Någon som har bra tips var man kan köpa sibirisk lärk till bra kvalitet gärna i närheten av Uppsala? Vill helst komma under 250 kr/kvm. Finns alternativ till lärk (ej tryckimpregnerat)? Hur är det med det nya värmebehandlad furu? Pris? Kvalitet?
 
De flesta woody-handlare har sibirisk lärk, 29kr/lpm för 28x120 ligger priset på inkl. moms. => 232 kr/m²
 
Köpte på byggmax förra året för 7kr/lpm, också 120 men tjockleken vågar jag inte svära på. Har blivit snyggt silvrig till denna sommaren.

Slå en signal och kolla.
 
que? 7kronor/löpm, 56 kronor kvadraten? låter ju snuskigt bliggt, måste vara tillfälligt.
 
Om du hittar lärktrall för 7sek/lpm kan du vara helt säker på att det inte är sibirisk lärk från sibirien. Det finns sibirisk lärk som växer i Sverige och som i och med det inte alls är lika hållbar som den senvuxna sibiriska lärken från uralbergs-området.
 
Verkar ju inte alls bli så dyrt som jag tror med den här verandan om man kan köpa lärk för 7 kr/lpm :surprised:. Men om det då är sibirisk lärk kan man ju undra över. En del vår veranda skall dock vara under tak kanske kan man lägga den icke sibiriska lärken där - taket borde ju skydda den en del? Ravinilund har du din lärk under tak eller ligger den oskyddat på ett soldäck? Ravinilund och ni andra som har lärk från sibirien eller annorstädes är det mycket underhåll? Kör ni med T-racer och olja eller hur gör ni?Jag vill undvika tryckt virke av miljöskäl och har inget mot ett visst underhåll av altanen (typ rengöring med T-racer och inoljning en gång i början på säsongen).
 
Huruvida den är uppvuxen i Sibirien vågar jag inte svara på, men kan säkert vara som du säger Peetz. Dock råkade jag få med en följesedel från leverantören med krylliska bokstäver, vad den sa vet jag inte, Ryssland är STORT.

Ligger på min balkong som är belägen högst upp med fritt blås till himmeln. Eftersom vi prata om 3 kvm använder jag såpa och skurborste för rengöring, sen och andra sidan blir patinan väldigt snygg, inget för T-tacern att spola bort.

Måste dock påpeka att jag köpte detta förra våren, om de har det kvar vågar jag inte svara på.

//Fredrik
 
brogatan skrev:
danielssons snickeri i veinge utanför Laholm har s. lärk för 209 kronor kvadraten, ink. moms. www.danielssonssnickeri.com
Brogatan; Låter intressant men deras hemsidan lämnar ingen information. Kan man köpa på distans tror du? Kan de ordna frakten?
 
För att tjata lite om en fråga som jag inte hittat nåt svar på: Kan det löna sig att åka till Estland och handla? Jag har kontaktat fyra olika estniska firmor som jag hittade på nätet, och den enda jag fått svar från var en som förklarade hur han gjort av med sin business med ryska handlare för att istället få tag i de sibiriska leverantörerna. Bra för hans kunder i framtiden, bra för honom, men för mig? Jag har också försökt via de kontakter jag har som normalt handlar via Estland, men de säger att sibirisk lärk är "för dyrt".

Så, mitt alternativ om jag inte vill ha gröna av-sverker-fördömda trallbräder tycks vara att antingen köpa dyr men garanterad sibirisk lärk för runt 28-39 kr löpmetern eller lägga vanlig obehandlad furu som jag oljar in efter bästa förmåga. Både före och efter läggningen.

Vad tycker ni, alla kunniga? Det är ändå runt 150 kvadrat det handlar om, och vi är inte gjorda av pengar.

Det mesta kommer inte att vara under tak. Själva uteköket kommer jag att sätta tak på (kanalplast?), och till sittgruppen tar jag det gamla partytältet och flyttar för att få en uteplats i år. Men det mesta kommer att vara utsatt för det nordiska klimatets alla besinningslösa lustar.


/P
 
Kolla den här länken;
http://www.dalfrid.com/svarttimmer.htm
(Det finns mer likadana om du Googlar sibirisk lärk estland)
Sedan är det väl som så mycket annat upp till var och ens samvete... sa hon som just deklarerat :D
 
Jag har snackat med den lokala Woody handlaren som kan fixa fram sibirisk lärk för ca 199 kr/kvm! Det tycker jag blev rätt billigt!
 
Ingen dum idé saturnus2 men hur vet man att virket är av rätta virket så att säga? Själv har jag nollkoll och skulle nog lika gärna komma hem med furu inlagd i lite rödbetsspad som sibirisk lärk! ::) Har du själv handlat av Bent? Några tips på hur man undviker att bli lurad? Ber om ursäkt om jag låter misstänksam men i andra trådar har jag ju berättat hur vi blivit total blåsta när vi byggde ut vårt hus och erfarenheten jag bär med mig därifrån är att inte lita på någon...
 
Ja, om ett träd är senvuxet så ska ju årsringarna vara täta som fan, ju tätare ju bättre, är det 3 mm mellan ringarna så är det inte så bra, men jag är ingen expert på lärk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.