Mikael_L
När jag var nu sist så klockade jag faktiskt besöket, ifrån när jag kom in till rummet med stolen till jag gick ut, och det tog nästan exakt 40 minuter.

Och 1235:- blev jag luggad på.
Och då hade jag 150:- i ersättning ifrån det allmänna i form av allmänt tandvårdsbidrag.
(Man får ju en sådan här 150:-ing varje år)

Så det blir ju en timpenning på (1235 + 150)/0,66 = 2100 :- / timme.

Jag tycker det var ganska saftigt, jag vet en gång för ett par år sedan då jag fick en hel timmes tandvård för under tusenlappen.
Har det gått upp så mycket på bara något år?

Jag tror det här med referensbelopp ställer till det lite. Man betalar ju inte per timme, utan per åtgärd. Och då kan det säkert slå rätt olika.
tandläkare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Drabbar ingen fattig ;)
Skönt o sido, tandläkare är 2000 talets guldgrävare
 
D
det där var vad rörmokaren tog för mig för ett besök på ca 20 min. :(
 
Mikael_L
danpih skrev:
det där var vad rörmokaren tog för mig för ett besök på ca 20 min. :(
Ja så var det faktiskt nästan för mig också. Han var här en 30 minuter, max 45. Och tog väl nästan 1500:- för det besöket.

Men han har ju en så dyr bil så full med massa dyra prylar så det går ju inte att jämföra.
 
  • Gilla
danpih och 1 till
  • Laddar…
C
buspojken skrev:
Drabbar ingen fattig ;)
Skönt o sido, tandläkare är 2000 talets guldgrävare
Så har det varit mycket längre än så. (Privat-)tandläkare är väl klassiska playboys - privatflygplan, feta villor, lyxiga semestrar, osv...
 
S
Vakna upp en dag för nåt år sen med lite lätt värk i en framtand, gick ett par timmar under dagen utan att det gav med sig så jag ringde tandläkarn, efter en undersökning konstaterades tandrotsinfektion, han borra ur, dränerade och gjorde rent flera omgångar, röntga igen efter ett par veckor utan att infektionen gett med sig, den satt så illa till att tanden vart tvungen att dras ut, 18 000 kronor kosta det mig... det hade jag inte trott när jag vaknade med lite lätt tandvärk :p
 
Mitt besök idag tog 20 min och kostade 1750 kr. En tand hade spruckit så de lagade den med säkert 1 mm3 plast (eller vad de nu har), så det drog iväg lite i pris 💸
 
Hmm, jag är inte tandläkare, men det är rätt lätt att se att det sättet att räkna timpenning på är helt galet.

1. Är det endast tandläkare som arbetar på kliniken, eller behöver de också betala löner för ytterligare personal?

2. Även tandläkaren själv arbetar mer med dig än bara den tid du är där. Enligt en tandläkare som jag känner har det blivit så illa med all dokumentation att han nu lägger lika mycket tid på dokumentation för en patient som med själva patienten. Om detta stämmer kan du dubbla den tid du var hos tandläkaren.

3. Har tandläkaren någon specialutrustning, eller tog du med dig egen? Ifall läkaren använder sig av dyra maskiner kommer förstås en del pengar gå åt till att täcka kostnaden för dessa.

4. Användes något förbrukningsmaterial?

5. Stod tandläkaren för lokal där tjänsten utfördes?

Det finns säkert tandläkare som tjänar bra, men de löner jag sett är verkligen inte speciellt lysande.
 
  • Gilla
Villa vista och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
ordain skrev:
1. Är det endast tandläkare som arbetar på kliniken, eller behöver de också betala löner för ytterligare personal?
Ja det är ju klart, när jag tänker efter så satt det ju en kvinna bredvid på andra sidan mig, nästan hela tiden.

Om hon också får lön ifrån det jag betalade så sjunker ju timpenningen drastiskt till endast 1050:- inkl moms i genomsnitt.
Nu kanske de inte hade samma timpenning, tandsköterskan bredvid gick kanske för en 50-lapp i timmen ... ;)

Men hon pratade helt vanlig Svenska och såg svensk ut, så det var nog inte någon prisdumpad arbetskraft från Polen, så hon gick säkert på minst 600:-/timme, får jag anta.
 
En kvalificerad IT-konsult kan kosta 1500:- kr/h och då ingår enbart människan. Inga lokaler, dyr utrustning etc. Att det upplevs som dyrt med tandläkare beror på att man som privatperson sällan anlitar så högkvalificerad (dyr) arbetskraft i kombination med våra höga skattekilar.
 
Mest omotiverat tycker jag Lantmäteriets kostnader är. Ok att det tar tid med allt som ska göras vid ex en avstyckning, men varför har mätaren (eller vad hen nu kan heta) 1250 kr/tim och dennes assistent 800 kr/tim?

Ursäkta om jag går lite off topic...
 
Mikael_L skrev:
Om hon också får lön ifrån det jag betalade så sjunker ju timpenningen drastiskt till endast 1050:- inkl moms i genomsnitt.
Upplysningsvis kan jag meddela att det inte är någon moms på tandvård. Såvida det inte är ett estetiskt ingrepp.
 
Drog ut en visdomstand denna vecka, själva utdragandet tog ca 20 sek, innan en bedövningsspruta på 2 ställen. Ca 1050kr, helt ok tycker jag. 2 personer arbetade samtidigt, totalt ca 20 min. Bra investering i sin egen hälsa.
 
Jag ser det mer som ett problem att tandläkaren aldrig har tider som både räcker för undersökning och eventuell lagning av hål. Det blir alltid återbesök om det så är minsta lilla knas. Och med tanke på att närmsta tandläkarmottagning ligger några mil bort så är det en halv arbetsdag som ryker så fort jag ska till tandläkaren. Så det är knappast pengarna som tandläkaren vill ha av mig som är den stora kostnaden. Jag skulle gladligen betala 2000 spänn, bara jag visste att jag kunde gå därifrån och vara klar.
 
PNO skrev:
Jag ser det mer som ett problem att tandläkaren aldrig har tider som både räcker för undersökning och eventuell lagning av hål. Det blir alltid återbesök om det så är minsta lilla knas. Och med tanke på att närmsta tandläkarmottagning ligger några mil bort så är det en halv arbetsdag som ryker så fort jag ska till tandläkaren. Så det är knappast pengarna som tandläkaren vill ha av mig som är den stora kostnaden. Jag skulle gladligen betala 2000 spänn, bara jag visste att jag kunde gå därifrån och vara klar.
Håller med! Har en granne som nu senast när han var hos tandläkaren av denna anledning vägrade betala. Han förklarade att han inte tänkte betala förrän hela behandlingen var färdig. Jämförde med när han hyr in snickare och att han då inte betalar dag för dag. Krävde även faktura med 30 dagars betalningsvillkor. Tandläkaren hade inga bättre argument och kunde inte annat än att gå med på det! Det var folktandvården för övrigt. Kanske något att ta efter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.