Har breda plankor med springor i taket. Vitmålat. 200 år gammalt hus. Det klagas på att det är ojämnt och fult här hemma. Finns det något man kan göra för att behålla det och piffa upp det. Typ få bort springorna? Hur gör man annars? River ner plankorna och sätter dit nytt tak?
 
Känns som ni både vill ha kakan och äta den ?
En del av känslan är väl att det är lite ojämt osv ? :)

Annars är det ju bara att skruva upp ett nytt innertak (tex i takgips) under de existerande plankorna - men då försvinner ju den gamla känslan...
Eller så kanske du kan sätta lockpanel - dvs nya plankor mella de gamla så det blir ungefäör som man brukar göra på träfasader. Då lär du få måla taket så allt får samma färg (tänkte om du har träådringen synlig i dag)

Eller så får du riva ned plankorna och sätta upp dom igen mer ihopskjutet - men då måste du klura på hur du gör med de extra par plankor du kommer behöva i änden då springorna skjutits ihop - om det finns liknande dimension - och samma här: Du kommer få måla taket troligtvis så samma ålderseffekter på täret är svårt att få till :)

/K
 
Det borde gå att sätta panelbrädor rakt i det gamla det taket. Om det är mycket ojämnt så kanske du får sätta lite passbitar här och där eller regla upp det. Jag tycker det låter som ett gammalt undertak som någon tagit fram och målat
 
Man skulle väl kunna säga att jag vill ha kvar kakan och min vill äta upp den ;)

Jag tycker ändå inte att det är så ojämnt så det borde gå att spika rakt på kan jag tycka.
 
Acceptera taket som det ser ut, eller skruva dit ett nytt tak.

För min egen del förstår jag inte problemet. Är det ett 200 år gammalt hus så kan det väl få se ut som att det är ett 200 år gammalt hus?

Var det du som också var missnöjd med golvet? Isåfall låter det som att ni kanske bor i fel hus. Bor man i ett gammalt hus så är det enklast att acceptera huset som det är, istället för att försöka få det att se modernt ut.
 
pelpet skrev:
Acceptera taket som det ser ut, eller skruva dit ett nytt tak.

För min egen del förstår jag inte problemet. Är det ett 200 år gammalt hus så kan det väl få se ut som att det är ett 200 år gammalt hus?

Var det du som också var missnöjd med golvet? Isåfall låter det som att ni kanske bor i fel hus. Bor man i ett gammalt hus så är det enklast att acceptera huset som det är, istället för att försöka få det att se modernt ut.
Man måste väl ändå kunna gå på sitt golv utan att få spetor i fötterna? Det känns som ett minimikrav. Vad gäller taket så tror jag inte att min man tycker att det är så farligt egentligen. Det är nog helheten som det ser ut nu som är problemet. Med nytt kök och ny tapet och nymålat tak kommer han nog inte tänka på det så mycket. Behöver bara ha lite alternativ att bolla med.
 
Att spika takpanel är det värsta som finns, speciellt utan spikpistol. Det kan ni bolla med ;)
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Att spika takpanel är det värsta som finns, speciellt utan spikpistol. Det kan ni bolla med ;)
Haha! Får presentera det alternativet så kanske jag får ha mitt tak ifred :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.