Den har vissa brister:
- Vilket som ska vara upp respektive ner på de horisontella bitarna till dörren.
- Plattorna till gångjärnen med sina pilar är inte helt logiskt..
- Otydlighet vid vilket tillfälle man ska förankra det i muren. Vi gjorde det innan jag satte upp nocken.
- Glöm inte att trä in en extra bult per sida i nocken för diagonalsträvorna mot gavlarna.
 
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
Hobergs skrev:
Den har vissa brister:
- Vilket som ska vara upp respektive ner på de horisontella bitarna till dörren.
- Plattorna till gångjärnen med sina pilar är inte helt logiskt..
- Otydlighet vid vilket tillfälle man ska förankra det i muren. Vi gjorde det innan jag satte upp nocken.
- Glöm inte att trä in en extra bult per sida i nocken för diagonalsträvorna mot gavlarna.
Pust, jag lär ju ställa frågor här om det går åt pipsvängen, tänkte börja montera efter midsommar.
 
Idag har jag börjat lägga golv.... Efter att ha paddat en hel del och vägt av så det blev jämt och i våg var det dax för stenen. Lagt ca 1/3 av golvet nu, känns verkligen som det blir ett rum nu.

Skulle vilja ha tips om behandling av golvet. Läste något för länge sen om nåt man kan pensla/rolla på stenarna så de behåller ben mörkare färgen även när de är torra.
 
Hobergs skrev:
Idag har jag börjat lägga golv.... Efter att ha paddat en hel del och vägt av så det blev jämt och i våg var det dax för stenen. Lagt ca 1/3 av golvet nu, känns verkligen som det blir ett rum nu.

Skulle vilja ha tips om behandling av golvet. Läste något för länge sen om nåt man kan pensla/rolla på stenarna så de behåller ben mörkare färgen även när de är torra.
Vad är det för typ av sten, suger de upp något?
Annars är ju den patina de får av användningen fint nog (sagt utan att veta vad det är för sten) =)
Blir det fogsand mellan stenen?
 
Vi har StEriks rustik svart/antracit på golvet, och den är nästintill svart när den är blöt, men väldigt ljus när den torkar. Satte de sista stenarna alldeles nyss, trots en rejäl regnskur. Det blir fogsand mellan, redan spritt ut lite.
 
Så här ser det ut när det är vått.
WP_20150622_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150622_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peterptr och 5 till
  • Laddar…
Hobergs skrev:
Så här ser det ut när det är vått.
[bild]

[bild]
Det blev ju jättebra! Då kan jag förstå frågan om att behandla det.
Men i och med att ni kommer använda ytterskor (leriga stövlar när det regnat) grannar och vänners olika skodon vid besök och kräft- och surströmmingsskivor så kommer du nog bara bli för pedant om du behandlar golvet, det kanske slutar med lånetofflor till alla besökare ;-)
Själv skall jag lägga återanvänt stortegel som kommer att slitas ytterligare och få patina... och jag kommer säkert spola av det med högtrycken nån gång...
 
Satte sista glasrutorna igår. Vi fyndade även ett möblemang på loppis. Tror vi behöver få in lite växter också...

WP_20150626_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150626_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150626_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150626_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 5 till
  • Laddar…
IMG_4088.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tjusigt, själv kom jag såhär långt idag.
 
  • Gilla
amatörsmurf och 1 till
  • Laddar…
Vi har hunnit bo in oss, även om gurkplantan har fått mjöldagg (eller nåt sånt) så bladen blev gula, men det skulle inte påverka skörden... Vi behövde en vinhörna för avkoppling också..

Har svårt att bestämma oss hur vi ska ha det framför och på sidorna utanför växthuset.
WP_20150728_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Efter att ha skördat grönsaker och njutit i relaxhörnan många gånger är det dax att ta tag i det som är kvar....
Jag har skalat av grässvålen där vi ska lägga sten och singel, och börjat sätta muren som ska bilda kanten mot gräset.
Kvällarna blir mörka fort så man hinner inte så mycket om man bara ska nyttja de ljusa timmarna.
I bortre änden ser man tydligt nivåskillnaderna.

20150923_081213.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
Det går framåt...
WP_20150929_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 4 till
  • Laddar…
Har ju inte lagt ut bilder på slutresultatet...

Ska fylla på jord och plantera tre stycken buskrosor, men det blev för sent på säsongen så det gör vi till våren.
Lite mörka bilder, glömde fota i helgen så det blev nu på morgonen.

WP_20151109_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20151109_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20151109_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HeleneP och 13 till
  • Laddar…
Det blev ju jättesnyggt =)
Nivåskillnaderna framför med stenpartiet gjorde en stor förstärkning till intrycket.
 
  • Gilla
Hobergs
  • Laddar…
Så jättefint och inspirerande. Tack för att du dokumenterat och delat med dig. Lycka till med fortsättnngen och fyll gärna på tråden nästa säsong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.