Hej,
Jag vet inget alls om radiatorer. Jag tog bort det vattenburna elementet i mitt kök för tre år sen och har nu inget element/radiator alls där inne. Köket är litet, ca 8 kvm, 3,20 i takhöjd, så det blir bara kallt därinne när det är riktigt vinterkallt och särskilt på morgonen. Bor på tredje väningen i ett femvånings-flerfamiljshus. Vill nu montera en elradiator på väggen under det enda fönstret där också matbordet står för att kunna slå på vid behov. Det är ont om plats så jag är beredd att betala lite premium för att få en smal radiator.

Hur ska jag välja radioatorn? Vilka värden, watt och sånt, ska jag leta efter för att det ska passa rummet? Är det oljeburet som gäller?

Tacksam för lite hjälp!
 
C
Börja med att fundera ut är hur stor effekt du behöver. Det finns massor med guider, här är t.ex. en från Nobö. Enligt denna är tumregeln 60W/kvadratmeter.
Nästa faktor är förmodligen måtten, och då har du förmodligen ett ganska begränsat urval kvar.

Andra parametrar att fundera på är design, kvalitet, stickpropp eller fast anslutning, max yttertemperatur.

Varumärken är t.ex. LVI, Pax, Nobö, Tego, Adax.

Många hävdar att oljefyllt snarast är en nackdel med dagens elektroniska termostater.

Men jag måste bara fråga - hur tänkte du när du tog bort radiatorn? Den satt väl rimligtvis där av en anledning. Att byta "gratis" (antar att den ingår i avgift/hyra) vattenburen värme till direktverkande elvärme är inte det smartaste draget jag kan tänka mig, även om kostnaden för att värma 8 kvm inte är så mycket att orda om.
 
Är huset lite äldre så skulle jag ta en radiator på 800W iaf. Gärna oljefylld. Men varför tog du bort det vattenburna? Elradiatorn kommer ju belasta din elräkning. (om nu inte el ingår i hyran)
 
Jag brukar föredra oljefyllda, men i det här fallet tror jag att du skall titta på en utan olja. Detta eftersom du har ont om plats. Oljefyllda är för det mesta betydligt större. Jag har även sett tumregeln 70 W/m². Du klarar dig säkert långt på ett 500 W element. Går det inte att sätta dit ett vattenburet igen?
 
Tack för svaren. Jag har kikat lite förut på adax, gillar deras minimalistiska framtoning. Jag förstår att det kan verka pucko att ha tagit bort gratisvärmen, men problemet jag hade var att köket är litet, och enda stället jag kunde få in en kombinerad kylfrys utan att blåsa ut de tidsenliga inbyggda skåpen eller flytta diskbänken var att plocka bort vattenradiatorn (som ändå satt i fel ände av rummet i förhållande till fönstret). Den gamla kylen var 50 bred, och alla nya var 60.
 
Såg i en tråd "Uttag och radiator på samma säkring?" att man inte bör blanda uttag och radiator, men någon svarade också att med en stickproppsradiator så går det bra att blanda. Jag tänkte plugga min radiator, 600W eller 800W, till det befintliga vägguttaget (båda kostar ungefär lika i inköp och 800W ser snyggare ut proportionerligt på väggen så jag kanske väljer 800 trots att köket är litet).

Kan det bli nåt problem, månntro? Det är 10 ampere i köksuttagen.
 
Pierre705 skrev:
Såg i en tråd "Uttag och radiator på samma säkring?" att man inte bör blanda uttag och radiator, men någon svarade också att med en stickproppsradiator så går det bra att blanda. Jag tänkte plugga min radiator, 600W eller 800W, till det befintliga vägguttaget (båda kostar ungefär lika i inköp och 800W ser snyggare ut proportionerligt på väggen så jag kanske väljer 800 trots att köket är litet).

Kan det bli nåt problem, månntro? Det är 10 ampere i köksuttagen.
Just i ett kök, kan det bli problem med att säkringen löser ut ibland. 10 ampere och 240 volt, innebär att du har ca 2400 watt tillgängligt. I normalfall, går det alltså utmärkt med element på 800 W samt lite belysning. Men kör du samtidigt dammsugare medans någon annan i hushållet kör vattenkokare/micro kan säkringen lösa ut.
 
Okej. Men då kan jag komma runt den problematiken genom att sätta dammsugarsladden i rummet bredvid som sitter på en annan säkring, eller? Har ingen micro/vattenkokare i köket. Bara en kyl/frysen, några lampor och kaffekvarnen (200W) till morgonkaffet.
 
Pierre705 skrev:
Okej. Men då kan jag komma runt den problematiken genom att sätta dammsugarsladden i rummet bredvid som sitter på en annan säkring, eller? Har ingen micro/vattenkokare i köket. Bara en kyl/frysen, några lampor och kaffekvarnen (200W) till morgonkaffet.
Ja, belastar du annan säkring med dammsugaren, är det inga problem. Men är det som du säger, har du gott om utrymme på säkringen i köket. Vilket innebär att du utan problem kan köra dammsugare samtidigt som elementet.
 
Toppen.
Tack för hjälpen allihop!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.