Mycket snyggt! Hur pass noggranna ritningar gjorde du? Vi har planer på en liknande utbyggnad fast som en vinterträdgård på plintar istället för platta.

takstolsberäkningar? Väggkonstruktion osv osv. Vad behövdes? Jag hade helst velat rita bara "yttervägg" och sen hade snickarfirman byggt en yttervägg enligt vad de anser är standard. Som referens finns ju det befintliga huset gällande panelutförande etc...

Hur mätte du hur hög/bred etc utbyggnaden skulle vara? Bara vanligt måttband? Finns ju en risk att det kan bli lite fel här om man mäter själv.

Vad var dyrast?

/S
 
Tackar,
Ritningarna bör vara hyffsat noggranna men om det diffar lite i slutändan är det ingen som kommer hänga dig för.
Först vill byggnadsnämnden ha fasadritningar samt situationsplan. Efter det godkänner de eller nekar din tillbyggnad. Och först då behöver du fundera över konstruktionsritningar osv för att få godkännande för byggstart.

Konstruktionsritningen är inte så avancerad. Ett tvärsnitt genom väggen samt takstolskonstruktion, det kan säkert din snickare hjälpa dig med, de brukar ha bra koll på vad som funkar. Annars finns det bra beräkningsverktyg på nätet


Mätte gjorde jag med måttband.

Vad menar du med vad som var dyrast?
 
Nu är dörr och fönstersmygar med foder äntligen klara i tvättstugan.
Köpte färdigmålade, men till vilken nytta. Är nog lite för petig så jag har ändå spacklat och målat alla skarvar och spikhål och sågsnitt som ändå aldrig blir 100% med färdigmålade.
Nej till resten spar jag nog pengarna och bygger egna av MDF från scratch istället.

Frun i huset tyckte att rören till bergvärmepumpen var fula så hon sydde ett "draperi". Och jag kan väl hålla med. detta är det första man ser när man kommer in i tvättstugan och vad man kommer se från köksbordet om inte dörren till tvättstugan är stängd.
Så nu är det bara gardiner kvar och sedan är första rummet helt färdigt =)
DSC_0313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
detaljerna som gör allt ;)
 
  • Gilla
no_brakes
  • Laddar…
no_brakes skrev:
Frun i huset tyckte att rören till bergvärmepumpen var fula så hon sydde ett "draperi". Och jag kan väl hålla med.
Och hon har så rätt, det är enbart rörmoakre som tycker rör är fina :D
 
Nu var det några dagar sedan update.
Går fortfarande rätt trögt tycker jag. Inte lätt att hitta byggtid mellan 1½ jobb och familj alltid , har dessutom haft en liten träningssvacka sen Januari men känner nu att Enduroabstinensen är för svår att motstå så den måste också få sin del av tiden igen.

Men vi har iallafall fått upp lite gips i köket samt den mesta OSB i barnrummen.
Ska försöka hinna dra ut de sista nätverkskablarna och tänka en sista gång över systemet så jag inte glömt något innan jag sätter igen allt.

Vi har lagt en order på kök för ett tag sedan. Det blir Kvik-kök. Deras XXL variant (70 djupa stommar).


Vi är inte riktigt ense om vad för tak vi ska ha i köket samt det blivande vardagsrummet.
Jag tycker vit slätspontspanel. Frun tycker färdigmålade skivor, liknande de kortplanksgips vi satt i tvättstugan.
Åsikter?

Det var nog allt jag hade att dela med mig av just nu. Inga bilder idag. halvgipsade väggar är väl inte mycket att titta på.
//Christian
 
  • Gilla
petrian
  • Laddar…
Det var ett tag sedan update nu. Men bygget har inte stått stilla för det. Köket är beställt och kommer i slutet av juni.
Innertak och belysning i köket börjar bli klart.
20150527_205507.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapeter är också uppe. Fönstret på bilden sitter i den tidigare ytterväggen ock ska vara kvar som infällt vitrinskåp eller liknande.
20150527_205556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
petrian
  • Laddar…
Såja, då var golvet lagt i det blivande köket också. Blev en enstavsparkett från Berg&Berg. Tror den heter Mocca XXL.

Efter många timmars slit så är jag iallafall glad med att ha det avklarat för denna gången, ska dock fortsätta med samma golv i vardagsrummet sedan. Och jag som tycker att golvläggning är så roligt!

Obligatoriska bilder,
DSC_0449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0456.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0437.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
petrian och 1 till
  • Laddar…
no_brakes skrev:
Efter att plattan gjutits var det dags för stomresning.
[bild]
Hej!

Jag har ett hus som redan har en utbyggnad - men bara på bottenplan. Så jag tänkte riva den och bygga upp en ny som täcker båda våningarna och förlänger taket, och jag har funderat på en liknande takkonstruktion som du har här.

Har du tillverkat egna takstolar? Hur gjorde du beräkningen på hur limträbalken skulle dimensioneras och fästas? Var det svårt att få ihop de två taken så att de hamnade på samma höjd?

Tänkte försöka ha så mycket som möjligt förberett innan jag kontaktar en snickare för att få det bekräftat och korrigerat!
 
Beräkningen för dimensionering görs lätt på t.ex http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra-Massivtra-och-Kerto/Konstruktionssupport/
Taktstolarna blir ju egentillverkade eftersom det "bara" är en limträbalk överst och sedan Kertobalkar som vilar på den och ytterväggarna.
Hurivida det var svårt att få taken att liva med varandra ska jag vara osagt för jag hade snickare till stomresningen men. Egentligen är det bara att räkna baklänges med varje lager som ska på så borde det inte bli något stort problem att få det att passa.

Lycka till med bygget!
 
Tänkte att det kanske vore dags för en uppdatering.
I princip hela sommaran har gått och lite har vi allt hunnit med att göra mellan barnafödande och semester.
Köket är nästan klart och huset är i stort sett färdigmålat.

Någon gång i slutet på Juni så kom köket. Ganska skönt att få skåpen färdigmonterade, några moment färre. Han att bli trött på det när jag monterade de 6 skåpen i tvättstugan
DSC_0291.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket börjar ta form, vitvarorna dröjde ett par veckor till men det gjorde inte så mycket för då hade man tid, och plats att få skåpen rätt.
DSC_0341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det kaklingsdags. Vem kom på att vi skulle ha en nisch innanför spisfläkten? DSC_1004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att kakla är bland det tråkigaste jag vet i husbyggandet, så väldigt skönt när det var klart.
DSC_1006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite bilder på det nästan färdiga resultatet.

DSC_1130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1131.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 10 till
  • Laddar…
Kul att det händer saker hos Bromslös..
Ser jäkligt trevligt ut! :)

//J
 
Snyggt kök, jag gillar fönstret och nishen!

Ska ni göra en Ö i mitten, eller ha något annat som fyller ut, bord kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.