PST skrev:
Förutom att "luckhandtaget" i vår äldre modell var mindre bra, är egentligen enda anmärkningen att asklådan är alldeles för liten, speciellt med tanke på att 2/3-delar av spisen (underst) är helt "oanvänd", skulle helst se en asklåda av hela den delen.
Detta är också fixat nu. Men jag tycker dem kunde gjort asklådan lite djupare också. Känns som man kommer tömma den rätt ofta om man eldar mycket.
 
Jo den asklådan blir full på 1-2 dagars eldande. Skulle jag ha konstruerat askhanteringen i den spisen (med tanke på hur mkt outnyttjat utrymme det är längst ned) skulle jag satt en stor rackarns askbehållare längst ned, mellan eldstadsgallret och asklådan skulle jag ha satt in ett "spjäll" som askan hamnar på , med möjlighet att sedan dra ut spjället och låta askan på detta falla ned i asklådan.
 
Hej! Någon som kan förklara för mig vad man har det nedre facket till? Har det någon funktion?
 
Tänker du på askutrymmet?
 
stekpanna, tändstickor el whiskypavan?
 
Nej, inte asklådan. Det finns ju en nedre lucka med ett tomt utrymme, vad har man det till?
 
Det är en bra fråga, jag förvarar lite tändkuber där. Blir ingen direkt värmeutveckling där nere iaf.
Sen kommer ju den externa tilluften in där nere, använder man sig utav den så ska man inte blockera för mycket där nere.
 
  • Gilla
nzetterlund
  • Laddar…
Tror att utrymmet längst ned är till för att spisen ska komma i rätt höjd och att inte eldstaden ska bli för stor pga överhettning, håller med om att asklådan kunde tagit större plats!
 
Jättefin.
Hur varmt blir det i rummet när du eldar med den? Hur stort kök har du?
Använder du den som myseldning mest?


E Ekgolv skrev:
Ingen fläkt finns till spisen, då måste man hitta på någon egen lösning. Nu har jag inte haft denna spis direkt länge ;)
Men här kommer lite info om konvektion på denna modell. Notera att min har rökrör upp, finns givetvis med rökröret bakåt också.

[bild]

Sen en bild på helheten, du får dock bortse från allt som inte är klart än.
[bild][bild]
 
D
Drömma
#24
Medlem Nivå 5nu
Jättefin.
Hur varmt blir det i rummet när du eldar med den? Hur stort kök har du?
Använder du den som myseldning mest?






E Ekgolv skrev:
Ingen fläkt finns till spisen, då måste man hitta på någon egen lösning. Nu har jag inte haft denna spis direkt länge ;)
Men här kommer lite info om konvektion på denna modell. Notera att min har rökrör upp, finns givetvis med rökröret bakåt också.

[bild]

Sen en bild på helheten, du får dock bortse från allt som inte är klart än.
[bild][bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.