Hej,

Vi upptäckte häromdagen en bubbla under plastmattan i vår tvättstuga som ligger i källaren. Se bild nedan. Man kan "flytta runt" bubblan med foten, och skapa nivåskiljnader på ca 5 mm. Mattsvetsen har spruckit på ett ställe nära "bubblan" och det verkar som om det är lim som kommer ut (klibbig gul massa).

Vad kan ha hänt? Vad vi vet så finns det inga rör i plattan i närheten, och grundvattnet står ca 1 meter under betonggolvet i tvättstugan (det finns en pumpbrunn för dränering i närheten som jag kikat i).

Är det vanligt att mattlim löser upp sig med tiden? Mattan tros vara från byggtiden, d.v.s. 50-talet.

golvbubbla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips och idéer på vad som kan ha hänt.
 
förmodligen har du tillskjutande fukt i källarplattan och det har gjort att limmet förtvålats
brukar ofta bli en "källar" lukt då
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Som nino säger.........eller tillskjutande fukt ovanifrån. Du nämner en spricka i svetsen, vilket kan räcka för att vatten tränger ner och löser upp limmet. Vissa limsorter kan börja bilda gas om de blir blöta vilket gör att man får dessa typer av mattsläpp. Observera att det inte behövs mycket vatten!

Tänk positivt.......nu finns goda skäl att fräscha upp tvättstugan(y)
 
Med tanke på byggåret och frånvaro av isolering av grund bedömer jag att nino har rätt diagnos till 99,99%
 
C
Låter onekligen som att vatten är inblandat på något sätt. Känns för övrigt som helt uteslutet att mattan skulle vara från 50-talet. Snarare 90-tal skulle jag tro.
 
Tack för era svar. Jag blev lite fundersam eftersom vi nyligen dränerat om.

Därav så kikade jag ner i en pumpbrunn som finns strax utanför tvättstugan (i huset), men det var ca en meter ner till vattennivån, så jag tror inte plattan "badar i vatten" just nu. (Eller hoppas på det i alla fall)

Källaren ska göras om, men just nu har vi rivit en stor del av övervåningen och jag har ingen lust att börja med en flerfrontsrenovering, det räcker med 3 rum samtidigt :)

Jag ska ta ett asbestprov på mattan, och se om rivningen blir enkel eller inte... Alla som kikat på mattan säger att så fin vinyl finns inte utan tillsats av den magiska fibern.
 
cpalm skrev:
Låter onekligen som att vatten är inblandat på något sätt. Känns för övrigt som helt uteslutet att mattan skulle vara från 50-talet. Snarare 90-tal skulle jag tro.
Det vore onekligen bra om det är så. Då blir rivningen troligen enkel. :D

Som sagt, hoppas skadan beror på fukt innan vi dränerade om, för det känns ju trist om det skulle vara så att dräneringen är felaktig.
 
C
Anders243 skrev:
Det vore onekligen bra om det är så. Då blir rivningen troligen enkel. :D
Säg inte för mycket :D
Det kan vara ett riktigt h-te att få bort limmet.
 
Plastmatta på källargolvet i ett hus från den tiden är bara ett big "NO NO"

Dränering hjälper inte heller fullt ut. Golv och sula står sällan på bra kapilärbrytande skikt, utan suger markfukt oavsett hur bra dräneringen är.

/M
 
cpalm skrev:
Säg inte för mycket :D
Det kan vara ett riktigt h-te att få bort limmet.
Ja, jag misstänker det... :) Men då får jag plocka upp herr bilningmaskin. Vi ska trots allt riva ut det sista av avloppsstammen. Hoppas bara det klarar sig till i vår då jag får mer tid över och allt annat som ska bilas blivit gjort.

Helt plötsligt känns investeringen i en rejäl bilningsmaskin och en Dust Control DC3800 Twin som vettig
 
Återigen, Tack för alla svar! Underbart forum!

Jag var nere i källaren och tog två bilder på mattan i tvättstugan och i ett angränsande rum.
Är det någon som känner igen dessa mattor och kan gissa vilken tid de är ifrån?

Som cpalm skrev innan så kanske den blå mattan är relativt ny, trots att hantverkare som varit på plats kommenterat om den fina 50-talsmattan.

En sak som jag kom på är att samma matta använts som golv i en bastu som byggdes 1983, så om förra ägarna inte sparat en slatt matta sedan 50-talet, så är den kanske från 80-talet. Dock var det förra ägaren som byggde huset åt sig själv, så inget verkar ha varit omöjligt m.t.p. material.

IMG_5528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
70 talet.
 
C
Hade en likadan grön matta i mitt badrum förut. Lades in -82.
 
golvet på sista bilden tror jag är äldre än -80tal

Även med fullgod dränering så tränger det upp fukt.

Du behöver nog inte vara orolig, det där håller nog i många år till även om det kanske blir nån mer blåsa.

Ska du bila ur hela golvet är det bara att låta det vara, ska du bila rännor så skulle du kunna ta ur mattan nu så torkar det tills det är dags att börja.
Lägg klinker eller något annat material som kan "andas" tätskikt bara runt golvbrunnar och ev i golv/vägg vinkel om det är reglade väggar
 
  • Gilla
Anders243 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Vi gör nog så att det får ligga tills i vår, sedan får vi ta bort all betong också, så att man slipper ev, nedträngt lim i betongen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.