Hej,

ny ska badrummet få sig en omgång och in ska golvvärme. Finns möjlighet till vattenburen eller elslingor. Frågan är vad som är mer ekonomiskt.
Förutsättning:
Vattenburen bergvärme finns, men värmen därifrån används sällan sommarhalvåret.
Badrummet har en stor yttervägg och ska vara sådär 22 grad
golvvärmen ska vara den enda uppvärmningen.

Jag tänker såhär: under vintern har jag ganska billig värme från VP. Däremot är inversteringskostnader för vattenburen golvvärme större. Jag måste ha en shuntgrupp samt någonting som driver varmvatten till golvvärme även sommartid. Detta för bara 10 m2 kan vara overkill.
Elvärme är billigare att installera (?) men dyrare i drift.
Beräkningshorisonten är högst 15 år.

Nån som har gjort kalkylen?
 
D
Nä, jag har inte gjort någon kalkyl, men jag skulle säga vatten direkt utan kalkyl. Det är skönt att kunna njuta av värmen och man njuter aldrig riktigt av elvärme om man har bergvärme.

Tror du skulle kunna klara dig utan riktig shunt på bara 10 kvadrat. Jag har ett badrum och en tvättstuga som är kopplade utan shunt utan med strypventiler/termostat. Men det beror ju lite på vilken värme du har ut till radiatorerna.
 
Min fundering är ju om VP inte pumpar runt på sommaren (för det efterfrågas ingen värme) så finns inget flöde till golvvärmen heller. Eller har jag tänkt fel?
 
En golvvärmeslinga bör ha en egen shuntgrupp med egen CP. En del bra värmepumpar kan styra denna direkt från sin ordinarie styrelektronik. Då kan man alltså ha värme i badrumsgolvet även på sommaren.
Mvh /M
 
Tack! Finns detta på en Nibe Fighter från 2010?
 
D
Thomas_Blekinge skrev:
Min fundering är ju om VP inte pumpar runt på sommaren (för det efterfrågas ingen värme) så finns inget flöde till golvvärmen heller. Eller har jag tänkt fel?
Nej, men är det så nödvändigt med golvvärme på sommaren? Om du tycker det kan du skaffa en elpush 12. En shunt med elpatron som du kan köra på sommaren. Själv känner jag inget behov av varma golv på sommaren när frikylan försöker hålla oss svala. All värme måste ju bort på något sätt också.
 
Har själv en Nibe 1230 från 2006 och den kan styra två segment. Köpte till den andra shuntgruppen tidigare i år, men har inte installerat den än. Kolla i din manual och googla.
/M

PS Håller inte riktigt med DIY_freak. Det är skönt med varma golv i badrum året runt och på sensommaren juli augusti dessutom en ganska fuktig årstid. Man smaken är ju olika ;) DS
 
Redigerat:
En gång till i frågan.
Har en Nibe 1245 oc h där kan man styra flera värmekretsar om man har ett visst tillbehör. Och då är det så att värmesystem nr. 2 avgrenas från huvudvärmesystemet med egen styrning. Men om nu huvudsystemet inte kräver någon värme på sommaren, finns det någon värme till system nr. 2 om det önskas?
Konkret: golvvärme i badrummet ska kunna användas även på sommaren då värmen är avstängd i resten av huset.
 
Knuff eftersom jag ocksåundrar😊
 
Någon som har ett svar?
 
M
Om jag fattat det rätt så måste sekundära kretsen vara svalare än den första, dvs den har ingen egen värmetillverkning utan är helt beroende av primärkretsens vatten.

Däremot verkar det med Nibe f370 gå att köra den på en helt separat slinga.

Jag tolkar det i alla fall som att det inte går att bara värma sekundära kretsen.

Installationsmanual:

http://www.nibe.se/nibedocuments/17865/231401-6.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.