Vi har idag Seths Open Network (före detta "Göteborgs stadsnät" om jag inte har missförstått något) som nätleverantör av bl a bredbnad över kopparkabel, installerat i samband med indragning av fjärrvärme i Göteborg för ett antal år sen.
Möjligheterna här är idag (om vi väljer Bahnhof) 100/10 för 319 kr (det har vi idag) och 200/20 för 399 kr.

Nu har Telia Öppen Fiber kampanj i vårt område med installation för 19 900 kr.

Abbonnemangen som finns att välja då (om jag bara kollar bahnhof) är 100/10 för 309 kr, 250/100 för 479 kr, och förstås möjlighet till mycket snabbare, upp till 1000 - när man nu då skulle ha behov av det.

Jag jobar med IT och förstår de teoretiska vinsterna med fiber, samtidigt som jag inte har sett att vi kommer ha tid att skaffa oss behov av mer än 100Mbit/s inom de närmsta typ 7 åren, så jag har vacklat mycket.

Men tittar man på vad Seth själva säger verkar det som koaxtekniken kan kramas ur ytterligare ett par snäpp, och framförallt att det är fullt möjligt för dem att dra fram fiber i efterhand:

http://www.opennetwork.se/files/FAQ_Koaxnätet.pdf

En stor del av alla grannar har tackat ja, men jag tycker det är skitsvårt. Någon som har några intelligenta kommentarer?

Är det värt det under våra förutsättningar?
 
Jag skulle säga att det beror på hur Seth tänker hantera sitt nät i framtiden... Om alla grannar lämnat det, är det värt för dem att fortsätta att drifta det???
 
Hur ser anslutningsmöjligheterna ut i efterhand på fibern? Passerar den utanför?

Jag är en stor vän av fiber men den praktiska skillnaden mellan coax och fiber är liten. Skiljelinjen går framförallt mellan adsl och fiber. Så jag hade haft som huvudspår att fortsätta med coax.
 
Niklas_x skrev:
bredbnad över kopparkabel, installerat i samband med indragning av fjärrvärme i Göteborg för ett antal år sen.
Vad förväntar du dig för livslängd på kopparkabeln? Kommer den gå att byta ut och vad kommer det i såna fall kosta?

Efteranslutning till fibernät är nåt som i princip inte existerar. Visst går det att hitta nån enstaka som fått efteransluta sig, men det finns ännu fler exempel på folk som anmält intresse för efteranslutning och fortfarande väntar efter 5 år.

Glöm det här med hastigheten, det är inte hastigheten som är vinsten med fiber, det är driftsäkerhet och livslängd som är vinsten.
 
pelpet skrev:
Hur ser anslutningsmöjligheterna ut i efterhand på fibern? Passerar den utanför?

Jag är en stor vän av fiber men den praktiska skillnaden mellan coax och fiber är liten. Skiljelinjen går framförallt mellan adsl och fiber. Så jag hade haft som huvudspår att fortsätta med coax.

Vi har radhus och koax-lösningen idag går rakt genom alla husen. Fiber kommer alltså antingen göra det också eller passera ute i gatan.


Nerre skrev:
Vad förväntar du dig för livslängd på kopparkabeln? Kommer den gå att byta ut och vad kommer det i såna fall kosta?
Var detta en retorisk fråga? Kabeln är ju typ 10 år och vad jag vet ligger den i rör i gatan, så jag gissar att de ganska enkelt kan byta ut dem. I övrigt är jag inte tillräckligt insatt i livslängden på själva kabeln, men du kanske snarare menar teoretisk kapacitet?

Nerre skrev:
Efteranslutning till fibernät är nåt som i princip inte existerar. Visst går det att hitta nån enstaka som fått efteransluta sig, men det finns ännu fler exempel på folk som anmält intresse för efteranslutning och fortfarande väntar efter 5 år.
Det var ju förstås värre. I vårt fall säger ju Seths i länkad pdf att "Om och när vi ser behovet av annan infrastruktur kan vi exempelvis bygga fiber i den befintliga
rörkanalisationen med ett minimum av gatuarbeten, till ett marknadskraftigt pris.", så det är ju i så fall inte efteranslutning, utan snarare ett nytt nät senare.

Nerre skrev:
Glöm det här med hastigheten, det är inte hastigheten som är vinsten med fiber, det är driftsäkerhet och livslängd som är vinsten.
Just med det har vi ju inte haft några som helst problem under de två år vi bott i huset, men jag känner inte till hur lång livslängd koax har...
 
Nu menade Nerre efteranslutning till Telias/Skanovas fibernät.
 
Underskatta inte heller värdet av att kunna skriva att indragen fiber finns då du säljer huset.
 
D
Jag har också GothNet (Seath) koax indragen (fast ej aktiverad). Till att börja med kan man ifrågasätta varför de 2002 drog in koax och inte fiber. Om det nu är så lätt för dem att dra in fiber i befintlig kanalisation, kan man ju undra varför de inte gör det? Samtidigt som GothNets koax-nät finns i området så går ju Telia ut och erbjuder sin öppen fiber lösning och tydligen har tillräckligt många nappat på detta så att Telia ansett det värt att dra fiber i området. Hade GothNet haft lite fart på framfötterna hade de alltså erbjudit fiber för länge sedan och mutat in området. Kunder betalar 20,000:- och Telia kommer att gräva i gatan (antar jag, de har börjat märka ledningar) medan GothNet hade kunnat göra fiberinstallationen bara genom att blåsa in fiber i befintliga rör? Det känns lite Nokia över det hela... ha "halva marknaden" i sin hand och inte förstå vart det är på väg.

Nu har alltså Telia istället fiber i området och jag undrar verkligen om GothNet kommer att anstänga sig att ersätta koax med fiber när de flesta som är intresserade av fiber redan finns i Telias nät?

Jag är inte helt insatt i hur GothNets koax-lösning fungerar, men vad jag har förstått så är det inte bara frågan om vilken bandbredd man själv har till sin nod utan det blir ganska snabbt förstoppningar i koax-nätet för att man är många som delar på samma begränsade bandbredd.

Sedan får du se över hur du har det med TV-utbudet. GothNet har ju sina analoga TV-kanaler om jag minns rätt, så om du har dessa tjänster får du ju se om du skall ha kvar dem eller gå via någon annan kanal i fortsättningen.

När du jämför priserna så förstår jag inte riktigt varför du prompt skall jämföra med Bahnhof. Med UVTC i Telia öppen fiber kostar 100/10 269:- och man kan komma ner till 184:- om man nöjer sig med 10/1.
 
Redigerat av moderator:
Ja, precis. Det framgick inte av texten i inlägget att Seth har kanalisation som det går att dra fiber i, många gånger är det bara kabel nerlagd i marken (det är billigast) och den är svårare att byta ut.

Jag ville mest peka på att det här med hastigheten är inte det som är den stora vinsten med fiber, det är framtidssäkerheten.
 
D
Tycker GothNet/Seths gör lite självmål här...


Har ni några planer på att byta ut koaxialnätet till fiber?
Svar: Om och när vi ser behovet av annan infrastruktur kan vi exempelvis bygga fiber i den befintliga rörkanalisationen med ett minimum av gatuarbeten, till ett marknadskraftigt pris.
.
.
Varför kan man inte välja flera tjänsteleverantörer när det gäller kabel-TV?
Svar: Distributionen av Analog/Digital TV med ett stort tilläggsutbud kräver ett frekvensutrymme som inte möjliggör för ytterligare tjänsteleverantörer. Däremot har den som tecknat bredbandsavtal via koaxialnätet möjlighet att titta på WEB-TV via Internet. En annan benämning på dessa tjänster är OTT eller Bredbands-TV och exempel på utbud är SVT-Play, TV4 Play, Viaplay, Netflix osv.

Först säger de att om det uppstår behov så kan de enkelt fixa mer bandbredd. Bara att byta ut lite teknik på koax-nätet eller blåsa in fiber. Sedan säger de tyvärr, på grund av brist på frekvensutrymme så kan vi inte leverera mer än 16 TV kanaler... Har de inte märkt att det är dags att göra de där småjusteringarna för högre bandbredd nu?
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Om många i området väljer Telia Öppen fiber, finns det då en affär för GothNet/Seths att börja byta till fiber senare? Tveksamt, då de knappast får in nya kunder och redan idag tappar till de som väljer Öppen fiber, dvs deras marknadsandel i området försvinner redan nu.
Om det finns kanalisation har den då en stjärnstruktur? Känns som deras svar att det går att byta är generell utifrån marknadsföring men ger inga garantier att det går i alla områden.
Och du blir fortfarande låst till en tjänsteleverantör.
 
Vi fick vår Telia Öppen Fiber indragen här i Spånga för ett halvår sen, ungefär, och det har fungerat klart över förväntan! Vi valde Viasat som leverantör av både bredbands-TV och bredband/Internet för vi var nöjda med vår Visat Parabol-TV innan, tror det kostar 269kr/mån för 100/10Mbit och dryga 300 kr/mån för ett rejält stort TV-utbud.
- Eftersom vi gick över från Tre:s 4G/3G mobila bredband så kändes detta som ett enormt stort steg framåt - inga flera avbrott och daglig nertid och mycket högre hastighet till ett lägre pris.
- Nu längtar jag bara efter att kunna få ut fiber till stugan också...! :cool:
 
Nu beställde vi fiber ändå. Men det känns fortfarande inte helt hundra...
 
Niklas_x skrev:
Nu beställde vi fiber ändå. Men det känns fortfarande inte helt hundra...
Nej, 100 är det kanske inte. Men givet vart vindarna blåser så är det nog 85-90 iaf. Det är sant att gamla GothNet var alldeles för långsamma att sluta installera coax och gå över till fiber. Så sent som 2006 när vi tecknade oss för fjärrvärme/fiber så hade man bara lite i panik bestämt att sluta installera coax men ännu inte fått fram ett erbjudande för fiber, så det var ingen smidig planerad övergång.

Jag är övertygad om att coaxnät mellan hus är helt döda och att man aldrig kommer att uppgradera dito till fiber. Dels så är kanalisationen felbyggd (inte ett stjärnnät), och dels så går det typiskt ganska dåligt att återanvända kanalisation som legat nedgrävd 10-15-20 år. (Leta upp inlägg från mycket_nu t ex där han går igenom hur stor del av gamla nedgrävda rör som går att återanvända).

Som accessteknik för internet så är och förblir kabel-TV-nät en halvmesyr med en massa inbyggda begränsningar som titt som tätt gör sig påminda. Så det finns ingen teknisk framtid i det. Kablarna har dessutom en begränsad teknisk livslängd. Fiber håller dels många decennier längre, och när/om den blir dålig så är den enkel att byta ut (två man en timme), till skillnad från coax.

Som andra sagt så kan det ta 10 år att bli efteransluten till fiber (hände här på gatan), och om nu "alla" andra redan hoppat på Telias anbud så är det nu du skall slå till. Det enda smolket är ju att IPTV tyvärr fått genomslag och att man idag typiskt bara dra en single-fiber, inte ett par. Vi som har sweetspotten (och fortfarande vill ha möjligheten till linjär-TV) har ett fiberpar som man sänder CATV (kabel) på, även analogt, så vi har det bästa av båda världar. Tyvärr så var det bara GothNet som gjorde så i stan, och bara en kortare tidsperiod. Telia är inte kabel-TV leverantör (får inte vara det), så de är inte intresserade.

Summa summarum. Du har gjort helt rätt, och kan sova lugnt i fortsättningen. ;)
 
  • Gilla
Samuel Ström
  • Laddar…
Hos syrran i Bålsta, skall kabeltvbolaget dra in fiber för ca 4000:- i befintliga rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.