Vi köpte en truck för nåt år sedan, en motviktstruck (el). Finns en separat tråd om det :)

Truck.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu behöver jag hjälp att felsöka ett problem.

Trucken används mycket sporadiskt. Ett par ggr under året så har inget hänt när man trycker ner "gaspedalen". Nu har tyvärr detta hänt igen och jag får inte igång den.

Vid ratten sitter en spak som man för framåt eller bakåt för att köra i respektive riktning. Då startar servopumpen. Detta fungerar men inget händer när jag pressar ner pedalen.
Pedalen i sin tur styr en liten "pryl", med en slags vridpotentiometer i för att reglera hastigheten. Första biten av pedalen påverkar så det hörs ett litet "klick", det är väl då motorn skall börja rulla och sen så ökar spänningen till motorn ju mer man trycker ner pedalen. Antar jag.

Jag har ingen aning om felet ligger just där. Det karakteristiska klicket finns där men jag har inte mätt på några kablar ut då jag inte vet vad de ska visa.

Om någon vet vad jag pratar om så vore jag oerhört tacksam.

Tack på förhand.
 
Finns en säkerhetsbrytare i stolen, som gör att man inte kan köra trucken utan att sitta ordentligt i stolen, kolla så att den brytaren funkar som den skall...
 
Zixten skrev:
Finns en säkerhetsbrytare i stolen, som gör att man inte kan köra trucken utan att sitta ordentligt i stolen, kolla så att den brytaren funkar som den skall...
Tack för tips.

Men kabeln till stolen är avklippt sen länge men det har fungerat tidigare. Om jag däremot provar att kortsluta kabeln, då reagerar trucken med att pipa, så troligen är det en N.C. som bryts när man sätter sig i normalfallet.
 
kan även finnas en brytare som ska förhindra att man kan köra iväg med åtdragen handbroms...
 
Ja fast just den har aldrig varit aktiv på vår truck. Ganska ofta man försökt att köra och kommit på att handbromsen legat i.
Dock, när jag kortslöt kabeln till stolen (läs ovan), då var det så att när jag släppte handbromsen så pep trucken, alltså som jag tolkar det varnade för ingen i stolen.

Och hur som helst, det har fungerat förut. Men jag kollar upp alla tips jag får. Är rädd för att det kommit in fukt någonstans, mycket svårt att hitta. ALla kontakter och liknande ser bra ut som jag öppnat hittills.
 
Går det inte att få fram ett elschema från tillverkaren? Det borde underlätta felsökning.
 
martinradbo skrev:
Ja fast just den har aldrig varit aktiv på vår truck. Ganska ofta man försökt att köra och kommit på att handbromsen legat i.
Dock, när jag kortslöt kabeln till stolen (läs ovan), då var det så att när jag släppte handbromsen så pep trucken, alltså som jag tolkar det varnade för ingen i stolen.
De flesta truckar som jag har kört har haft ett larm som piper ifall man lämnar förarplatsen utan att aktivera parkeringsbromsen.

Edit: Jag tror att alla motviktstruckar som jag har kört har krävt att man suttit i stolen för att kunna manövrera gafflarna eller flytta på trucken. Men gafflarna har gått att manövrera på alla skjutstativtruckar jag kört utan att man har suttit i stolen, så jag vet inte om det finns olika krav för olika truck sorter.
 
Redigerat:
Motorkolen.

Protte
 
M martinradbo skrev:
Vi köpte en truck för nåt år sedan, en motviktstruck (el). Finns en separat tråd om det :)

[bild]

Nu behöver jag hjälp att felsöka ett problem.

Trucken används mycket sporadiskt. Ett par ggr under året så har inget hänt när man trycker ner "gaspedalen". Nu har tyvärr detta hänt igen och jag får inte igång den.

Vid ratten sitter en spak som man för framåt eller bakåt för att köra i respektive riktning. Då startar servopumpen. Detta fungerar men inget händer när jag pressar ner pedalen.
Pedalen i sin tur styr en liten "pryl", med en slags vridpotentiometer i för att reglera hastigheten. Första biten av pedalen påverkar så det hörs ett litet "klick", det är väl då motorn skall börja rulla och sen så ökar spänningen till motorn ju mer man trycker ner pedalen. Antar jag.

Jag har ingen aning om felet ligger just där. Det karakteristiska klicket finns där men jag har inte mätt på några kablar ut då jag inte vet vad de ska visa.

Om någon vet vad jag pratar om så vore jag oerhört tacksam.

Tack på förhand.
Hej.
Ser att tråden är gammal men jag har en exakt lika truck som på bilden med exakt samma problem. Fick du någon lösning på vad problem var? Tacksam för svar.
 
K Kylcontainer skrev:
Hej.
Ser att tråden är gammal men jag har en exakt lika truck som på bilden med exakt samma problem. Fick du någon lösning på vad problem var? Tacksam för svar.
Tyvärr ingen lösning, trots experter på plats m.m.

Till slut sålde jag den i befintligt skick 😜

Vore intressant att få reda på vad som felade.
 
M martinradbo skrev:
Tyvärr ingen lösning, trots experter på plats m.m.

Till slut sålde jag den i befintligt skick 😜

Vore intressant att få reda på vad som felade.
Jag ska felsöka lite till. Återkommer om jag får den att fungera.
 
K Kylcontainer skrev:
Jag ska felsöka lite till. Återkommer om jag får den att fungera.
Hej, jag har en truck som beter sig på samma sätt som beskrivs i tråden. Tråkigt nog har vi precis investerat i nytt batteri i trucken så jag är väldigt nyfiken på om du kom fram till en lösning. Jag har haft servicetekniker som letat fel och de tror att det kan vara en databox a ca 30 000 som felar. Om du hittade något annat fel får du väldigt gärna svara🙂
 
J Jessica Nihl skrev:
Hej, jag har en truck som beter sig på samma sätt som beskrivs i tråden. Tråkigt nog har vi precis investerat i nytt batteri i trucken så jag är väldigt nyfiken på om du kom fram till en lösning. Jag har haft servicetekniker som letat fel och de tror att det kan vara en databox a ca 30 000 som felar. Om du hittade något annat fel får du väldigt gärna svara🙂
Jag som skapade tråden hittade aldrig ngn lösning trots felsökning av experter. Känns som ett oerhört litet fel men när man inte hittar det är det ju samma sak som dödsdomen för trucken. :(

Sålde den i befintligt skick för en billig penning till en kille som sen inte heller lyckades laga den och blev ännu mera besviken....
 
J Jessica Nihl skrev:
Hej, jag har en truck som beter sig på samma sätt som beskrivs i tråden. Tråkigt nog har vi precis investerat i nytt batteri i trucken så jag är väldigt nyfiken på om du kom fram till en lösning. Jag har haft servicetekniker som letat fel och de tror att det kan vara en databox a ca 30 000 som felar. Om du hittade något annat fel får du väldigt gärna svara🙂
Hej
Jag hittade aldrig felet. Hade även ut 2 olika truck reparatörer men ingen lyckades få fart på den. Så jag sålde den vet inte om han som köpte den fick den att fungera. Men lät som han skulle kunna lösa det. Jag har han nr om du vill ha.
Mvh Fredrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.