Hejsan
Har ett modulhus från mitten 70tal på 80kvm och är i full gång med att fixa till isoleringen på vinden. har i dag rivit ur all befintlig isolering och skall därmed lägga ut nytt från scratch. Det är 145mm bjälklag, 120mm väggar, mekanisk frånluft, kamin med plåtskorsten, dåligt plastat innertak, direktverkande el uppvärmning. Behövs mer info?

Har tidigare varit helt inställd på att lägga ut skivor och göra jobbet själv men efter att läst runt lite så verkar det nästan vara billiga och betydligt smidigare att spruta vinden. så har några frågor gällande det.
Hur mycket tycker ni jag borde lägga ut? har tidigare varit inne på 145+200mm skivor.
Göra jobbet själv eller låta firma spruta ut det?
Vilket material?
Och det viktigaste, kan någon rekommendera en firma i Göteborg/Uddevalla regionen? Bor i stenungsund. Ni kan skicka via Pm om man inte får ämna företag.

Tack på förhand.
 
Hade du träull tidigare?

"Dåligt plastat innertak", hur dåligt är det? Det brukar inte rekomenderas att isolera med minerallull eller glasfiber om det inte finns ett heltäckande och fungerade ångspärr.

Isf rekommenderas cellulosa isolering istället, som också kan sprutas in, men det är färre firmor som gör det.
 
peternicklas
Jag har lagt c:a 500 mm. lösull i ett hus från 1962. Lösull är bra för det tätar överallt. Anpassa skivor till cc-mått som varierar mellan 1000 - 1100 är inte roligt och blir inte så bra.
 
Jag har gjort samma grej på mina 2 vindar med samma förutsättningar som dig. Den ena isolerade en firma med cellulos lösulla och den andra gjorde jag själv med stenull, hyrde maskin på fresks. Än så länge så märker jag ingen skillnad på dom. Bara man ventilerar på rätt sätt så är det nog ingen fara. Hur ser det ut för dig med takfotsventilation? Jag har 45 mm. På vinden med cellulosa så går isoleringen nästan ända upp i nock så där har jag även ventilerad nock.
 
peternicklas
Jag har ventilation hela vägen från takfot upp till nock samt 2 ventiler på gavelspetsen. Lite nackdel när det blåser mycket, ull kan åker runt lite.
 
Ett annat tips är att köpa hygrometer till vinden. Jag har 3 st trådlösa, en på varje vind och en i grunden, så har man lite koll på klimatet. Sen att man har en lucka in på vinden så man kan inspektera
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Det va mineralull med papp på ovan sidan som låg tidigare.
Har nu kontaktat tre företag i närområdet, fått in en offert på ca 12k samt dom två andra kommer hem i veckan och kollar på det.
Det blir antagligen 400mm stenull vi lägger in.

Har nu städat ut det sista så bjälklagret är helt rent. Det verkar som plasten är ganska intakt bortset från några gamla elgenomföringar osv. Däremot är inte skarvarna tejpade, så skall gå över alla skarvar med tejp samt diverse smål hål osv. Däremot är vår kamin monterad i efterhand å där i mellan saknas helt diffusionsspärr, skall man göra nått där?

Jag har byggt 38mm luftspallt mot takfoten samt att det blir 45mm luftspallt mot gavlarna. Har två 120x120 ventiler i varje gavel samt ventilerad nock, detta måste väl ändå räcka i ventilationsväg?
 
Bra att plasten verkar så pass hel, bra förutsättningar!
Ventilationen är svår att bedöma, hänger mycket på vindar också.
Jag hade gått på hagv rekommendation!
 
du har ju inte för lite ventilation iaf, man kan ju ventilera för mycket också. Alltså att det oisolerade utrymmet kyls ner så det blir ännu större temperaturskillnad mellan den luften och ev. läckande luft från bostaden. Men det vet man ju inte förrens man har provat. Har man mycket ventilation kan man ju alltid täppa till valda delar i efterhand.
Så tätt som möjligt runt alla genomföringar är ju att rekommendera, utan att riskera brand då såklart. Sen är ju iaf rockwools stenull, om man tror tillverkaren, hygroskopisk och ska kunna andas ut ev. fukt.

Kolla också så att allt är tätt ner mot bostaden och sitter bra, det är bra fart i lösullssprutorna. När dom blåste cellulosafiber hos mig hade jag fäst ångbromsen dåligt på ett ställe så jag fick städa lite efteråt :l
 
Det är bokat å klart nu. Det blir 400mm stenull över hela vinden. Välkänt bolag gör det för 11600kr efter Rot och jag gör allt snickeri.
Kommer även bygga en gång längst med hela huset för förvaring samt inspektion.
 
  • Gilla
hagv och 1 till
  • Laddar…
Härligt Sugroret! Då förstår jag att det var lite billigare pga att du fixar lite själv av det jag köper in, plus lite större yta hos oss. Var det någon speciell anledning till at du valde stenull före glasull, eller var det för att den lev. kör just detta alt.?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.