Funderar på att som företag bygga upp komplett friggebod och/eller attefallshus på min tomt och sen sälja dessa genom att transportera dessa till kunden. Skulle det vara olagligt då att bygga upp ett attefallshus utan bygganmälan då jag inte ska ha den själv och sen leverera den? jag bygger ju bara den och har den tillfälligt på min tomt. Men också om jag skulle ha tex tre kunder, bygga tre friggebodar. Arean överstiger ju 25 kvm och så men samma sak där, jag bygger dem inte till mig själv, hur funkar allt det här?
 
  • Gilla
Jyrval
  • Laddar…
Det jag funderar på är om din tomt då egentligen skall klassas som "industri" ?

I praktiken torde det inte vara några problem om du bor på landet och inte kör storskaligt eller stör grannar, men egentligen tror jag som sagt att det bör gå under industri, man vill genrellt nog inte ha massa tillverkning i mitten av ett bostadsområde med lastbilar och oljud osv osv så kommunen kan nog ha en del anmärkningar rent juridiskt även om inte just bygglov är det stora då...

/K
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
hsd
Det ska inte vara några problem eftersom de står löst, jämför med tex. Husvagn
 
hsd skrev:
Det ska inte vara några problem eftersom de står löst, jämför med tex. Husvagn
Det beror väl iofs lite på hur länge de står också. Ang Husvagnar så har det ju förekommit förelägganden att ta bort dessa även om de bara står halva året/alt söka om lov för det.

Och en stuga föreställer jag mig kan ta längre tid än så, inte minst om man bygger flera samtidigt...men som sagt - bor man långt från grannar har jag svårt att tro att det skall bli problem i praktiken

/K
 
Lite halvt angående boendet. Bor på landet men har ändå två grannar kant i kant med min tomt. Hela området är ju lantligt där alla kör med sina crossar och fyrhjulingar och det finns flera bondgårdar i närheten. Skulle ju inte mass producera utan kanske bara bygga två bodar max åt gången
 
hsd
klaskarlsson skrev:
Ang Husvagnar så har det ju förekommit förelägganden att ta bort dessa även om de bara står halva året/alt söka om lov för det./K
Vart, när, hur

vet många som bygger fristående bastu och sätter hjul på så de slipper bygglov(y)
 
Om du har en väldigt förstående byggnadsnämnd i kommunen så skulle du kanske klara dig efter ett sådant tilltag. Men det är en stor risk och byggsanktionsavgifterna är höga nuförtiden. Att byggnaderna inte är förankrade i marken gör dem inte heller mindre till byggnader enligt lagen. Du måste helt enkelt prata med kommunen om dina planer innan du sätter igång. Det är kanske möjligt att de kan gå med på att du gör detta i en mindre hobbyskala på din bostadstomt. Men jag tror inte att de kommer godkänna att du har flera pågående byggen samtidigt utan något mer formellt beslut, t ex ett bygglov för ändrad användning av fastigheten i stil med klaskarlssons kommentar om industrifastighet.
 
D09
Kolla i den ev detaljplanen så du har stöd för näringsverksamheten.
 
hsd skrev:
Vart, när, hur

vet många som bygger fristående bastu och sätter hjul på så de slipper bygglov(y)
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/

http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2011/07/13/husvagn-arende-for-byggnadsnamnden/#disqus_thread

"Uppställning av båt eller husvagn inom planlagt område längre tid än en normal semesterperiod

Om båt eller husvagn används inom ramen för friggebod gäller reglerna för friggebod."
http://www.mittbygge.se/Bygga/Vanliga-fragor-om-lov/bygglovsbefriade-atgarder/Behovs-lov/


Så iofs finns också en skrivning om "friggebod" - så antagligen komemr man undan om man bara har en husvagn och inte redan utnyttjar friggebodsregeln s.a.s - sen är det som alltid skillnad på teori och hur det funkar i praktiken :)
Men vad gäller de som sätter bastun på hjul så är inte hjulen i sig ett sätt att komma undan lov, även om det återigen i praktiken underlättar kanske om man får ett föreläggande om att flytta den :)

/K
 
Jägarna som ställde upp husvagn en bit in i skogen en längre tid hos mig, åkte på sanktionsavgift och kostnad för tillfälligt bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.