Jag har tänkt bygga en bastu på en del av altanen och nu funderade jag på hur jag gör med golvet? Ska jag regla upp en bit och göra golv ovanpå med golvbrunn eller hur hade ni gjort?
 
Jag skulle behålla golvet struntat i golvbrunn, vattnet rinner ju ut mellan brädorna. Det enda är att du kan få ett rätt kallt och dragigit golv. Bastun värmer inte så mycket nedåt så räkna med kalla fötter. Alternativet är som du säger att regla upp och bygga ett tätare golv med en spygatt.
 
Jag tror att det blir alldeles för kallt. Vad för golv passar till sådant?
 
Om du kan komma åt att isolera underifrån med cellplast så kan det fungera utan att du förfryser tårna.
 
Men det blir väl inte så bra med vattnet?
 
Cellplasten tål hur mycket som helst. Det gäller bara att vattnet kan rinna ut nånstans och inte blir stående.
Jag har cellplast under mitt uterum, där rinner vattnet ut efter ett tag åt sidorna där cellplasten tar slut.
 
j-o75 skrev:
Jag har tänkt bygga en bastu på en del av altanen och nu funderade jag på hur jag gör med golvet? Ska jag regla upp en bit och göra golv ovanpå med golvbrunn eller hur hade ni gjort?
Hur gick det? Blev det nån bastu på altanen? Vad blev det isf för golv?
Jag går i samma tankar, men har nog bestämt mig för att lägga lite isolering och ett golv uppepå...
 
Jag har precis kommit igång och jag valde att regla upp och köra isolering under golvet! Jag har dock inte bestämt vad själva bastugolvet skall bestå av.
Nu när det är så kallt så har jag i stället byggt ytterväggarna i garaget och målat dom, så det är bara att bära ut och spika fast!
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Har funderingar på ytmaterial till golvet. Funderar på plastmatta, men har fått svar ifrån Forbo att deras badrumsmattor inte lämpar sig för bastu. Ställt frågan till Tarkett, men inte fått svar ännu. Nån som har erfarenhet av plastmatta i bastun?
 
Min bastu är visserligen inomhus men långsidan är glasad. Man skiplade golvvärmen i bastun (i mitt nästa liv ...) vilket innebär att golvet är svinkallt när snön ligger upp mot fönstret ... visserligen estetiskt läckert men kallt om fossingarna. Dom befinner sig alltså på en pall. Golvet blir aldrig varmt, inte ens efter en halvtimme i bastun. Rådet är alltså att isolera detta ordentligt och ha trägolv istället för mitt klinkergolv. Plastmatta låter inte kul. Jag har spygatt men det är egentligen onödigt.
 
  • Gilla
M27swe
  • Laddar…
Varför behövs inte något utlopp?
 
Sorry ... finnbastu kräver nog spygatt ... jag kör bara med torrbastu ...:banghead:
 
Jag vill verkligen inte ha det torrt!
 
Vill man ha en torr bastu kvittar väl golvet? Då kan man väl nästan lägga vad som helst?
 
Jag vill kunna skvätta på golvet, kommer raka ur vattnet genom dörrn om det ligger pölar kvar, skippar spygatt. Men det blir nog plastmatta iaf, En som ser ut som sten. Ev. en trall... men jag är osäker på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.