SSSS skrev:
[bild]
Annars kanske det går fint att bara lämna det såhär som det såg ut nu när jag kom hem från jobbet :)

IMG_20150916_183656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par timmar senare... En kväll till så har vi nog minst 60cm överallt :)
 
Redigerat:
Nu när jag kör på en 50mm slang tänkte jag lämna en dragtråd om jag skulle behöva dra i något ytterligare i framtiden. Vad ska jag ha till det?
 
SSSS skrev:
Nu när jag kör på en 50mm slang tänkte jag lämna en dragtråd om jag skulle behöva dra i något ytterligare i framtiden. Vad ska jag ha till det?
De använde en 2,5mm FK när de drog in min elservis (c:a 20 m med 4x10 mm2) istället för den tunna tråd som följde med skyddsslangen.
 
Råkar an ha lite ek eller FK så duger den fint. Råkar man ha en stump syntetiskt murarsnöre så är det inte dumt det heller.
Tp kabel har använts någon gång också
 
Det viktigaste som jag fick lära mig av installatörerna (ElTel) var att skyddsröret där fiberdukten skall löpa INTE får vara gult. Tråkigt när jag för 10 år sedan hade förlagt just en gult räfflat 50mm skyddsrör rätt in i plintskåpet. Att det var räfflat var dock inga problem.
De löste det smart genom att gräva upp, kapa bort en meter rör och byta mot ett orange:t dito. "Så har vi inte sett något gult rör". :D

Så, inget gult rör. Inte synligt i alla fall.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag la 50mm gult rör när jag byggde huset, det började 5m från grunden och mynnade ut upp genom plattan i teknikrummet. Det var absolut inga problem att trycka i den oranga fiberslangen genom dessa 10m.

Killarna som rullade ur fiberslangen (och fjärrvärmekulverten) hade heller inga synpunkter på skyddsrörets färg. Nu fick jag iof känslan av att de inte hade så mycket synpunkter överhuvudtaget så länge det inte påverkade deras fikaraster :D
 
Johan Gunverth skrev:
Det viktigaste som jag fick lära mig av installatörerna (ElTel) var att skyddsröret där fiberdukten skall löpa INTE får vara gult. Tråkigt när jag för 10 år sedan hade förlagt just en gult räfflat 50mm skyddsrör rätt in i plintskåpet. Att det var räfflat var dock inga problem.
De löste det smart genom att gräva upp, kapa bort en meter rör och byta mot ett orange:t dito. "Så har vi inte sett något gult rör". :D

Så, inget gult rör. Inte synligt i alla fall.
Haha vafan... Återfylle precis över mitt 50mm gula rör (med slät insida). Fick t.o.m. röret av en elektriker och han borde ju veta. Men har som tur inte Eltel som leverantör.

I vilket fall tänkte jag fimpa röret strax under marknivå och gå upp med duken på grunden bakom ett kabelskydd i metall och sedan in bakom en lockbräda så installatören borde inte få syn på det gula röret

Sen har jag dokumenterat allt med bilder och mått så att man kan komma ihåg hur slangen ligger efter x antal år.
 
Redigerat:
SSSS skrev:
Haha vafan... Återfylle precis över mitt 50mm gula rör (med slät insida). Fick t.o.m. röret av en elektriker och han borde ju veta....
Det var precis det som var grejen. ElTel fick inte dra fiberdukten i elrör (gula), så din elektriker har rätt...om det hade varit för eldragning. :)
 
Johan Gunverth skrev:
Det var precis det som var grejen. ElTel fick inte dra fiberdukten i elrör (gula), så din elektriker har rätt...om det hade varit för eldragning. :)
Nu visste han dock att jag skulle ha det till fibern. Och dukten är redan dragen i den (av mig) så det löser sig nog utan problem i mitt fall får jag hoppas. Annars får jag väl göra som du gjorde och skarva en meter med en annan färg. :)
 
SSSS skrev:
Så nästa fråga är det svårt att få i 9m duct i ett 50mm rör? Behöver man ett dragsnöre eller är det bara att skjuta i? Ducten är väl ganska stel som jag har förstått det?
Var visst runt 15 meter och inte 9 som jag skrev ovan. Och det var inga problem alls att skuta i dukten, hade nog gått även om det hade varit en betydligt längre sträcka.
 
SSSS skrev:
Var visst runt 15 meter och inte 9 som jag skrev ovan. Och det var inga problem alls att skuta i dukten, hade nog gått även om det hade varit en betydligt längre sträcka.

Ser ut att vara 12- 15 mm dukt? Sån grävde jag in i villan för 4 år sedan. I våras var det dags för sommarstugan och då var dukten klenare , mindre än 10 mm, typ Mc Donalds sugrör. Provade att klämma ihop den med en polygrip, fick ta i ordentligt så dukten klarar nog det mesta utan att behöva ligga i rör. Vad mer kan komma i framtiden? Har svårt att tänka mig nåt annat.
 
nikasp
Jag ska gräva ca 45 meter och lägga ner grönt optorör i helgen. Ingen har nämnt ett ord om markeringsband. Var hittar jag grönt sånt band jag kan lägga 10-15 cm ovanför röret? Sen undrar även jag om det går bra att skjuta så lång sträcka eller om det behövs dragsnöre? Ducten känns väldigt styv. Tänkte också om jag skulle lägga in ett dragsnöre om jag vill ha någon belysning vid brevlådan. Risk att ducten trasslar in sig?
 
nikasp
Det står inte ett jota om markeringsband eller söktråd. Jag har fått hämta ut 45+ meter grönt optorör men de sa inget om annat. Ska ringa och kolla.

http://www.sollentunaenergi.se/stadsnat/smahus_anslutning.asp

Så här går anslutningen till
När du beställt din anslutning kontaktar vi dig för att visa vart du skall gräva på tomten, från vår kopplingspunkt i gatan till ditt hus.

Schaktning på din tomt
Från anvisad punkt vid tomtgränsen, gräver du till överenskommen punkt vid husets yttervägg. Schakten skall vara 4 dm djup och 1-2 dm bred utmed hela sträckan, och avslutas med en grop vid husgrunden. I schakten läggs ett tomrör, som optofibern skall ligga i. Röret hämtas kostnadsfritt på vårt förråd vid Knista gårds väg 12, måndag-torsdag kl 07.30-10.45 samt 12.00-15.00. Gräv schakten innan tomrör hämtas, så vet du exakt antal meter rör du behöver.

Beställ kabelanvisning
Förvissa dig om att du inte gräver av någon kabel eller rör för t.ex. el eller fjärrvärme.

Anslutning i huset
Vid anslutningspunkten i huset borras ett 12 mm hål i husvägg/grund. Hålet skall borras snett nedåt (ca 45 graders vinkel) från insidan och ut. Denna vinkel är viktig för att optofiberns böjningsradie inte skall bli för skarp. Vill du ha hjälp med håltagningen, meddela vår arbetsledare när han besöker dig för att diskutera grävarbetet.

Inkoppling av optofiber
Då rörläggning och håltagning är klar, meddelar du oss. Vi drar då fram fibern, och vår tekniker lägger en lapp i din brevlåda för att boka tid till inkoppling. Innanför ytterväggen monteras en switch dit du ansluter dig. Detta är även vår överlämningspunkt för samtliga tjänster. Switchen måste anslutas till ett eluttag i närheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.