Jag börjar få slut på nitar i vissa längder, och behöver fylla på förrådet. Där stöter jag på patrull. Ingen verkar sälja nitar längre, bara popnitar.

Inget fel på popnit, men när man vill ha ett riktigt snyggt nitförband så duger de inte, då vill man ha en gammal hederlig "banka på den tills den har rätt form"-nit.

Så, var köper man nit?
 
Jag köper på Gärdin &Persson i Östersund.
 
Ursäkta att jag tränger mig in på din tråd Troberg men jag brukar ha samma problem ibland.
Tack för tipset om Nominit!
http://www.nominit.com/produkter/nitar
Undrar hur stor minimibeställningen är?

Annars brukar ett fåtal dimensioner gå att få tag på om man frågar av en lantbruksmaskinhandlare. De säljer nitar att nita fast slåttermaskinsbett med. Någon gång har jag smidit egna nitar av rundjärn.
 
pär h skrev:
Det brukar jag köpa här finns på lösvikt [länk]
WTF? Skall jag tolka detta som att det någonstans i Sverige står en figur nere i sin källarverkstad och hyvlar så spånorna yr, iklädd lädermundering översållad med nitar, ett par boots och kanske t o m ett käckt patronbälte? Jag får ihop den mentala bilden alldeles utmärkt och livet känns lite rikare. :)
 
Hej!

Nu letar jag efter nitbrickor i mässing.

Jag är på jakt efter vanliga mässingsbrickor med ett 2 mm hål i mitten. Storleken får gärna vara runt 10 mm. Godstjocklek 0,5 mm eller mer.

Brickorna ska användas som nitbricka till kullrig mässingsnit.

Kan det vara någon som vet var man kan beställa? Behöver kanske 1000 stycken.
 
Oj....2mm hål..... det kan bli svårt. Skulle det gå med kullriga kopparbrickor som man nitar båtar med?

Skrothandlare Vuorinen i Vasa hade fått in ett restlager skruvar och nitar nyligen. Nitarna var både 5 och 6 mm.
Jag tog köpte 15 kilo nitar så jag inte skall bli utan i första taget.
 
  • Gilla
Wendigo
  • Laddar…
Jag har faktiskt en stor back med kopparbrickor som jag använder nu. Problemet är att alla andra detaljer är i mässing och då ser det lite dumt ut med koppar till nitbrickorna. Dessutom får jag slå dom platta på mitt flackjärn och då brukar hålet i mitten behöva borras upp igen.

image

Det bästa hade varit 2x10x1 mm.
 
Wendigo Wendigo skrev:
Jag köper mina direkt från Nominit.

[länk]
** Säljs tydligen bara till företag idag. Fick svaret kontakta Ahlsell..
 
Jag behövde nitar för några (säg fem) år sedan. Då hittade jag på Swedol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.