Hej!

Har redan en tomt och har ritat mitt ganska dyra och avancerade hus själv (ca 5+ mkr i stil sekelskifte / grosshandlarvilla) och har nu börjat se över alternativ för att få upp det hela.

Vill därför höra forumets tankar om huruvida det egentligen finns någon anledning att anlita en hustillverkare eller om det är lika bra eller bättre att gå direkt till en betrodd byggare med färdiga A- & K-ritningar?
 
Redigerat:
Via tillverkare blir det vädertätt på 2-5 dagar.
 
Hej Anders,
Ditt projekt låter som det projekt jag startade igång i vintras.
Allt började med en husidé (också sekelskifte som ska passa in i gårdsmiljö) och idag är huset mer eller mindre klart utvändigt.

Då de första skisserna var framtagna pratade jag med en del hustillverkare och insåg snabbt att dom endast var intresserade av att bygga åt mer eller mindre stressade par/familjer/etc. som vill ha ett standardhus enligt deras mallar.
Diskuterade man standardhus fick man ett totalpris! Detta upplägg fungerade inte för mig.

Av en händelse kom jag i kontakt med två snickare från Sörmland som visade sig vara en fullträff som bara händer en gång i livet. Halvvägs in i projektet vaknar jag varje dag upp med vetskapen om att jag fattat rätt beslut. Visst har jag fått lägga ned en hel del tid - något jag varit inställd på och också prioriterat då jag vill skapa ett unikt hus i äldre stil med modern byggteknik till en lägre peng än hustillverkarnas standardhus. Till detta ska man även ta med i beräkningen att jag inte ritat och byggt hus tidigare.

Med den erfarenhet jag har fått (mycket tack vare fantastiska snickare) bör du kunna få ett mycket stort och exklusivt hus för 5+ mkr :)

Jag hoppas du hittar rätt projektmodell för ditt hus - det låter spännande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bödde och 2 till
  • Laddar…
Det ÄR spännande, och superkul!

Som ni gissat lutar jag nog mot att inte anlita någon hustillverkare, har kontakt med betrodda hantverkare från alla de skrån som behövs från tidigare stora projekt - dock ej nybyggen. Därför jag undrar om det är något väsentligt värde jag missar när jag väljer bort hustillverkarna?

Bifogar några enkla skisser. Kommer bygga med både källare och inredd vind. Källaren blir egentligen vanlig platta på mark, och sen fyller vi upp en sluttning mot de murade källarväggarna, dels så huset upplevs att stå på en liten kulle - som förr i tiden, och dels för att kunna köra in i garage i markplan - sen minimerar man rimligen även risken för fukt.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mattetvilling och 1 till
  • Laddar…
Mycket vackert hus!

Hustillverkarna har fasta mått på väggelementen så jag tror att du hade behövt prata med en hustillverkare innan du började skissa om du hade velat bygga prefabricerat. Det enda rätta är att bygga i lösvirke så jag tror inte du behöver fundera mer på det.

Fördelen om du hade byggt prefabricerat hade varit att huset byggs i fabrik under torra och kontrollerade förhållanden med mindre risk för fukt.
 
  • Gilla
Anders Hansson
  • Laddar…
Det finns många snickarfirmor som bygger hus i sektioner och monterar med kranbil på ett par dagar. Dessa mindre firmor är nog mer flexibla än hustillverkarna.

Men jag håller nog med Marlen om att utifrån dina skisser är nog lösvirke den lämpligaste metoden i detta fall.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Mycket vackert hus!

Hustillverkarna har fasta mått på väggelementen så jag tror att du hade behövt prata med en hustillverkare innan du började skissa om du hade velat bygga prefabricerat. Det enda rätta är att bygga i lösvirke så jag tror inte du behöver fundera mer på det.

Fördelen om du hade byggt prefabricerat hade varit att huset byggs i fabrik under torra och kontrollerade förhållanden med mindre risk för fukt.
Vadå fasta mått ? Stämmer ju inte.
 
Jag har fått uppfattningen att man är tvingad att hålla sig inom vissa givna mått och konstruktionslösningar som prefabriceringen tillåter. Stämmer det inte så är det ju bra. Är du hustillverkare?
 
Kan välja mått inom rimliga gränser från fabriker som gör väggar . Absolut inget problem för denna villa .
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det var en arkitekt som sa det till mig en gång och jag har aldrig haft anledning att ifrågasätta det. Men nu när ni säger det, så är det ju några stycken som sa att man kunde bygga efter kundens ritning när vi gjorde senaste jämförelsen av hustillverkare.

Men jag blir lite orolig när jag ser din ritning Anders. Hur ska du göra så att resultatet blir sådär smäckert och fint som det är på ritningen? Förr var ju väggarna inte så tjocka. Det kan bli hur tokigt som helst om du inte väljer rätt material och utförande på alla detaljer. Hustillverkare har ofta standardleverantörer på fönster, plåt m m - saker som är jätteviktiga för att du ska få ett bra slutresultat på ett hus i den här stilen.
 
Ja jag är också tveksam till det, så det lutar nog mot lösvirke ändå. Tänker mig att man gjuter plattan, reser den bärande stommen och därefter bygger in allt i byggställningar med presenning över - så att inga väderkänsliga delar sätts innan det är tätt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Anders Hansson skrev:
Ja jag är också tveksam till det, så det lutar nog mot lösvirke ändå. Tänker mig att man gjuter plattan, reser den bärande stommen och därefter bygger in allt i byggställningar med presenning över - så att inga väderkänsliga delar sätts innan det är tätt.
Det är väl idealiskt om man har råd och tid.
 
Hej Anders.
Tjusig kåk!! Smakfull.

Jag lägger in en tanke här i tråden: Det går faktiskt att redan från början tänka att stommen blir blöt och man planerar att torka den. Inte helt ovanligt!
Ser det som ganska svårt att köra lösvirke och samtidigt hålla hela projektet torrt. Virke lider inte speciellt av att bli blött och sedan torkat, dock bör det planeras noggrant för att inte bygga in fukt eller "missa" något.

Prefab vette f-n. Känns som om det varken blir hackat eller malet i ditt fall.

Lycka till!
 
Prefabhus är alltid billigare, OM man håller sig till deras ritningar. Varje tillägg kostar däremot mycket mer än hos en vanlig byggare. Ändrar/lägger man till för mycket, blir snart hela bygget dyrare än hos en vanlig byggare.
I TS fall skulle det bli både dyrare och krångligare att anlita ett prefabföretag.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Häftigt hus!

Eftersom du har väldigt mycket vinklar och vrår och har "bestämt" hur du vill ha huset så tycker jag nog att du bygger lösvirke på plats. Gjut plattan, stomma upp våning för våning. På med beklädnad och sen låt det torka. Du bör kunna tajma in det till nästa vår, typ mars eller maj då det förhoppningsvis är torrt i 2-3 veckor som det brukar vara.

On topic - varför använda hustillverkare? För vår del handlar det om enkelheten samt att man en viss kvalitet på det hela. Klart att generalentreprenören tar betalt för samordning men å andra sidan blir byggtiden kortare och då blir det mindre pengar ut i kreditivränta. Dessutom är det skönt att få huset färdigt att bo i, det räcker för mig att bygga garage + lite på sommarstugan. Dessutom tillkommer uteplatser, trädgård och lite stenläggning så jag har nog att göra de närmsta två åren. Man vill ju inte hamna hos Arga snickaren för att man inte är färdig. :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.