C
PNO skrev:
Jag ser det mer som ett problem att tandläkaren aldrig har tider som både räcker för undersökning och eventuell lagning av hål. Det blir alltid återbesök om det så är minsta lilla knas.
Ja men kruxet ligger väl just i "eventuellt". Om nu undersökningen händelsevis skulle resultera i att du inte hade något hål att laga får ju tandis en håltimme(!) när hen hade kunnat behandla en annan patient istället.
Trodde förresten att det var väldigt ovanligt att man får "hål" i tänderna nuförtiden?
 
Hade det varit bättre om kvittot var specat. Ex vis fast timmpeng 400kr och materialkostnad 1800kr och rådgivning 50 kr
 
Fastpris förespråkar väl nästan alla här på BH, iaf när det gäller hantverksjobb :)
 
Man kan ju använda sig av fastprisabonnemang.
Iofs kanske det kräver att man har bra tänder från början annars är väll det överpris på det.
 
TheGame skrev:
Man kan ju använda sig av fastprisabonnemang.
Iofs kanske det kräver att man har bra tänder från början annars är väll det överpris på det.
Det är överpris, även på bra tänder!
 
Vad kostar det 1000kr om året Max?
Då ingår väll dessutom kontroller och fritt att laga
 
Min son som inte har lagat ett enda hål eller har någon tendens av tandlossning, skulle betala 700 Kr/år med denna så kallade tandförsäkring! Vanligt tandläkarbesök för honom är en undersökning och röntgen av tänderna för 450Kr efter avdrag på 150 kr var 18:e månad!
 
Man ska aldrig säga aldrig
700kr år - avdraget så tjänar han det på första skadan eller justering
 
cpalm skrev:
Ja men kruxet ligger väl just i "eventuellt". Om nu undersökningen händelsevis skulle resultera i att du inte hade något hål att laga får ju tandis en håltimme(!) när hen hade kunnat behandla en annan patient istället.
Trodde förresten att det var väldigt ovanligt att man får "hål" i tänderna nuförtiden?
Jag bjuder gladligen tandläkaren på en betald fikapaus de gångerna inget behöver fixas, bara jag slipper åka dit igen för något 10 minuters jobb de andra gångerna. Kalla det hål eller vad som helst, men lik förbannat så är det inte ovanligt att tandläkaren föreslår återbesök för något smått. Sedan kan det ju vara något som jävlas rejält i munnen, och då är det klart att inte tiden räcker till, även om man tar i lite.
 
thomas33 skrev:
Min son som inte har lagat ett enda hål eller har någon tendens av tandlossning, skulle betala 700 Kr/år med denna så kallade tandförsäkring! Vanligt tandläkarbesök för honom är en undersökning och röntgen av tänderna för 450Kr efter avdrag på 150 kr var 18:e månad!
Vi betalar ~700/pp/år och det känns som en fantastiskt bra investering med tanke på vad bara en undersökning kostar:

Undersökning, riskbedömning, hälsofrämjande åtgärder
Undersökning hos tandläkare 885 kr
Undersökning hos tandhygienist 777 kr
 
TheGame skrev:
Man ska aldrig säga aldrig
700kr år - avdraget så tjänar han det på första skadan eller justering
Nu tjänar man aldrig något som man inte betalar skatt till! :)
Det är en konstig försäkring som enbart gäller tre år, sen skall det göras ny utvärdering som bestämmer den nya årspremien. Så en skada/justering gör att det framöver blir dyrare/år. Det är svårt att räkna ut någon egentlig besparing när premisserna är så osäkra.
 
faf skrev:
Vi betalar ~700/pp/år och det känns som en fantastiskt bra investering med tanke på vad bara en undersökning kostar:
Undersökning, riskbedömning, hälsofrämjande åtgärder
Undersökning hos tandläkare 885 kr
Undersökning hos tandhygienist 777 kr
Måste vara en lyxtandvård ni besöker, för jag betalar aldrig mer än strax under 500 Kr för en undersökning, hos min privattandläkare!
 
På många ställen finns inte privata tandläkare som alternativ man får förlita sig på folktandvården då passar dom väll på att ta extra betalt.
 
cpalm skrev:
Trodde förresten att det var väldigt ovanligt att man får "hål" i tänderna nuförtiden?
Tyvärr tror du väldigt fel!
 
C
Henri skrev:
Tyvärr tror du väldigt fel!
Hm. Antar att man får räkna sig till en av de lyckligt lottade i detta avseende då. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.