Vi ska nu påbörja isolering av ovanvåningen på vårt Hjältevadshus Solid.

Vi ska montera byggplast + glespanel och därefter blir det lösullsisolering av snedtaken. Gällande byggplasten så är jag osäker på åt vilket håll jag ska montera den? Vår byggledare tycker att den ska monteras horisontellt. Dock så har jag sett att flera på detta forum har monterat plasten vertikalt istället. Vad är att föredra? När plasten monteras horisontellt blir det ju en eller två långa skarvar som naturligtvis ska tejpas, däremot är det ju svårt att "klämma" den skarven. När man läser beskrivningen från T-Emballage så skriver de att skarvarna ska klämmas mellan exempelvis regel och byggskiva.

Har en fråga till som rör innertaket. Vi vill har ett slätt vitmålat innertak. Av den anledningen ska vi montera gips i taket. Frågan är bara om man ska välja vanlig gips och montera remsa + spackel eller om man ska köpa "takgips"? Den takgips som jag har sett är mindre och har fasade kanter på alla håll. Hur blir det då med spacklingen? Det finns ju inget utrymme för skarvremsa?
 
Fasad takgips ska inte spacklas i skarvarna , man spacklar bara skruvhålen det förenklar målningsarbete avsevärt.
Då du nu vill ha slätt tak , välj vanlig gips men gärna då gyproc GNE som är 900mm bred och lite lättare att hantera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.