Gäller ett gammalt torp från 40 talet med asfabord som beklänad.
Tänkte låta asfaborden sitta kvar..
Skall isolera med cellplast och måla med slamfärg behövs luft spalten då?
 
Åsa Lund
Nej nej, inte cellplast på ett Torp, snälla...
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Varför inte cellplast på ett torp från 40-talet? Ett sådant torp, gissar jag, är byggt i plank utan dissusionstät plast på insidan.

När man isolerar kommer temperaturen att stiga i planken, och man får den största delen av temperaturfallet i den utvändiga isoleringen. Man kommer då att vid vissa tillfället att få daggpunkten i isoleringen. I det fallet är cellplast en bra lösning. Det är möjligt att annan typ av mer brandsäker isolering klarar av detta också, men där har jag faktiskt inte tillräcklig koll.

Om vi återgår till cellplasten så behöver den inget extra utvändigt vindskydd, och det är ju bra att slippa den kostnaden och arbetsmomentet.

Jag antar att det kommer att sättas fasad utanför cellplasten? Den skall i så fall luftas med spalt, som är till för att skydda fasaden. Tänk på att konstruera så att luftspalten tillåter cirkulation, dvs det ska finnas möjlighet till både tillflöde och frånflöde i varje fack. Med liggande panel är det enkelt. Med stående panel bör man tänka lite extra så att man inte stänger in luft i facken.

Tänk på att fysikens lagar gäller i alla hus, även torp. Man bör helst ta reda på hur väggen är konstruerad för att kunna ge vettiga råd.
 
Redigerat:
Uhhhh........håller med Åsa här.
 
Åsa och Nils: hur resonerar ni? Det kan vara bra för trådstartaren att veta om det är känslobaserade eller tekniskt baserade åsikter.
 
mattiasp skrev:
Åsa och Nils: hur resonerar ni? Det kan vara bra för trådstartaren att veta om det är känslobaserade eller tekniskt baserade åsikter.
Finns ju ingen som helst mening med att isolera med cellplast. Kör en säker och beprövad metod istället.
Kanske finns ett alternativ med cellplast som är "skitbra".......men till vilken nytta. Det är ju ett torp.

"Tekniken" bakom mitt uttalande är alla de hus och stugor jag rivit ut där frigolit i alla dess former förstört både material, funktion och utseende.
 
mattiasp skrev:
Åsa och Nils: hur resonerar ni? Det kan vara bra för trådstartaren att veta om det är känslobaserade eller tekniskt baserade åsikter.
Sätter en slant på att det inte har med det tekniska att göra
 
OK, känslobaserade åsikter alltså. Gott så. En liten fundering bara; kan en liten stuga som är byggd 1940 verkligen betecknas som "torp? I min uppfattningvärld är ett torp något som innehades av en torpare i det gamla jordbrukssamhället. Ett torp var då en del av ett hemman som arrenderades ut till torparen i utbyte mot dagsverken hos hemmansägaren. Dessa gamla torp kan ju vara byggnadshistoriskt bevaringsvärda. Men en 40-talsstuga kräver väl inga särskilda byggnadshistoriska hänsyn?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
mattiasp skrev:
OK, känslobaserade åsikter alltså. Gott så. En liten fundering bara; kan en liten stuga som är byggd 1940 verkligen betecknas som "torp? I min uppfattningvärld är ett torp något som innehades av en torpare i det gamla jordbrukssamhället. Ett torp var då en del av ett hemman som arrenderades ut till torparen i utbyte mot dagsverken hos hemmansägaren. Dessa gamla torp kan ju vara byggnadshistoriskt bevaringsvärda. Men en 40-talsstuga kräver väl inga särskilda byggnadshistoriska hänsyn?
Om man ska kalla det för torp eller inte beror på syftet med byggnaden från början, om det beboddes av en torpare t.ex. Läste för ett tag sedan att det juridiska begreppet torp/torpare togs bort efter andra världskriget.
 
Det jag gör i min jobbvardag vill jag nog inte kalla för "känslobaserat", men vill nån annan det så får det stå för han/hon. Likaså så får man klä in en äldre kåk cellplast om man vill, det bestämmer ju inte jag.

Vad gäller torpets vara eller icke vara bekommer mig inte för fem öre.

Jag lägger ner/Over and out.
 
Åsa Lund
Inte känslobaserat!
Cellplast är ju diffussionstätt.
Då lär det det kondensera på insida cellplast = utsida trä. Dvs att stommen kommer att murkna utifrån och in. Dålig idé helt enkelt.
 
Tar sig ordentligt om det börjar brinna om inte annat...

Med vänlig hälsning, fremax
 
Åsa, cellplast diffussionstätt. Har du källa på det? Varför är det en vanlig lösning att ha som vindskydd ytterst i en konstruktion i så fall?

TS varför inte välja mineralull som är det vanligaste alternativet?
 
Redigerat:
Åsa Lund skrev:
Inte känslobaserat!
Cellplast är ju diffussionstätt.
Då lär det det kondensera på insida cellplast = utsida trä. Dvs att stommen kommer att murkna utifrån och in. Dålig idé helt enkelt.
Nej, så hänger det inte ihop. Cellplast av expanderad PS är inte diffussionstät och temperaturen på utsida trä kommer att ökas och den relativa fuktigheten kommer därmed att minskas. Rita upp temperaturprofilen i konstruktionen och dra slutsatser utifrån detta. Det här är egentligen inte så komplicerat. Det är enkel värmetransportlära och lite termodynamik. Titta även i ett Mollierdiagram.
 
Jag håller med.Mattias här. Dock tycker jag det finns lite nackdelar med cellplast också.

1. Brinner bra.
2. Svårare att jobba med. Såga istället för att skära med statiskt cellplast-spån som fastnar överallt. Inte lika förlåtande passning, man måste ha exakt rätt storlek medans mineralull fjädrar lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.