jämförelse som inte riktigt är relevant då du själv bestämmer i lösvirke. Det är en fråga du kan ta muntligen med entreprenören och är orimlig att begära in skriftligen.

Diskutera med entreprenören, berätta om budget och de alternativ du väljer mellan. Fråga om de saker du anser vara viktiga att jämföra som tex väggens uppbyggnad och hur de påverkar priset. Du kommer naturligtvis få svävande svar såklart. Men får du en bra känsla och tror att projektet går ihop med din budget är det dags att ta fram ritningar. Du behöver en hel del sådana. Exempelvis; arktikekt-ritning, konstruktions-ritning, ventilations-ritning, el-ritning, VA-ritning, energiberäkning. Ritningarna tar du fram tillsammans med en arkitekt och konstruktör, där du kan bestämma dig för vilken tex väggtjocklek du önskar och andra val. Konstruktören och arkitekten kan tillsammans ge dig råd om vilka lösningar som är dyra respektive billiga att utföra.

När detta underlag är färdigt kan du begära in offerter på både material-kostnad och arbete. Och då ska du se att det är betydligt lättare! Men självklart kostar det en del att ta fram alla ritningar. Å andra sidan kan du bygga precis det hus du vill.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.