Alexandra Karlsson skrev:
Japp allt utom nybyggnadskarta och räntan på banken.

Här kan ni se alla tillval vi gjort och hur huset kommer se ut exakt:
[länk]
Men anslutning till vatten, el, avlopp, väg fram till huset, markarbete? Bygglov, byggel, ka osv. Allt sådant är väl inte medräknat i offerten?
 
Alexandra Karlsson skrev:
Japp allt utom nybyggnadskarta och räntan på banken.

Här kan ni se alla tillval vi gjort och hur huset kommer se ut exakt:
[länk]
Pantbrevsraden är tom? Lånar man pengar så är det 30 000 vid 2 miljoner. Så det är bra att veta utifall man ska låna vill säga.

Kanon ni fått med bergvärme också. Riktigt smidigt att mycket av det som de flesta väljer, såsom lådor i kök, fullhöjd o.s.v. är med i valen från början. Även viss el som spotlightsi kök o.s.v.
Det här konceptet borde fler leverantörer börja med. De har verkligen förbättrat det här på Movehome sedan jag kollade senast.
 
Redigerat:
catherineb skrev:
Men anslutning till vatten, el, avlopp, väg fram till huset, markarbete? Bygglov, byggel, ka osv. Allt sådant är väl inte medräknat i offerten?
De grejer du nämner är med i den skriftliga kalkylen däremot. Länken är bara huset, tillvalen och alla uppförande kostnader, d.v.s. entreprenaden.
 
catherineb skrev:
Men anslutning till vatten, el, avlopp, väg fram till huset, markarbete? Bygglov, byggel, ka osv. Allt sådant är väl inte medräknat i offerten?
Som blizzet skriver så är det med räknat i kalkylen, VA ingår i tomtpriset :)
 
Här är min kalkyl för husbygget exl tomt så är det 2642866kr.



Kalkyl för bygg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wilmer Ejeklint
  • Laddar…
GIX skrev:
Här är min kalkyl för husbygget exl tomt så är det 2642866kr.



[bild]
Snyggt där var allt prydligt specat. Fint att få med finplanering med gräs direkt.
 
Han tog med 50k extra om det skulle visa sig att vi vill höja upp tomten eller behöver påla/spränga.
Så det kan ev gå upp lite då?

Vad kostar en Kontrollansvarig i snitt?[/QUOTE]

50 k är väldigt snålt tilltaget om ni ska spränga, beror naturligtvis på mängden, men få inte en chock när ni får in offerter ;)
 
Jag betalade 15000 för kontrollansvarig för 2 år sen
 
Vi betalade 15000kr för vår kontrollansvarige i år.

25000kr för matjord och gräs var inte mycket! Eller så räknar de inte med arbetskostnaden till det.
 
Priser i Umeå, exkl. tomt och byggherrekostnader givetvis.

Myresjöhus Lindgården: 3 126 588 kr (nyckelfärdigt inkl. verandra och dubbeldörrar)
Älvsbyhus Torgrim: 1 671 300 kr (nyckelfärdigt inkl förh väggliv och takkupa, oinredd ovanvåning)
A-hus Anneberg: 2 526 500 kr NF
A-Hus Ekbacken: 2 524 000 kr NF
A-Hus Ellagård: 2 429 500 kr NF
Vårgårdahus Villa Björkås: 2 085 000 NF (120.000kr tillkommer för förh väggliv och takkupa)
Götenehus Lyckhem: 2 596 000 NF
 
Jag försöker få koll på detta med nyckelfärdiga hus. Vad är det egentligen som ingår? Ingår grundläggning och markarbete i de priserna från A-hus t.ex? Eller tillkommer det?
 
fridays skrev:
Jag försöker få koll på detta med nyckelfärdiga hus. Vad är det egentligen som ingår? Ingår grundläggning och markarbete i de priserna från A-hus t.ex? Eller tillkommer det?
Grundläggning ingår. Men det ingår bara markarbete som förutsätter en tomt som är plan och fin och ligger i relativt bra höjd. Ofta brukar husleverantören speca mängden fyll o.s.v. som ingår standard.

Som grundregel handlar det om att undersöka sin tomt, och vad som krävs för att få den byggbar. I mitt eget fall t.ex. så behövde vi fylla upp typ 80cm eftersom tomten var "låg" från början i förhållande till planerad väghöjd. Detta står inte husleverantören för, likväl som de inte står för pålning etc. Så det är en god idé att ta ut en anläggningsfirma som tittar på tomten, såvida man inte har en aning själv.
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår. Hur stor kostnad är vanligt att tillverkarna kalkylerar med i ett sådant pris som avser nyckelfärdigt, tros? Eller det är förstås svårt att svara på beroende på storlek på hus osv...?
 
Redigerat:
fridays skrev:
Jag förstår. Hur stor kostnad är vanligt att tillverkarna kalkylerar med i ett sådant pris som avser nyckelfärdigt, tros? Eller det är förstås svårt att svara på beroende på storlek på hus osv...?
Det är nog ett standardbelopp baserat på husets storlek oftast som ingår i en totalentreprenad/generalentreprenad som offereras som NF.

Det här är en sak som kan bli en stor överraskning kostnadsmässigt såvida man inte är på tårna. Bäst är såklart om man kan få leverantören att göra ett fastpris och stå för undersökning av tomten.

Ibland kan det vara svårt att bara på ytan se vad som krävs. Det bästa är att gräva lite och se hur underlaget är, hur mkt som ev. behöver grävas ur och fyllas upp o.s.v. I värsta fallet är det spränging, pålning och sådant och då drar detta iväg.
 
  • Gilla
fridays
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.