Beträffande defragmentering kan man i en anvisning läsa: "I Windows kan du högerklicka på en diskenhet i Utforskaren och välja Egenskaper/Verktyg/Defragmentering."
Jag hittar inget av detta i Windows 8, finns det kvar där?
 
peternicklas
Har du en SSD så är väl denna funktion borta.
 
S
peternicklas skrev:
Har du en SSD så är väl denna funktion borta.
fråga från som är haj på data
varför är det så?
 
En SSD är inte en hårddisk i traditionell bemärkelse med roterande skivor utan är som ett minneskort. Söktiden är lika lång oavsett var i minneskortet datan lagras.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I
Jag uppgraderade till Win 10, tycker den verkar bättre. Hittills på 3 datorer, alla tycker vi samma sak, bättre.
Tittade i Win8 boken, står inget om defrag någonstans, oavsett hårddisk. I inledningen, systemunderhåll och prestanda, står att en del åtgärder ska skötas on line, så som : customizing a power plan - cleaning up unnecessary files - running task manager

hittade nu ordet, "win 8 innehåller ett defragmenteringsverktyg", men ingen hänvisning.
 
Redigerat av moderator:
På min windows 8 hittar jag det under "Properties" från högerklick, fliken "Tools", och sektionen "Optimize and defragment drive".
Även då burken enbart innehåller en SSD.
 
I
Det verktyget borde finnas här. Och hur skulle man göra om man har en extern håddisk om den behöver defragm? Jag har ju inte tillgång till win8 så jag kan inte kolla.
img021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
men behövs det egentligen från och med win 7 så ligger det ju schemalagt default att disken ska defragmenteras
 
Tja, om man tex har en extern disk som används i nån annan enhet, kopplar in den i datorn enbart för att få den defragemnterad, då kan det vara bra att slippa vänta tills schemaläggaren anser att det är dags.
 
För att gå tillbaka till själv frågan från TS:

Om du högerklickar på ikonen för din diskenhet (c: eller liknande) så ska defragmenteringsverktyget finns på Properties>Tools

Vet inte vad det blir på svenska men Hklicka sen tar du det som står längst ner, när nästa ruta kommer upp väljer du fliken verktyg.
http://prntscr.com/8irxti
 
Defragmentering var ju mest aktuellt när man körde olika varanter av FAT. NTFS (som väl Win 8 och nyare kör?) har inte samma behov.
 
L
Nerre skrev:
Defragmentering var ju mest aktuellt när man körde olika varanter av FAT. NTFS (som väl Win 8 och nyare kör?) har inte samma behov.
Jo, det har det faktiskt. Och även SSD defragmenteras till viss del. Även om det är inte är samma sak som händer.
 
D
Nej, en SSD bör absolut inte defragmenteras och det ska heller inte gå att genomföra i/från Windows 7 så länge inte BIOS är inställt på IDE eller liknande. Defragmentering kommer då bara leda till onödig skrivning.
Du ska installera tillverkarens program för underhåll där schemaläggning av TRIM kan aktiveras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.