Hej,
Jag har en fråga angående en naturtomt som jag vill bebygga.
Kommunen säljer nu ett intressant stycke mark som är lite kuperat. Att schakta till den för att få det jämt blir nog inga problem, men frågan är vad förhandsbeskedet stipulerar för krav på "basnivå" för byggnaden. Dvs hur vet man på vilken nivå man får lägga sig. Är det ok att göra en hylla t ex 3m över gatunivå och placera huset där eller måste man spränga ner till gatunivå? Det blir ju lite skillnad i kostnad för markarbetena om man säger så...
Alltså, kommunen säger att man får bygga x antal kvm på tomten... Men hur får man reda på i vilken nivå det är ok att uppföra huset. Lantmäteriet har ju mått i x- och y-led utmärkt på kartan. Men måtten i z-led då? Var får man tag i dom? Var ligger refferensnivån ifån vilken man beräknar höjden?
Vad kallas den här nivån rent tekniskt, alltså nivån på vilken man placerar huset?

Vore tacksam för all input från er med yrkeskompetens och/eller erfarenhet.

Tack och bock på förhand 😀
 
  • Gilla
Matti_75
  • Laddar…
harry73
Lägg nivån där ni tycker det blir bäst, och sätt höjderna i bygglovsritningar. Får du bygglov har du automatisk lov att ändra höjderna enligt ritningen. Får du inget bygglov, tar du en diskussion med kommunen.
 
Det låter logiskt. Det som finns med tomten nu är bara förhandsbeskedet och det anger bara generellt tillåten byggnadsyta, antal plan etc. Men placering och nivåer är alltså någonting som man tar senare med kommunen, vid bygglovsansökan. Förstår jag det hela rätt?
 
Är det någon som vet vad nivån kallas i tekniska termer... På lantmätar-svenska? ��
 
Sockelhöjd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.