Ett tips om man ska köpa nytt hus.....
En länk där man kan se riskfaktorer för olika byggnadsår gällande fukt.
Klicka på ett av husen sedan kan man välja svensk text.
www.hometalkoot.fi
 
A
Visst bör jag anlita egen besiktningsman? Det är Eminenta som utfört besiktningen åt säljaren, men det kan man väl inte lita på? Mäklaren försökte övertyga mig om att det räckte bra så men det gör mig misstänksam. I besiktning verkar det t ex som att man inte fått åtkomst till vind tror jag det stod pga någon anledning...lät ju märkligt?
 
Du har undersökningsplikt.
Så då kan det vara smart att göra en besiktning.
Lita på en säljare och mäklare ska du inte göra i blindo tänk på att dom bara är intresserade av att det blir sålt.
 
Det behöver inte vara så att mäklare och säljare är bluffmakare.
Har själv förbesiktigat ett hus som är under försäljning och jag har ingen koppling till besikningsföretaget ö h t.
Tvärtom, ju mer opartisk besiktningen är - och att köparen får reda på det jag själv känner till - desto mindre risk för bekymmer senare.
/M
 
Nej det menade jag inte att säljare och mäklare är bluffmakare men som köpare har man undersökningsplikt.
Är man inte 100% på allt som ska kollas så bör man ta hjälp av kunniga.
Gör man inte det då kan det vara svårt att komma efteråt och klaga på fel som man kanske inte själv upptäckt medans en kunnig hade hittat
 
Spontant känns det inte som något vidare förstahus. Det är väldigt mycket som behöver göras, i princip "allt".
 
A
pelle242 skrev:
Spontant känns det inte som något vidare förstahus. Det är väldigt mycket som behöver göras, i princip "allt".
Vi räknar ju med att badrummen måste göras och rent estetisk invändigt det mesta, men vad menar du annars med "allt"? Att köpa ett hus där allt är tipp topp i det området vi vill ha är omöjligt ur ett ekonomisk perspektiv :/

Mäklaren vill att vi skriver på ikväll. Jag påpekade att jag vill besiktiga huset först med egen besiktningsman. Han sa att vi skriver in i klausul att vi har 2 veckor på oss att besiktiga. Min besiktningsman sa att det är ok. Brukar det funka så eller kan vi bli lurade av säljaren?
 
Nej man brukar skriva in besiktningsklausul så man kan frångå om det skulle dyka upp nått oväntat under besiktningen.

Och ang saker att göra, det finns alltid saker att göra i ett hus speciellt om det inte är ett nybygge.
Ska man ha inställningen att det är mycket att göra ska man inte köpa beg hus så kör på bara
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
danniee skrev:
Vi räknar ju med att badrummen måste göras och rent estetisk invändigt det mesta, men vad menar du annars med "allt"? Att köpa ett hus där allt är tipp topp i det området vi vill ha är omöjligt ur ett ekonomisk perspektiv :/

Mäklaren vill att vi skriver på ikväll. Jag påpekade att jag vill besiktiga huset först med egen besiktningsman. Han sa att vi skriver in i klausul att vi har 2 veckor på oss att besiktiga. Min besiktningsman sa att det är ok. Brukar det funka så eller kan vi bli lurade av säljaren?
Utifrån besiktningsprotokollet verkar i princip ingenting vara gjort sedan huset byggdes och det är alltså 38 år sedan. Den tekniska livslängden är slut på det mesta. Taket inkl takavvattning, fönster, krypgrund med vissa risker är sånt som förmodligen måste tas tag i rätt omgående. Uppvärmningssystem och ventilation omfattades inte ens av besiktigen?

Om man har massor av energi, kontakter i byggsvängen, pengar över och vill lära sig massor om husrenovering så visst kör på.
 
A
pelle242 skrev:
Utifrån besiktningsprotokollet verkar i princip ingenting vara gjort sedan huset byggdes och det är alltså 38 år sedan. Den tekniska livslängden är slut på det mesta. Taket inkl takavvattning, fönster, krypgrund med vissa risker är sånt som förmodligen måste tas tag i rätt omgående. Uppvärmningssystem och ventilation omfattades inte ens av besiktigen?

Om man har massor av energi, kontakter i byggsvängen, pengar över och vill lära sig massor om husrenovering så visst kör på.
Får extremt kalla fötter nu. Pratade med grannarna och de såg inga problem med något av detta och vi fattar ju att det någon gång måste göras, men om det betyder att vi måste göra om hela huset i princip utvändigt och sen även invändigt relativt omgående, ja då får vi nog åberopa besiktningsklausulen och dra oss ur. Detta framgick ju inte tydligt för oss som är amatörer och inte kan ett dugg om detta :/ Trist.
 
danniee skrev:
Får extremt kalla fötter nu. Pratade med grannarna och de såg inga problem med något av detta och vi fattar ju att det någon gång måste göras, men om det betyder att vi måste göra om hela huset i princip utvändigt och sen även invändigt relativt omgående, ja då får vi nog åberopa besiktningsklausulen och dra oss ur. Detta framgick ju inte tydligt för oss som är amatörer och inte kan ett dugg om detta :/ Trist.
Jag tror inte det behöver vara så illa, men man måste iallafall tänka på det.
En del saker kan ju kontinuerligt vara fixade också utan att en helrenovering har gjorts.

Och sedan behöver inte alltid alla saker bytas direkt bara för att den teoretiskt tekniska livslängden är slut, däremot måste man räkna med att det kan behövas inom kort eller ett par år. Just tak, fönster och dränering måste ni nog ta höjd för iallafall (större saker som kostar en hel del) - men det framgår ju av besiktningsprotokollet också (och borde framkommit av objektets beskrivning innan budgivning ?)

Men med ett gammalt hus är det ju alltid så - det kommer ständigt behöva bytas grejjer, fixas och donas - det är en del av att vara husägare.

/K
 
Ja det är sant. Läste inte protokollet
Det verkar vara mycket som är original.
Vi hade när vi flytta i huset2008 som är från 74 en hel del större saker som vi fått fixa fram till idag.
Ny ventilation (FTX)
Nya fönster och ytter/altandörrar
Dränering runt grunden
Ny WC
Nytt tak
Det kostar en hel del men jag har gjort det mesta själv så det har endå varit humant och vi behövde inte göra allt på engång
 
Redigerat:
A
Nu kanske det blev tur i oturen, vad vet jag. 2 timmar innan kontraktsskrivning så inkom ett nytt bud som säljaren valde att gå på. Helt ärligt känner jag mig lite lättad. Har hur som helst lärt mig VÄLDIGT mycket under dessa dagar och nästa gång kommer jag vara bättre förberedd och kanske ha kunskap att välja ett objekt som passar oss bättre. Tack alla för hjälpsamheten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.